|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۳۰۳۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸


رئیس پلیس آگاهی تهران نسبت به کلاهبرداری در لباس خواستگار هشدار داد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری پلیس سردار علیرضا لطفی در مطلبی آورده است: «وقتی فردی به خواستگاری دختر شما می آید قصد خرید خانه یا خودروی شما را ندارد بلکه برای خواستگاری از جگرگوشه شما آمده است. بی توجهی و قصور برخی خانواده ها در راه دادن غریبه ای که هیچ شناختی از او و گذشته اش ندارند باعث شگفتی و البته ناراحت کننده است.

به تازگی همکاران من در پایگاه چهارم پلیس آگاهی موفق به دستگیری یکی از این خواستگاران قلابی شده اند. شاکی پرونده که یک خانم جوان است، در تشریح اتفاق رخ داده به کارآگاهان پلیس گفت: چندی قبل از طریق فضای مجازی با پسری به نام "شاهین" آشنا شدم که خود را مهندس عمران و صاحب شرکت انبوه سازی معرفی کرد.

با ابراز علاقه ای که شاهین از خود نسبت به من نشان می داد، پس از چندین قرار ملاقات موضوع ازدواج را مطرح کرد و گفت که یک پروژه ساخت مجتمع تجاری در سعادت آباد دارم که پس از اتمام آن، ازدواج می کنیم و برای زندگی به آلمان می رویم.

شاهین با خودروهای گران قیمت به ملاقاتم می آمد و یک بار هم مرا به پروژه مورد ادعایش برد. پس از مدتی گفت که می تواند یکی از واحدهای تجاری همان مجتمع را با روابطی که با شرکایش دارد به نصف قیمت برایم خریداری کند.

من هم فریب او را خوردم و مخفیانه طلاهای خودم، مادرم، خواهرم و مقداری دلار که متعلق به پدرم بود را فروخته و مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان را به شاهین دادم اما پس از مدتی او ناپدید شد و جواب تلفنم را هم نداد.»

لطفی در ادامه تاکید می کند: «پلیس آگاهی تاکنون بارها از طریق انعکاس پرونده های خواستگاران قلابی از طریق پخس برنامه تلویزیونی پرونده مستند و ارایه پیام های هشداری در فضای مجازی تلاش کرده است تا شهروندان را نسبت به ادعاهای مطرح شده توسط افرادی که تحت عنوان خواستگار قدم به زندگی شان می گذارند، آگاه سازد.

با این وجود همچنان شاهد شکایات شهروندان در خصوص کلاهبرداری تحت این عنوان هستیم. به همین دلیل بار دیگر نکات هشداری را در این زمینه به شهروندان یادآور می شوم:

- فضای مجازی تنها یک وسیله یا محل آشنایی افراد با یکدیگر است و به هیچ عنوان به معنای این نیست که به شما شناخت درستی از طرف مقابل تان می دهد. شما باید کلیه ادعاهای مطرح شده توسط افراد در فضای مجازی را در دنیای واقعی راستی آزمایی کنید سپس به آنان اجازه قدم گذاشتن به زندگی شخصی تان را بدهید .

- همیشه باید در آشنایی با افراد نسبت به وعده ها و پیشنهادات مالی وسوسه انگیز، با امتیازات غیر عادی که به شما می دهند با دید شک و تردید بنگرید. به خاطر داشته باشید زنده کردن حس حرص و طمع در مخاطب کلید و شگرد اصلی کلاهبرداران است.

- فرد کلاهبردار برای فریب قربانیان از هر وسیله ای استفاده می ­کند تا ادعاهای خود را به چشم شما حقیقی جلوه دهد به همین دلیل داشتن خودروی لوکس و گرانقیمت و یا ولخرجی در ملاقات های اولیه تاییدی برای ادعاهای وی نیست و جزیی از نقشه و شگرد کار وی به شمار می آید. برهمین اساس شما برای اطمینان از صحت ادعاهایش باید تحقیقات لازم را در خصوص هویت، شغل و شرایط اقتصادی و اجتماعی وی به عمل آورید.

- در مواجهه با افرادی که به شما ابراز علاقه می کنند و به سرعت پیشنهاد ازدواج می دهند، شتابزده عمل نکنید و اجازه ندهید هیجانات مانع از تحقیق و قضاوت درست شما درباره افراد شود.»



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین