|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۲
کد خبر: ۳۰۲۲۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱

مذاکره‌کننده ارشد سابق آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، با انتقاد از اقدام دولت این کشور در فعال‌سازی مکانیسم ماشه بر ضد ایران، گفت واشنگتن در این‌خصوص موفق نخواهد بود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران، «وندی شرمن»، معاون امور سیاسی وزارت خارجه در دولت پیشین آمریکا و همچنین مذاکره‌کننده ارشد در توافق هسته‌ای ایران، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت اقدامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، در فعال کردن مکانیسم ماشه به جای منزوی کردن ایران، به انزوای بیشتر آمریکا در کل جهان ختم می‌شود.

او درباره فعال‌سازی مکانیسم ماشه ضد ایران گفت: اروپا، روسیه، چین، هیچ یک از آن‌ها باور ندارد که آمریکا در جایگاهی است که بتواند به مکانیسم ماشه برای بازگشت سریع و خودکار تحریم‌ها علیه ایران متوسل شود. ما عملا زمانی که درباره این توافق مذاکره می‌کردیم، تصریح کردیم که فقط شرکت‌کنندگان در این توافق می‌توانند از مکانیسم ماشه استفاده کنند.

مقام سابق وزرات خارجه آمریکا افزود: آمریکا در فعال‌سازی مکانیسم ماشه ضد ایران موفق نخواهد بود و حتی اگر بتوانند کاری بکنند، کسی توجه نخواهد کرد.

شرمن در ادامه تاکید کرد: من فکر نمی‌کردم در هیچ چیزی بتوانم با جان بولتون اتفاق نظر داشته باشم، اما او در سرمقاله‌ای در وال استریت ژورنال نوشت این اقدام دولت ترامپ قدرت وتوی را در شورای امنیت که برای ما بسیار مهم است- ضعیف می‌کند و نیز استفاده ما از تحریم‌های چندجانبه را ضعیف می‌کند؛ من کاملا با او موافقم.

شب گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در نامه به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواستار فعال سازی مکانیسم ماشه مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شد. او مدعی شد به دلیل نقض توافق نامه هسته‌ای ایران، باید تمامی تحریم‌های پیشین علیه تهران فعال شود.

روند فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگشت خودکار تحریم‌های ایران ۳۰ روز زمان خواهد برد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین