|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۳۰۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۹
این کارشناس مسائل بین المللی ادامه داد: با این حال عدم امکان رسیدن ایران و گروه 1+5 به توافق جامع و نهایی به معنای این نیست که مذاکرات دو طرف به شکست انجامیده است و یا اینکه این مذاکرات هیچ دستاوردی نداشت.
یک کارشناس مسائل بین الملل درباره واکنش ها به نتایج مذاکرات وین و توافق ایران و 1+5 روی تمدید گفتگوها گفت: آنهایی که مدعی اند که این مذاکرات دستاوردی نداشت و تیتر "هیچ" می زنند خود را تجاهل زده اند و چشم بر واقعیت ها بسته اند.

حسن بهشتی پور،  ضمن بیان این مطلب پیرامون موافقت ایران و گروه 1+5 با تمدید توافق ژنو3 موسوم به برنامه اقدام مشترک با تاکید بر اینکه در مذاکرات وین دو طرف امکان دستیابی به توافق را داشتند گفت: به هر حال بر اساس انتظار و توافقی که پیش از این ایران و گروه 1+5 کرده بودند انتظار می رفت که دوطرف بتوانند با کنار زدن موانع زمینه دستیابی به توافق را فراهم کرده و به توافق جامع و نهایی دست پیدا کنند.

وی افزود: با این حال به دلیل زیاده خواهی های آمریکا و به گمان اینکه جمهوری اسلامی ایران نیازمند توافق بوده و حاضر است به هر قیمتی به توافق دست پیدا کند بنابراین حاضر است در مقابل مواضع حداکثری امتیازات بیشتری بدهد فرصت توافق در وین از دست رفت.

این کارشناس مسائل بین المللی ادامه داد: با این حال عدم امکان رسیدن ایران و گروه 1+5 به توافق جامع و نهایی به معنای این نیست که مذاکرات دو طرف به شکست انجامیده است و یا اینکه این مذاکرات هیچ دستاوردی نداشت.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین، تمدید تعهد دوطرف به توافقات سابق بر پایه برنامه اقدام مشترک، است که بر اساس این توافق جمهوری اسلامی ایران می تواند ماهانه نزدیک به 700 میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده خود دست پیدا کند.

بهشتی پور تاکید کرد: از سال گذشته، بخشی از دارایی های کشورمان ناشی از فروش نفت، برپایه توافق مقدماتی ایران و گروه 1+5 در ژنو، آزاد شد. این در حالی است که اگر همین توافق هم نمی شد ایران نمی توانست به دارایی ها برسد.

وی با بیان براینکه برخی خود را به تجاهل می زنند و با طرح این ادعا که با این توافق غربی ها پول خودمان را به خودمان می دهند گفت: این کاملا درست است که با توافق حاصل شده میان ایران و گروه 1+5، غربی ها پول خودمان را به خودمان می دهند اما سوالی که مطرح است آیا اگر چنین توافق حاصل نمی شد آنها حاضر بودند این پول را به ما بدهند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: آیا در سال های گذشته که جمهوری اسلامی ایران، نگاه و رویکرد متفاوتی را نسبت به مذکرات در مقایسه با یک سال اخیر پیش گرفته بود ایران توانسته بود به دارایی های بلوکه شده خود دست پیدا کند.

وی ادامه داد: حال این روند آزادسازی دارایی های ایران نزدیک به 7 ماه دیگر هم قرار است ادامه پیدا کند که می توانست با رویکرد متفاوت و عدم دستیابی ایران و 1+5 به توافق مقدماتی این دارایی ها بلوکه بمانند.

بهشتی پور تصریح کرد: در ضمن برنامه هسته ای و غنی سازی بنا بر نیاز ایران همچنان ادامه دارد و غربی ها و کشورهای عضو گروه 1+5 به نوعی حق هسته ای کشورمان را به رسمیت شناخته و این رسمیت را حداقل برای 7 ماه دیگر تمدید کردند.

وی با تاکید بر اینکه همان هایی که تیتر می زنند "هیچ" پیش از این مدعی بودند که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران برخلاف منافع ملی توافق کرده است و اما آن را علنی نمی کند"، گفت: نتایج مذاکرات وین نشان داد که تیم مذاکره کننده هسته ای در راستای منافع ملی و بر پایه خطوط قرمز ترسیم شده وارد مذاکرات شده است و حاضر نیست که هر قیمتی به توافق دست پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین الملل در خاتمه گفت: جمهوری اسلامی ایران منطقی دارد که تیم مذاکره کننده ما با شیوه مناسب و ادبیاتی دیپلماتیک و جهان پسند در حال تفهیم آن به کشورهای عضو گروه 1+5 است تا بر پایه آن منطق حقوق ملت ایران به رسمیت شناخته شود که این منطق در نهایت مقبول واقع خواهد شد و ایران می تواند به حقوق خود دست پیدا کند.

منبع: فرارو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین