|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۳۰۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳

دستیاران ارشد وزیر امور خارجه آمریکا امروز (چهارشنبه) مقابل اعضای کنگره درباره اخراج بازرس کل سابق وزارت خارجه توضیح می‌دهند؛ ماه‌ها پس از آنکه کمیته‌های تحت رهبری دموکرات‌ها تحقیقاتی را درباره اخراج او آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه مه به صورت غیرمنتظره استیو لینیک را از سمتش به عنوان دیده‌بان وزارت خارجه برکنار کرد. او درباره تصمیم دولت واشنگتن برای فروش میلیاردها دلار ادوات و تسلیحات نظامی به سعودی‌ها به رغم مخالفت کنگره تحقیق می‌کرد.

او یکی از چندین مقام اخراجی بود که برای جلوگیری از تقلب و سوءاستفاده در آژانس‌های دولتی آمریکا کار می‌کرد. اخراج لینیک نگرانی‌هایی را در میان اعضای کنگره و همچنین برخی از هم ‌حزبی‌های جمهوری‌خواه ترامپ بر سر مداخله او در نظارت مشروع ایجاد کرد.

استیو لینیک همچنین درباره اتهاماتی مبنی بر سوءاستفاده مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و همسرش سوزان از منابع دولتی از طریق استفاده از کارکنان این وزارتخانه برای انجام امور شخصی تحقیق می‌کرد.  

روز چهارشنبه سه تن از دستیاران پامپئو به نام‌های برایان بولاتائو، معاون وزیر خارجه در امور مدیریت، ماریک استرینگ، مشاور حقوقی موقت و کلارک کوپر، معاون امور سیاسی و نظامی در کمیته‌های روابط خارجی و نظارت مجلس نمایندگان آمریکا حاضر خواهند شد. بولاتائو و استرینگ تنها پس از صدور احضاریه راضی به ارائه توضیحات شدند.

کنگره آمریکا خواستار تحقیقات درباره تصمیم مه ۲۰۱۹ دولت ترامپ برای پیشبرد فروش نظامی هشت میلیارد دلاری به عربستان سعودی و کشورهای همسایه آن از طریق اعلام "اضطرار ملی" شده است که به بهانه تنش‌ها با ایران به منظور دور زدن مخالفت‌های کنگره‌ای درباره این فروش انجام شد.

قانونگذاران آمریکایی برای چندین ماه مقابل این فروش‌های نظامی ایستادند چون این نگرانی وجود داشت که از بمب‌های هوشمند ریتون و دیگر تجهیزات برای تشدید فاجعه انسانی در یمن استفاده شود؛ جایی که بمب‌های ائتلاف تحت امر سعودی تلفات سنگینی بر غیرنظامیان وارد کرده‌اند.

براساس گزارش ماه اوت دفتر بازرس کل وزارت امور خارجه آمریکا، این وزارتخانه در زمانی که فروش تسلیحات را دنبال می‌کرد، به درستی خطراتی که غیرنظامیان یمنی را تهدید می‌کند، ارزیابی نکرده بود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین