|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۳۰۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰

 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از دولت افغانستان خواست تبادل اسرا را به پایان رسانده و مذاکرات ملی با گروه های مخالف دولت این کشور را آغاز کند.

 ماریا زاخارووا افزود: ما از کابل می خواهیم روند مبادله اسرا را هر چه سریعتر به پایان رسانده و مذاکرات مستقیم با معارضان مسلح را آغاز کند.

وی افزود: در همین حال تاکید داریم که هرگونه به طول انجامیدن روند آغاز مذاکرات بین افغانی به تلاش های بین المللی برای حل و فصل اوضاع این کشور ضربه می زند و علاقه مندی دولت افغانستان برای دستیابی به صلح در این کشور را  زیر سوال می برد.

 اعضای لویه جرگه به تازگی تصمیم به آزادی ۴۰۰ اسیر باقی مانده گروه طالبان گرفتند که شرط برای آغاز مذاکرات بین افغان بود.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان روز ۳۰ مرداد در پیامی به نیروهای امنیتی این کشور گفت که برای دستیابی به "صلح باعزت و پایدار" و آغاز مذاکرات با طالبان، تمام موانع و بهانه‌ها برداشته شده‌اند.

‌ غنی در این پیام از گروه طالبان خواست تا خشونت‌ها را کاهش دهند و بخشی از روند صلح باشند و خاطرنشان کرد: صلح با عزت و صلح دائمی خواهد آمد؛ تمام آمادگی‌ها برای شرایط صلح با عزت آماده شده ‌است.

رئیس جمهوری افغانستان با اشاره به رهایی زندانیان طالبان و برگزاری نشست لویه‌جرگه گفت که دولت افغانستان اراده و تعهدش را به روند صلح نشان داده ‌است.

هشدار در مورد استقرار موشک های جدید آمریکا در نقاط مختلف جهان  

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به آمریکا در مورد استقرار موشک های جدید در نقاط مختلف جهان هشدار داد و آن را اقدام پرریسک خواند که موج جدید رقابت تسلیحاتی بوجود می آورد و پیامدهای غیرقابل پیش بینی به همراه خواهد داشت.  

 وی به سخنان اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد که گفته است آمریکا موشک های میان و کوتاه برد برای بازداشتن خصومت جویی روسیه می سازد.

به گفته زاخارووا، پیدایش ریسک موشکی اضافی برای روسیه، با واکنش سریع این کشور مواجه خواهد شد.  

وی این اقدام را بسیار خطرناک خواند که از منظر امنیت بین المللی و منطقه ای گامی بی ثبات کننده است.

روسیه و آمریکا درباره مبادله زندانیان مذاکره نمی کنند

زاخارووا در ادامه نشست خبری گفت که روسیه و آمریکا درباره مبادله افراد زندانی در دو کشور مذاکره نمی کنند.

وی افزود: اخبار مبنی بر اینکه بین روسیه و آمریکا درخصوص مبادله اتباع زندانی مذاکره صورت می گیرد با واقعیت مطابقت ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: آنچه که مربوط به حبس اتباع روسی در آمریکا می شود، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز ۲۴ ماه مارس پیام شفاهی به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا داده و از دولت این کشور خواست بنا به ملاحظات انسانی همه اتباع روسی زندانی در آمریکا را بخاطر شیوع همه گیر کرونا آزاد کنند.

وی ادامه داد: از آن زمان بارها این مساله را در سطوح مختلف مطرح کردیم اما پاسخ قطعی به آن داده نشده است. از مقامهای امریکایی می خواهیم به این مساله پاسخ دهند.

روسیه خواهان برقراری آتش بس پایدار در لیبی است

زاخارووا گفت: ما به حل و فصل مسائل لیبی صرفا از راههای سیاسی -دیپلماتیک اعتقاد داریم و خواهان برقراری آتش بس پایدار در این کشور و پایان خونریزی ها هستیم که از زمان مداخله نظامی ناتو در لیبی در سال ۲۰۱۱ جریان دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این پیوند، اظهارات اخیر "فایزالسراج" رئیس "دولت وفاق ملی " لیبی و عقیله صالح رییس پارلمان طبرق، مایه خوش بینی شده است.

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: از طرف های لیبی دعوت به آغاز مذاکرات ملی در چارچوب ساز و کار ایجاد شده با تصمیمات کنفرانس برلین می کنیم که روز ۱۹ ماه ژانویه گذشته برگزار شد.

 لیبی از یک دهه پیش درگیر جنگ داخلی است که به یک نبرد نیابتی گسترده بین نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شده و بیم آن می‌رود که به یک بحران بین المللی تبدیل شود.

ناتوانی و ناکارآمدی تشکل ها و سازمان های بین المللی در کنترل بحران لیبی موجب شده است که این کشور در کنار دیگر نابسامانی های ناشی از جنگ نیابتی قدرتهای مختلف ، اخیرا به صحنه رویارویی دو عضو ناتو تبدیل شود.

فرانسه و ترکیه دو متحد ناتو در حوزه مدیترانه و بویژه در لیبی رویاروی یکدیگر قرار گرفته اند.

گرچه برخی قدرتهای حاضر در عرصه جنگ نیابتی لیبی ظاهرا از اعلام آتش بس در این کشور  استقبال می کنند، ولی به نظر نمی رسد که در این نیت خود صادق باشند. با توجه به اینکه ژنرال حفتر از سوی برخی قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای حمایت می شود ، بنابراین نمی توان قبول کرد که مخالفت وی با آتش بس چندان اصیل و مستقل باشد. براین اساس می توان چنین نتیجه گرفت که برخی قدرتها مایل به استقرار صلح و آرامش در لیبی نیستند.

نشست وبیناری وزیران خارجه گروه بریکس

زاخارووا در ادامه اعلام کرد که روز چهارم ماه سپتامبر (روز جمعه هفته آینده) نشست وبیناری وزیران خارجه گروه بریکس برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد که این نشست به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برگزار خواهد شد.

گروه بریکس از روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی تشکیل شده است.

زاخارووا به دستور کار این نشست اشاره نکرد.

تفاهم نامه تسهیل روادید روسیه و عربستان سعودی به اجرا در می آید

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که از شنبه تسهیل صدور روادید برای اتباع روسیه و عربستان سعودی به اجرا در آمده است.

وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه، اتباع فدراسیون روسیه و عربستان سعودی، می توانند ویزای گردشگردی برای شش ماه (ویژه چند بار سفر) ، ویزای شخصی برای یک سال (ویژه چند بار سفر) و روادید برای تجار برای پنج سال دریافت کنند.    

انتقاد از تشبیه شوروی به آلمان نازی

زاخارووا با انتقاد از تشبیه اتحاد جماهیر شوروی به آلمان نازی، همردیف قرار دادن آن را اقدامی بیجا خواند که رویکردی برای جعل و تحریف تاریخ توسط رسانه های اروپایی است.

وی گفت: در بروکسل به سیاست کوته بینانه عجیب برای جعل و تحریف تاریخ اروپا ادامه می دهند. کمیسیون اروپا هم بار دیگر نظریه ای را مطرح می کند که ما آن را بازنگری در واقعیت های تاریخی می دانیم.

زاخارووا افزود: بر اساس این نظریه، قرارداد عدم حمله متقابل که در سال ۱۹۳۹ بین اتحاد شوروی و آلمان نازی امضا شد به گفته آنها (مسئولان اروپایی) اروپا را به تاریکی کشاند.  

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: تاریخ به تاریکی کشاندن اروپا روز ۲۳ اوت ۱۹۳۹ نبود بلکه زد و بند مونیخ بود که در سال ۱۹۳۸ رخ داد و اروپا سیاست آرام کردن کشور متجاوز (آلمان نازی) را در پیش گرفت.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین