|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۳۰۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰

اعلام جزییات امکانات برگزاری آنلاین جشنواره ها، جزییات نمایشنامه خوانی دفاع مقدس، بخش ویژه کرونا در جشنواره سینما حقیقت و ....از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.

مدیرعامل پلتفرم فیلم‌نت گفت: ظرفیت برگزاری جشنواره آنلاین در ایران به واسطه پلتفرم‌هایی که سال‌هاست فعالیت می‌کنند، وجود دارد. وقتی قراراست جشنواره را به صورت آنلاین برگزارکنیم، این امر مستلزم یکسری طراحی‌ است و بر اساس آن، باید یک رابطه بین کاربر و اتفاقاتی که در جشنواره می‌افتد، داشته باشیم.

 «محمد صراف» مدیر پلتفرم فیلم‌نت درباره برگزاری این دوره جشنواره گفت:«جشنواره طبعا با جمع شدن افراد در کنارهم و تبادل نظرات تبدیل به یک رویداد می‌شود که در صورت آنلاین برگزار کردن آن یک سری از بخش‌ها را نخواهیم داشت، اما با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا خیلی از امورات رسانه‌ای به صورت آنلاین برگزار می‌شود.»

او افزود: «ظرفیت برگزاری جشنواره آنلاین در ایران به واسطه پلتفرم‌هایی که سال‌هاست فعالیت می‌کنند، وجود دارد. وقتی قراراست جشنواره را به صورت آنلاین برگزارکنیم، مستلزم یکسری طراحی‌هایی است و بر اساس آن، باید یک رابطه بین کاربر و اتفاقاتی که در جشنواره می‌افتد داشته باشیم تا کاربر بتواند واکنشی به اتفاقاتی که در این رویداد می‌افتد، نشان دهد. به طور مثال اگر فردی در اینستاگرام لایو بگذارد، افراد می‌توانند آن را لایک کنند و یا نظری راجع به آن بدهند که احساس می‌کنند یک ارتباط دونفره است.»
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های نمایش آنلاین VOD و IPTV توضیح داد:«از لحاظ فنی، کاملا قابلیت برگزاری این نوع جشنواره را در ایران داریم و پلتفرم‌هایی که در این راستا فعالیت می‌کنند، خوب هستند. از منظر طراحی نیز به یک طرح ویژه‌تری نیازمند هستیم که کاربر فقط تماشاگر نباشد و بتواند تعامل داشته باشد.»
صراف بیان کرد:«جشنواره یکسری کارگاه دارد که در آن هم کاربرها می‌توانند یک رابطه دو طرفه‌ای را تجربه کنند، بنابراین جشنواره کودک را می‌توانیم با پیشرفت‌هایی که در زمینه فناوری اطلاعات داشته‌ایم، به صورت آنلاین برگزار کنیم. فقط این نکته وجود دارد که چون با رده سنی کودک‌ونوجوان در ارتباط هستیم، به فضای خلاقانه‌تری محتاجیم»
مدیر فیلم‌نت با اشاره به‌اینکه ۲۸ تا ۳۰ درصد جمعیت کشور را کودکان تشکیل می‌دهند، گفت: «می‌توانیم بگوییم یک بازار و جامعه هدف بزرگ در این جشنواره وجود دارد. اصولا جشنواره‌ها تا کنون در یک محل خاص از مخاطبین میزبانی کرده‌اند و به همین خاطر پذیرای تعدادی محدود از علاقه‌مندان در این زمینه بوده‌اند، اما امسال به خاطر شرایط موجود و آنلاین برگزار کردن جشنواره محدودیتی وجود ندارد و هرتعداد کاربر که بخواهند می‌توانند در این رویداد حضور داشته باشند. البته این یک امکان است و قرار بر این نیست که لزوما اگر شما جشنواره را آنلاین برگزار کنید، تعداد بیشتری در آن شرکت خواهند کرد.»
او خاطر نشان کرد: «در آمارهایی که ارائه شده است، نزدیک به ۱۰ میلیون کودک در سرویس‌های vod فعال هستند. زمانی که در فضای آنلاین جشنواره را برگزار می‌کنیم باید جامعه هدف را مشخص کنیم تا با توجه به جامعه هدف، سبک برگزاری جشنواره هم مشخص شود. میزان مخاطبان جشنواره به استراتژی برگزارکنندگان بستگی دارد.»
محمد صراف ادامه داد :«طبق آماری که در سرویس‌های VOD وجود دارد حدود ۷۰ درصد از کودکان و نوجوانان بیننده انیمیشن‌های خارجی هستند. وقتی راجع به دنیای کودک و نوجوان صحبت می‌کنیم، این تولید محتوا یکسری اقتضائات دارد. اگر بخواهیم این حوزه را تجاری کنیم که انیمیشن‌های تولیدات داخلی دیده شوند، این فرایند قواعد خاص خودش را دارد. به طور مثال در فرایند تجاری‌سازی و مرچندایز، بر مبنای انیمیشن بن‌تن، خط‌کش و خمیردندان در ایران تولید می‌شود. درست است برای تولید یک محصولی به این کیفیت هزینه بسیاری را باید صرف کرد،اما بعدها خودش بازار سرمایه گذاری را نیز ایجاد خواهد کرد. در کشور ما آن طور که باید به این اتفاق توجه نشده است. در اینجا در نهایت یک «شکرستان» تولید می‌شود که تولید کننده در نهایت عروسکش را وارد بازار می‌کند.»
او با تاکید براینکه عرصه کودک و نوجوان، یک صنعت است، بیان کرد: «اگر به این مقوله به چشم یک صنعت نگاه شود، به تک‌تک جزئیات آن فکر خواهد شد واینجاست که می‌توانیم آن را وارد بازار کالاهایمان کنیم. زمانی که نگاه برندینگ به تولیدات انیمیشن نداریم، تولیدات تبدیل به کارهای مقطعی می‌شوند. زمانی که به انیمیشن‌های تولید شده در دنیا نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که استراتژی‌های بزرگی پشت آن‌ها پنهان است.»
صراف با اشاره به اینکه ما بسترتولیدات بزرگ را در کشور داریم، توضیح داد:«ما دارای محتوی غنی و داستان‌های اسطوره‌ای هستیم که می‌توانیم آنها را به فیلم‌های بسیار جذاب تبدیل کنیم. باید به این توجه کنیم که همیشه در کنار نگاه فرهنگی، نگاه اقتصادی هم وجود داشته باشد. فیلمی که مخاطب آن را نبیند، یعنی به هدفش نرسیده است و دیده نشدن یک محصول یعنی عدم جذب سرمایه، چیزی که در این زمان احتیاج داریم، برخورداری از یک سازمان است که با نگاه خلاقانه به تولیدات این حوزه برسد.»
مدیر فیلم‌نت در ادامه درباره احتمال سرقت‌ آثار حضور یافته در جشنواره در فضای پلتفرم‌ها، گفت:«برای تمام این مشکلات یک سری راه حل‌ وجود دارد. البته این را هم باید بگویم جلوی سرقت را نمی‌شود گرفت. نتفیلیکس هم که یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌های VOD در دنیا است، اعلام کرده که ماهیانه ۲۵ تا ۳۰ درصد از محصولاتی که ارائه می‌دهم، قاچاق می‌شود. باید یکسری زیرساخت‌ در کشور به وجود باید که آن‌ها بتوانند جلوی این سرقت‌ها را بگیرند. به طورمثال اگر من یک فیلم را دانلود کردم، IP من مشخص شود بتوانند من را بازخواست کنند.
افزود:«این سیستم در کشور ما ضعیف است. بنابراین باید کاربری که می‌خواهد در جشنواره حضور پیدا کند باید از طریق کد ملی ثبت کند تا بتوانیم ازاین طریق پیگیری‌های لازم انجام شود. تمام این فرایندها باعث می‌شود تا جذب کاربر کمتری را داشته باشیم. البته ناگفته نماند که کشور در این زمینه پیشرفت‌هایی مانند سازمان ساترا را داشته است که تمام پخش کننده‌ها را زیر مجموعه خودش کرده و از این طریق بر آنها نظارت دارد.»
ادامه داد:«برای جلوگیری ازقاچاق می‌توانیم چند کار را انجام دهیم برای سرویس یوتیوب دوستانی هستند که با مدیران این سرویس در ارتباط‌اند و تهیه کنندگان می‌توانند در آن جا ثبت نام کنند و جلوی قاچاق محصول‌شان از این طریق گرفته شود. برای تلگرام نیز می‌توانیم ایمیل بزنیم و مبادی انتشار بلاک شوند و اگر در سایت‌های داخلی بارگذاری شوند، حتما با خاطیان برخورد می‌شود.»
محمد صراف درپایان توضیح داد:«ما به اینکه حوزه کودک و نوجوان یک بخش بسیار پولسازی است، اعتقاد داریم. برای این حوزه برنامه‌ریزی‌هایی نیز داشته‌ایم و انتظار تسهیل برخی امور توسط سازمان‌های دولتی را داریم تا بتوانیم راحت‌تر در این زمینه قدم برداریم.»

اعلام جزییات چهارمین جشنواره دانشگاهی نمایشنامه خوانی دفاع مقدس

عباد رضا اسلامی کولایی مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس فرهنگسرای نیاوران در نشست خبری چهارمین جشنواره دانشگاهی نمایشنامه‌خوانی دفاع مقدس گفت :برنامه‌های بسیاری داریم تا با همکاری و تعامل با انجمن اصناف هنری بتوانیم پاسخگوی نیازهای فرهنگی و هنری جوانان پرشور کشور باشیم.

 نشست خبری چهارمین جشنواره دانشگاهی نمایشنامه خوانی دفاع مقدس با حضور دکتر میرعلی رضا دریابیگی رییس انجمن صنفی هنرمندان تئاتر شهر تهران و عباد رضا اسلامی کولایی مشاور معاون هنری وزیز فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس فرهنگسرای نیاوران ، علیرضا حفیظی مدیر حراست معاونت امور هنری یکشنبه 23 شهریور ماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه رییس فرهنگسرای نیاوران با ذکر این مطلب که رویکرد فرهنگسرای نیاوران با توجه به سیاست‌های کلان معاونت هنری برگزاری برنامه‌های جوان محور و بین‌المللی است گفت: به واسطه گسترش بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر و حضور جوانان پرشوری که در این حوزه فعالیت می‌کنند برآن شدیم تا با انعقاد تفاهم‌نامه همچون تفاهم‌نامه با انجمن صنفی تئاتر تهران در حد توان بتوانیم پاسخگوی نیازهای نسل جوان باشیم.

وی افزود : از دیگر برنامه‌های ما در فرهنگسرای نیاوران است که از آن جمله می توان به برگزاری رویداد دو سالانه سرامیک بعد از ده سال  اشاره کرد که سال ها بنا به دلایلی اجرای آن متوقف شده بود.

اسلامی در پایان صحبت هایش با اشاره با تفاهم نامه ای که به تازگی میان فرهنگسرای نیاوران و  موسسه فرهنگی اکو منعقد شده است گفت : ایجاد پایگاهی بین المللی برای معرفی هنرمندان جوان ایرانی به دنیا از اهداف بلند مدت این مجموعه است . از این رو در حال رایزنی با کشور های مختلف هستیم تا بتوانیم برنامه هایی مشترک با آنها برگزار کنیم.

دکتر میرعلی رضا دریا بیگی دبیر جشنواره دانشگاهی نمایشنامه خوانی دفاع مقدس نیز در صحبت هایی با ذکر این مطلب که برگزاری جشنواره دانشگاهی نمایشنامه خوانی دفاع مقدس همزمان با فرارسیدن چهلمین سالروز آغاز هشت سال دفاع مقدس یکی از وظایف اصلی انجمن صنفی تئاتر تهران است گفت: امسال دو بخش به جشنواره اضافه شد بخش داستان کوتاه و بخش مطبوعات ورسانه (مصاحبه،مقاله،یادداشت) که داوری  و تقدیر این بخش را اداره کل ارشاد استان تهران بر عهده گرفته است.

وی افزود: در این دوره و در حوزه نمایشنامه خوانی با همکاری  سازمان بسیج هنرمندان  ومعاونت فرهنگی سپاه محمد رسول الله امکاناتی در اختیار گروه ها قرار داده می شود تا  فضای جبهه و جنگ برای مخاطب ملموس تر شود.

دریابیگی رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط گروه ها را از مهمترین دغدغه های  جشنواره عنوان کرد و افزود : با صحبت هایی که با چندین مجموعه فرهنگی و هنری همچون فرهنگسرای نیاوران و تماشاخانه ها خصوصی انجام داده ایم، به گروه های برگزیده در این جشنواره  نوبت اجرا داده خواهد شد.

علی رضا احمدیان مشاور ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه صنف پوشاک تهران نیز در سخنان کوتاهی با آرزوی همکاری هر چه بیشتر این اتحادیه با چنین جشنواره هایی اظهار داشت : با توجه به عقد تفاهم نامه با انجمن صنفی هنرمندان تئاتر تهران حمایت مادی و معنوی از برگزاری جشنواره و گروه های نمایشی را به منظور هر چه بهتر برگزاری شدن این برنامه را در دستور کار قرار داده ایم چرا که این اتفاق را افتخاری برای برای خانواده بزرگ پوشاک کشور می دانیم.

شایان ذکر است چهارمین جشنواره‌ی نمایشنامه‌خوانی دانشگاهی دفاع مقدس ازشنبه  ۲۹شهریور ماه تا ۳پنجشنبه مهرماه در دو نوبت ساعت 17 و 18 در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

در این دوره از چهارمین جشنواره‌ی نمایشنامه‌خوانی دانشگاهی دفاع مقدس از میان آثار رسیده به دبیر خانه جشنواره سیزده  اثر برگزیده شد .

نمایشی برای جشنواره یازدهم به کارگردانی گلاره فرشچیان، خرده خاطرات روزهای خونین خارک به کارگردانی رضا بهارلو، بازی به کارگردانی امین اکبری نسب ، دریای سرخ آبی به کارگردانی مهدی ملکی ، آقا مهدی به کارگردانی مهدی رضوانی ، نامه های شرجی به کارگردانی آرش پژمان ، در حال کندن پوست پیاز به کارگردانی آرمان طیران ، آخرین نامه به کارگردانی علیرضا جعفری مرام ، زندگی دیگران به کارگردانی مسعود ملکوتی نیا ، تکه های سنگین سرب به کارگردانی سارا مقدم ، مونس به کارگردانی دکتر میر علیرضا دریابیگی ، درمیان پوستی که در آن نمی گنجیم به کارگردانی ایرج افشاری اصل و شهر سوخته به کارگردانی دکتر فردوس حاجیان از جمله نمایشنامه هایی هستند که در این دوره از جشنواره به روی صحنه اجرا خوانی خواهند شد.

چهارمین جشنواره‌ی نمایشنامه‌خوانی دانشگاهی دفاع مقدس در فرهنگ‌سرای نیاوران با تعامل انجمن صنفی هنرمندان تئاتر شهر تهران ، اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، موسسه فرهنگی‌هنری خانه‌ی هنر باروک، بنیاد رودکی، فرهنگ‌سرای نیاوران، اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن مرکزی نمایش تهران سازمان بسیج هنرمندان تهران بزرگ، سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ، بسیج اساتید دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، موسسه فرهنگی‌هنری پویا و اتحادیه صنف پوشاک تهران با توجه به دستورالعمل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برگزار خواهد می شود.

بخش ویژه چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت برای کرونا

بخش ویژه چهاردهمین دوره‌ی جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به موضوع پاندمی کرونا، تاثیرات مختلف این بیماری و تلاش جامعه‌ی درمانی کشور در مقابله با این ویروس مهلک اختصاص یافته است.

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در این بخش که به شکل رقابتی برگزار می‌شود، فیلم‎های مستند تولید شده با موضوع همه‌گیری بیماری کرونا و تأثیرات مختلف آن در زمینه‎های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری انتخاب شده، به نمایش درآمده و مورد داوری قرار می‌گیرند.
جوایز بخش ویژه کرونا «سینماحقیقت» به این شرح است:
جایزه اول: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 200 میلیون ریال
جایزه دوم: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 180 میلیون ریال
جایزه سوم: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 160 میلیون ریال
جایزه ویژه هیات داوران: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 180 میلیون ریال
متقاضیان حضور در این بخش ویژه‌ی جشنواره می‌بایست تا روز 5 مهرماه، فرم شرکت در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» را روی وب‌سایت جشنواره به نشانی www.irandocfest.ir و یا مرکز گسترش www.defc.ir بصورت آنلاین تکمیل نموده و نسخه نهایی فیلم خود را حداکثر تا 15 مهرماه 99 از طریق لینک یا به شکل فیزیکی به دبیرخانه سینماحقیقت ارائه نمایند.
بخش ویژه «کرونا» جشنواره سینماحقیقت با همکاری رویداد «کرونا- روایت» سازمان نظام پزشکی برگزار می‌شود.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

انعقاد تفاهم‌نامۀ انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

تفاهم‌نامۀ همکاری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژۀ گرامیداشت چهلمین سال دفاع مقدس منعقد شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس طی مراسمی که صبح امروز در تماشاخانۀ سرو و با حضور حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، علیرضا زند وکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی عطایی مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیرحسین شفیعی مدیر تماشاخانۀ سرو، حسن موذنی کارشناس هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جواد تمدنی مدیر روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد، طرفین ضمن انعقاد تفاهم‌نامه بر لزوم تقویت زمینه‌های همکاری‌های مشترک تاکید کردند.
برگزاری نمایش‌های خیابانی در نقاط پرتردد شهر تهران و همچنین تجلیل از چهره‌های برگزیدۀ تئاتر مقاومت از جمله برنامه‌های مورد تفاهم در این جلسه بود.
همکاری‌های مشترک در زمینۀ برگزاری هفدهمین جشنوارۀ تئاتر مقاومت نیز از دیگر مواردی بود که در این مراسم مطرح شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین