|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۳۰۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کمبود داروی مایفورتیک برای بیماران پیوندی در صورت اختصاص ارز رفع می شود، ثبت سفارس و اقدامات لازم انجام شده و منتظر اختصاص ارز برای واردات این دارو از سوئیس هستیم.

محمدرضا شانه ساز روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره کمبود داروی بیماران پیوندی افزود: با وجود کمبود داروی مایفورتیک اقلام مشابه ایرانی آن در بازار وجود دارد، البته عده ای از پزشکان و بیماران اصرار دارند که نوع برند آن استفاده شود که با توجه به مشکلات نقل و انتقال و تامین ارز متاسفانه مدتی است که تامین این دارو دچار وقفه شده است.

وی افزود: میزان موجودی این دارو در کشور صفر نشده اما بسیار کم شده است، از همکاران پزشک می خواهیم در حد امکان داروی ایرانی تجویز کنند و حداقل در یک بازه زمانی موقت همکاری کنند تا این کمبود رفع شود. مشکل اصلی تامین ارز است که با رفع این مشکل، کمبود این دارو نیز برطرف خواهد شد زیرا ثبت سفارش ها انجام شده و به محض تامین ارز واردات این دارو انجام می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: اکنون بیشترین مشکل در تامین داروها و حساسیت وزارت بهداشت در مورد تامین داروهای بیماران خاص است. تلاش وزارت بهداشت این است که تا جای ممکن این داروها به شکل با کیفیت در داخل تولید و مصرف شود، تولید داخل این داروها وابستگی ما به خارج و ارزبری دارویی را کم می کند، توصیه ما به پزشکان و بمیاران این است دارویی که بیش از ۱۰ سال از تولید آن در کشور می گذرد و بیش از ۹۰ درصد از مصرف کنندگان آن راضی هستند و گزارشی از مشکل آن نداشته ایم را مصرف کنند.

وی گفت: چرا باید وقتی داروی ایرانی داریم از نوع خارجی استفاده کنیم، اگر داروی ایرانی مشکل یا  عوارض دارد، حتما پزشکان گزارش کنند اما عده ای همچنان اصرار دارند، داروی خارجی مصرف کنند، اما با تولید داروها در داخل به دنبال این هستیم که امنیت خاطر ایجاد کنیم تا اگر ارز این داروها دچار وقفه شود کمبودی نداشته باشیم و با وجود تحریم ها و اقدامات غیر انسانی دشمنان مشکلی در تامین این داروها ایجاد نشود.

تحریم ها به تامین دارو ضربه زده است

شانه ساز افزود: تحریم ها به شدت به تامین دارو آسیب زده است. بسیاری از شرکت های خارجی مشکلی برای فروش دارو به ایران ندارند اما تحریم های بانکی باعث شده نتوانند پول خود را بگیرند و همین امر در کنار مشکلاتی که در تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو به وجود آمده، تامین برخی داروها را با مشکل مواجه کرده است.

محمد سعید الموسوی، عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی امروز به خبرنگار ایرنا گفت: داروی مایفورتیک که برای جلوگیری از پس زدن پیوند بیماران کلیوی کاربرد دارد، مدتی است نایاب شده و بیماران مصرف کننده این دارو برای تامین آن دچار مشکل شده‌اند.

به گفته وی، داروی مایفورتیک در کنار داروی سلسپت دو داروی اصلی است که بیماران کلیوی بعد از پیوند کلیه باید برای جلوگیری از پس زدن پیوند تا آخر عمر مصرف کنند هر یک از بیماران پیوند کلیه باید با دستور پزشک روزانه این داروها را مصرف کنند و معمولا با توجه به ترس و نگرانی از خطر پس زدن کلیه بیماران پیوندی داروی خود را تغییر نمی دهند و ریسک و خطر تغییر دارو را نمی پذیرند.

الموسوی افزود: بررسی های انجمن حمایت از بیماران کلیوی نشان می دهد، علت کمبود و نایاب شدن داروی مایفورتیک، تامین نشدن ارز مورد نیاز برای واردات آن است. به طوری که ثبت سفارس واردات این دارو انجام شده و شرکت سوئیسی نیز آمادگی لازم را برای ارسال دارو دارد اما برای هزینه خرید این محموله دارویی، دو میلیون یورو ارز (۴۲۰۰ تومانی) لازم است و در صورتی که این ارز تامین شود، این داروی مورد نیاز بیماران پیوند کلیه نیز تامین می شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین