|
|
امروز: چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۳
کد خبر: ۳۰۳۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳

یک مرکز مطالعات استراتژیک اعلام کرد که در یک پیشرفت میدانی قابل توجه، نقشه درگیری‌ها در سوریه نشان داد که از زمان آغاز جنگ سوریه تاکنون برای نخستین بار طی شش ماه هیچ تغییر میدانی رخ نداده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الحره، مرکز مطالعات استراتژیک "جسور" در گزارشی اعلام کرد: نقشه نفوذ نظامی سوریه از ماه اوت تا ماه فوریه ثابت و بدون تغییر بوده است. از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۲ تاکنون این نخستین باری است که شاهد این ثبات هستیم.

طبق نقشه منتشر شده توسط مرکز جسور، درصد کنترل نیروها بر اراضی تأیید می‌کند که نیروهای نظام سوریه کنترل دو سوم اراضی معادل ۶۳.۳۸ درصد را به دست دارند و این در حالی است که نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) یک چهارم اراضی سوریه را در اختیار دارند و حدود ۱۱ درصد دیگر برای جناح‌های مخالف در شمال سوریه است.

این مرکز در ادامه دلیل ثبات در نسبت تسلط طرف‌های مختلف بر اراضی سوریه را پایبندی نیروهای دولت و مخالفان به توافقنامه آتش‌بس امضا شده در چارچوب پیش‌نویس مسکو میان ترکیه و روسیه دانست.

این مرکز همچنین گزارش داد که داعش با وجود حضور یک هسته مسلح از عناصر آن در سوریه که هنوز هم قادر به انجام حملات متعدد در شرق سوریه هستند، دیگر عملاً کنترل هیچ منطقه‌ای در داخل سوریه را به دست ندارد.

در همین حال، رامی عبدالرحمان، مدیر مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به گروه‌های مخالف در گفت‌وگو با الحره در این باره اظهار کرد که دلیل ثابت ماندن نقشه نظامی در وهله اول به نقش قابل توجه کشورهای حاضر در عرصه سوریه به ویژه روسیه و ترکیه بازمی‌گردد که تأثیر قابل توجهی بر نظام سوریه دارند.

وی افزود، توافقنامه‌های امضا شده میان آنکارا و مسکو مانع پیشروی نیروهای نظام سوریه در مناطق تحت کنترل مخالفان شد.

همچنین "اسماعیل ایوب"، کارشناس نظامی سوری ثبات در جبهه‌های ادلب را با اوضاع میدانی پیچیده این منطقه در ارتباط دانست و گفت که اوضاع همزمان با بسیج شدن نیروهای نظام سوریه و هم‌پیمانان آن در مرز جبل زاویه در جنوب ادلب بسیار پیچیده شده است و به عبارت دیگر انجام هرگونه عملیات نظامی منجر به درگیری ناخواسته میان ترکیه و روسیه می‌شود.

وی در ادامه ادعا کرد: دولت آمریکا با اهرم‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند مانع هرگونه تشدید تنش خطرناک در سوریه شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین