|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۳۰۴۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹

 معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سونامی سالمندی در انتظار کشور است، گفت: افزایش نرخ سالمندی کشور از ۹درصد در 30 سال آینده به ۲۵ درصد خواهد رسید.

مریم حضرتی 25 شهریور در کنگره ملی سیمای سلامت خانواده در اردبیل اظهار کرد: زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور می‌توانند نقش مهمی در جامعه ایفا کنند به طوری که با تأمین ۶ نیاز خانواده سالم که عبارتند از صمیمیت و همدلی، استقلال اعضای خانواده، رضایتمندی، تأمین نیاز اعضا، انسجام و حاکمیت ارزش‌های اخلاقی نقشی اساسی را در تحکیم خانواده سالم ایفا کنند.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در جهان در ۳۰ سال آینده تعداد سالمندان از تعداد کودکان و خردسالان بیشتر خواهد بود، افزود: در حال حاضر در ایران ۹ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند اما در ۳۰ سال آینده این میزان به ۲۵ درصد می‌رسد و شاهد سونامی سالمندی در کشور خواهیم بود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه رشد سالمندی در ایران بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: ما بایستی روی سالمندی برنامه ریزی داشته باشیم با وجود اینکه امید به زندگی در بین زنان بالاتر از مردان است، ولی نسبت به مردان از کیفیت زندگی کمتری  برخوردار هستند و در بلند مدت شاهد سالخوردگی زنانگی در کشور خواهیم بود.

معاون وزیر بهداشت  با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای سلامت خانواده‌ها، اضافه کرد: اقدامات برای باروری سالم، سلامت مادران، نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان، میان سالان و سالمندان و نیز بهبود تغذیه آنها در نظر گرفته شده است که تاکید اساسی بر برنامه‌های سلامت میان سالان و سالمندان خواهد بود.

به گفته حضرتی همچنین برای حمایت از سلامت زنان، خانواده و نیز پرستاران هدفگذاری‌هایی در معاونت پرستاری وزارت ترسیم شده است به طوری که می توان به ارتقای سطح دانش و مهارت پرستاران، تربیت پرستاران ویژه و تخصصی، آموزش به بیمار و خانواده که از ارکان مهم پرستاری است، کمک می‌کند.

همچنین برای تدوین آئین‌نامه مراقبت‌های طولانی‌مدت با تعرفه‌های مشخص، تدوین استانداردهای مراقبت در منزل و ... تلاش می‌کنیم تا این طرح‌ها نیز برای حمایت از افراد سالخورده تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

 وی در ادامه با اشاره تغییر شیوه زندگی بعد از پساکرونا، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا و ارتقای سطح بهداشت به نظر می رسد در دنیای پس از کرونا تا حدودی شاهد شیوه صحیح زندگی کردن و مراقبت از خود و نحوه ارتباط درست باشیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین