|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۳۰۴۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲

نشست فیلم سینمایی «بی حسی موضعی»سه شنبه ۲۵ مرداد با حضور حسین مهکام، حبیب رضایی، حبیب اسماعیلی، پارسا پیروزفر، باران کوثری، محمد بحرانی و سهیل مستجابیان در موزه سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا،در ابتدای این نشست حبیب رضایی تهیه کننده و بازیگر فیلم گفت: از همه شما ممنون هستم که در این شرایط در نشست مطبوعاتی فیلم حضور پیدا کردید. اول کار باید بگویم که فیلم «بی حسی موضعی» خیلی مدیون باران کوثری است.

وی با بیان اینکه فیلم سینمایی ساختن کار آسانی نیست،ادامه داد: فیلم دو سال پیش ساخته شد و برای ما محصول خوشایندی است تا اینکه قرعه چرخید که الان اکران کنیم و دلیل اصلی اکران در این زمان این است که چراغ سینماها باید روشن بماند. با صحبت با آقای رنجکشان و راهنمایی های آقای اسماعیلی تصمیم بر این شد تا این ریسک را بپذیریم و اکران عمومی کنیم و بعد از آن به صورت آنلاین اکران شود. فعلا شرایط بدی ندارم و بزرگترین نکته این است که مخاطب راضی از سینما بیرون می آید.

باران کوثری نیز در ادامه بیان داشت: در گذشته هم زمانیکه حسین مهکام فیلمنامه نویس‌ بود، کار کرده بودم و معتقدم بهترین نقش من را او نوشته است. خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم و از اینکه در این فضا و زمان حاضر هستید، بسیار سپاسگزارم.

وی ادامه داد: در تولید این فیلم مدیون مهدی بدرلو هستیم نقش زیادی در آرامش بازیگر دارد. من به عنوان یک بازیگر وقتی جلوی دوربین اش ، می روم خیالم بسیار راحت است. چندمین همکاری من با او داشتم.

حبیب رضایی در ادامه این نشست اظهار کرد: آقای رنجکشان به بخشی از سینمای ایران کمک می کند ایشان معمولا سرمایه‌شان را صرف فیلم‌هایی می کنند که شاید خیلی‌های دیگر حاضر نباشند در این فیلم ها هزینه کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رنجکشان معمولا در فیلم هایی سرمایه گذاری کرده است که فروش بالایی نداشته است، با این روند ایشان تا کی می خواهد سرمایه گذاری کند توضیح داد: بدین شکل نیست که همه فیلم های ایشان فروش خوبی ند اشته باشند و یا فیلم خوبی نبوده است. مثلا فیلم سرکوب که باران کوثری در آن ایفای نقش کرده است، فیلم خوبی بوده است و یا سرخپوست نیز به فروش خوبی رسید و همچنین فیلم شنای پروانه  که قطعا اگر در شرایط بهتری اکران می شد و کرونا نبود به فروش بیشتری دست پیدا می کرد.

وی افزود: در سینما سرمایه‌گذاران دولتی‌ را داریم که بخش ناچیزی از سرمایه‌شان برمی‌گردد و نگران هم نیستند , یا سرمایه‌گذاران فصلی داریم که مدتی هستند و بعدا نیستند اما آقای رنج‌کشان نگاه مستدلی دارند که ریسک می‌کنند و کارهایی که دیگران تمایلی ندارند را بر عهده می‌گیرند.

رضایی در ادامه با بیان اینکه چند سال است که مترصد ورود به کار تهیه کنندگی بوده است، عنوان کرد: تقریبا در پشت صحنه فیلم‌ها هر کاری کرده‌ام و دنبال این بودم که روزی کار تهیه کنندگی هم انجام دهم. خداراشکر که اولین بار این اتفاق با فیلم «بی حسی موضعی» رقم خورد.

رضایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه فیلم را قبل از مرحله نهایی تدوین برای اصغر فرهادی به نمایش درآورده‌اند، بیان کرد: وقتی ما از آقای فرهادی تقاضا کردیم که فیلم را ببینند و درباره آن نظر بدهند با نهایت عشق و همکاری به طوری که انگار فیلم خودش است پذیرفتند که فیلم را ببینند و درباره آن اظهارنظر کنند. حتی از پیشنهاد ما برای استفاده از کسی که مانند یک گزارشگر فوتبال در فیلم گزارش کند، استقبال کرد و ما محمد بحرانی را برای این کار انتخاب کردیم.

رضایی در ادامه و در پاسخ به این سوال که بین بازیگری و تهیه‌کنندگی کدام یک برایش در اولویت است افزود: قطعا بازیگری اولین بهانه نفس کشیدنم است اما همان شوقی که در بازیگری دارم را در عرصه‌های دیگر سینما دارم.

وی خاطرنشان کرد: همه ارکان زندگی، امروز به قبل و بعد از کرونا تقسیم‌شده و سینما نیز مستثنا نیست. ما دائما فکر می‌کنیم که در این ایام چطور می‌شود فیلم ساخت و برای مردم کار کرد،همچنان که در این ایام و در کمال تعجب فیلم ساخته می‌شود اما به‌هرحال راه پیدا می‌شود چراکه سینما از ذات زندگی می‌آید و زندگی هم همیشه راه خودش را پیدا می‌کند.

در ادامه بحث علی زادمهر، مجری این نشست با مخاطب قراردادن سهیل مستجابیان، به حواشی‌ای که پس از حضور وی در این فیلم شکل گرفته بود، اشاره کرد و دلیل آن را عدم آگاهی بسیاری به پیشینه تئاتری او مربوط دانست و سهیل مستجابیان در پاسخ، گفت: این فیلم اولین تجربه سینمایی بلند من و یک درس بازیگری برایم بود؛ وقتی فیلم‌نامه را خواندم متوجه شدم که جهان‌بینی آن‌ فراتر از تمام چیزهایی بود که خوانده بودم و پذیرفتم؛ حضور در این کار هم درس بازیگری و هم بزرگ‌تر از آن، درس منش برای من بود.

وی ادامه داد: ضمن این که در این کار نگاه از بالا  به هیچ‌کدام از اعضا نشد و خضوع و خشوع در تمام زمان تولید این فیلم جاری بود.

حسین مهکام کارگردان فیلم نیز با بیان اینکه اگر امروز هم بخواهم این فیلم را بسازم باز هم به همین شکل خواهد بود، گفت: من سال ۹۱ فیلمنامه این فیلم را نوشتم و از همان زمان به دنبال فرصتی می گشتم که این کار را بسازم.

وی ادامه داد: «بی حسی موضعی» فیلمنامه ای بود که از ابتدا دلم می‌خواست خودم آنرا بسازم. حتی علی مصفا و مصطفی خرقه پوش هم اصرار داشتند که خودم بسازم. من کارگردانی را بازنویسی فیلم خودم می دانم. در تولید به شدت مدیون حبیب رضایی هستم زیرا پلان به پلان با هم مشورت می کردیم تا طیف های مختلف بتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند.

این کارگردان سینما درباره شرط سنی برای نمایش فیلم توضیح داد: من در کل خط کشی‌ها و مرزبندی سنی را در سینما دوست ندارم و نمی توانم بگویم که فیلم ما مناسب خانواده و کودکان هست یا نیست.

وی ادامه داد: من اعتقادی به تفکیک سینمای بدنه و هنر و تجربه ندارم زیرا تفکیکی است که لاجرم در فضای بوروکراسی اتفاق افتاده است. قبل از فیلم آندرانیک فیلم آزادی مشروط را ساختم که اگر در هنر و تجربه اکران می شد شاید موفق تر بود و فیلم «بی حسی موضعی» قبل از اکران جعفر صانعی مقدم درخواست اکران همزمان در سینمای هنر و تجربه را داشتند اما این امکان نبود.

مهکام همچنین درباره فیلم جدیدش هم اظهار کرد: مشغول پیش تولید فیلم جدیدی هستم  که سهیل مستجابیان نقش اول را ایفا خواهد کرد. ایشان  با پیشنهاد حبیب رضایی از روی صحنه تئاتر به فیلم ما آمد و من خیلی از بازی او در این کار رضایت دارم.

محمد بحرانی نیز که در این نشست حاضر بود، درباره حضورش در فیلم گفت: من و حبیب رضایی سال‌هاست با هم رفاقت داریم و زمانی که او خواست من نقش یک گزارشگر را در فیلم ایفا کنم ، بلافاصله پذیرفتم.

وی ادامه داد: البته زمانی که قرار شد من در فیلم گزارشگری فوتبال کنم هنوز فیلم را ندیده بودم و فقط بر اساس تعامل و صحبت‌هایی که با حسین مهکام داشتم این کار را انجام دادم که خداراشکر نتیجه خوبی هم داشت.

حبیب اسماعیلی پخش کننده فیلم با بیان اینکه در شرایط فعلی هیچ کسی دلش نمی‌خواهد فیلمش را اکران کند و فیلم از بین برود،گفت: همانطور که حبیب رضایی هم توضیح داد باید به خاطر روشن بودن چراغ سینما ریسک را پذیرفت، به همین دلیل هم ، فیلم را در این زمان اکران کردیم.

وی درباره اکران آنلاین فیلم ها نیز گفت: بسیاری از کشورها وقتی فیلم اکران عمومی می شد همزمان به صورت آنلاین هم عرضه می شود اما من معتقدم سینما قسمتی از آن تفریح است و مردم با حضور در سالن های سینما مدت زمانی از وقت خود را می گذرانند. جایگاه سینما باید برای خود حفظ شود اما در شرایط کرونا اکران آنلاین می تواند کمک به تهیه کننده برای برگشت سرمایه باشد.

اسماعیلی یادآور شد: باید احترام بگذاریم برای کسانی که می‌خواهند سرمایه سالمی را وارد کار فرهنگی کنند و کاری نکنیم آنها رنجیده و از سینما زده شوند.از جمله نکات مهم دیکر حمایت ارگان های دولتی است. وقتی فیلمی می‌خواهد اکران شود باید شهرداری و صدا و سیما برای تبلیغات به کمک فیلم ها بیایند. می توانند تیزرهای فیلم ها را پخش کنند تا مردم متوجه شوند که سینماها باز هستند و اطمینان از امن بودن سینماها داشته باشند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین