|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۳۰۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹
در همين رابطه مديرعامل روسنفت از احتمال سقوط قيمت نفت به پايين‌تر از دلار براي هر بشکه در سال آينده ميلادي خبر داد.
اعضاي اوپک در پايان نشست يکصد و شصت و ششمين نشست اين سازمان در وين، تصميم گرفتند سقف توليد روزانه ميليون بشکه اي اين سازمان را تثبيت کنند. بيژن زنگنه، وزير نفت پس از ورود به وين گفت: صرف نظر از هر تصميمي که در نشست وزراي اوپک گرفته شود، ايران توليد نفت خود را کاهش نخواهد داد، زيرا در حال حاضر به شکل قابل توجهي کمتر از ظرفيت خود توليد مي‌کند.يکصد و شصت و ششمين نشست پشت درهاي بسته وزيران نفت اوپک ساعت : بعد از ظهر پنجشنبه، آذر در وين اتريش آغاز به کار کرده بود.

اوپک متعهد به ايجاد ثبات در بازارهاست
بر پايه اين گزارش، رئيس اوپک در مراسم آغاز نشست اين سازمان در وين به تشريح شرايط بازار نفت و انتظار از اعضاي اوپک پرداخت.به گزارش دبيرخانه اوپک، عبدالرحمان عطهر الهيريش، رئيس اوپک و معاون نخست وزير ليبي، در مراسم افتتاحيه يکصد و شصت و ششمين نشست عادي سالانه اوپک در وين، روز پنجشنبه (ششم آذرماه) اعلام کرد که اوپک متعهد به ايجاد ثبات در بازارهاست.الهيريش در آغاز سخنان خود به عادل عبدالمهدي، وزير نفت جديد عراق، که براي نخستين بار به عنوان رئيس هيئت اعزامي عراق در نشستهاي اوپک شرکت مي‌کرد، خوش آمد گفت. اين مقام اوپک همچنين از زحمات عدالکريم العيبي، وزير نفت پيشين عراق در راه کشورش و نيز اوپک قدرداني کرد.رئيس اوپک در سخنان خود به نشست پيشين اين سازمان که در ماه ژوئن برگزار شده بود اشاره کرد و گفت در آن زمان هدف ما بهبود ثبات در بازارها بود.الهيريش افزود که بر اساس پيش بيني ها، نرخ رشد اقتصادي جهان در سال آينده ميلادي از , درصد کنوني به . درصد رشد مي‌کند.وي در باره مصرف نفت در جهان نيز گفت که سال آينده ميلادي مقدار مصرف نفت يک ميليون و هزار بشکه در روز افزايش مي‌يابد و به نزديک ميليون و هزار بشکه در روز مي‌رسد.رئيس اوپک اعلام کرد که توليد نفت کشورهاي غير عضو در اوپک در سال آينده با يک ميليون و هزار بشکه افزايش به سطح ميليون و هزار بشکه خواهد رسيد. بيشتر اين افزايش در قاره آمريکا رخ خواهد داد.الهيريش با اشاره به اينکه در سه سال و نيم گذشته قيمت سبد نفتي اوپک ثابت و در گستره تا دلار براي هر بشکه بوده است، گفت که قيمت نفت اوپک از ميانه ماه ژوئن امسال درصد يا نزديک به دلار از ارزش خود را از دست داده است.وي عرضه فراوان نفت، کاهش تقاضاي سوخت جهاني، رشد آهسته اقتصاد دنيا، و بالا رفتن ارزش دلار را از عوامل کليدي کاهش قيمت نفت در ماه هاي گذشته عنوان کرد.اين مقام اوپک هشدار داد که اگر روند کاهش قيمت در آينده نيز ادامه داشته باشد مي‌تواند پايداري برنامه هاي توسعه ظرفيت و پروژه هاي سرمايه گذاري را با خطر جدي روبرو کند. وي گفت که اين ها نشان مي‌دهد بازار نفت به دنبال ثبات و توازن است، اين موضوعي است که در نشست ديروز به آن مي‌پردازيم. چشم انداز نفت از ديگر موضوعاتي است که در نشست اوپک به آن پرداخته شد.الهيريش در پايان سخنان خود در مراسم افتتاحيه نشست اوپک عنوان کرد که مانند هميشه متعهد به ايجاد ثبات در بازار هستيم، موضوعي که به نفع رشد اقتصادي جهان، توليدکنندگان، سهامداران و مصرف کنندگان نفتي است.در پايان نشست عمومي اوپک، وزير نفت نيجريه به عنوان نخستين زني که رياست اوپک را بر عهده مي‌گيرد، جايگزين الهيريش شد.

احتمال کاهش قيمت نفت به پايين‌تر از دلار
در همين رابطه مديرعامل روسنفت از احتمال سقوط قيمت نفت به پايين‌تر از دلار براي هر بشکه در سال آينده ميلادي خبر داد.به گزارش خبرگزاري رويترز، ايگور سچين پنجشنبه ( آذر ماه ) تاکيد کرد که قيمت نفت ممکن است در سال آينده ميلادي حتي به پايين تر از دلار نيز کاهش يابد.سچين گفت: انتظار داريم که قيمت نفت به دلار و حتي پايين تر از آن کاهش يابد اما اين کاهش قيمت فقط در نيمه اول سال و يا در پايان نيمه نخست سال آينده خواهد بود.وي که رئيس بزرگترين شرکت توليد کننده نفت روسيه است همچنين پيش بيني کرد که توليد نفت آمريکا از سال رو به کاهش مي‌گذارد.قيمت نفت بعد از پايان نشست پنجشنبه اوپک به دلار در هر بشکه کاهش يافت. اعضاي اوپک در نشست خود نتوانستند براي کاهش سقف توليد خود به توافق برسند.سچين در اين گفتگو همچنين بر لزوم تشکيل يک شوراي نفتي براي زير نظر گرفتن قيمت‌ها در بازار نفت تاکيد کرد.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین