|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۳۰۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵

طباطبائیان استاد مهرداد بذرپاش در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید توضیحاتی درمورد پایان نامه جنجالی او داد.

متن کامل این پرسش و پاسخ به شرح ذیل است:

تدبیر و امید: این روزها آقای بذرپاش با اتهام جعل و سرقت در تز دکتری مواجه است و برخی با انجام مقایسه‌های تطبیقی‌ در فضای رسانه‌ای، اینطور عنوان می‌کنند که بخش عمده تز ایشان، کپی از مقالات و کتاب‌هایی است که پیش از انجام تز آقای بذرپاش به چاپ رسیده‌اند. در این خصوص برخی شما را شریک چیزی می دانند که جعل و سرقت علمی می‌خوانند. نظر شما بعنوان استاد راهنمای آقای بذرپاش درباره پایان نامه ایشان و همچنین آنچه شما را در آن شریک می‌دانند، چیست؟

 دکتر طباطبائیان:  بنده نیز برخی از این اخبار را دیده ام و باعث تاسف است که چرا برخی با برخوردهای ژورنالیستی با مسائل تخصصی که بعضا با چاشنی غرض ورزی های شخصی و یا سیاسی همراه است ، موجب تشویش افکار عمومی و تحمیل خسارت به جریان رو به توسعه علمی کشور می شوند.

لذا به منظور تنویر افکار عمومی و دفاع از حیثیت علمی اساتید زحمتکش دانشگاه لازم می دانم تا نکاتی را خدمتتان عرض کنم:

1. علی رغم تعهد حرفه ای در رعایت اصول علمی ، هرگز هیچ کس نمی تواند خود را مبرای از اشتباه بداند ، به ویژه آنکه هنوز بسیاری از نرم افزارهای کنترل کیفی فعالیت علمی دانشجویان ما ، به دلیل عدم پشتیبانی کامل از زبان فارسی با نقایصی روبرو هستند.  این مهم به خصوص در اموری  همچون رساله های  دکترا در حوزه علوم انسانی از پیچیدگی بیشتری برخوردار است .

با این وجود به دلیل شناختی که از دانشجوی سابق خود دکتر مهرداد بذرپاش دارم ، طی دوران تحصیل  وی در کلاسها و هنگام انجام رساله دکترا ، قطعا احتمال سرقت علمی در رساله ایشان را منتفی می دانم.  

2. در عین حال شایان توجه است که بررسی ادعای سرقت علمی ،  امری کاملا تخصصی است که بایستی از  طریق فرآیند قانونی آن در کمیته اخلاق علمی دانشگاه  بررسی شده تا صحّت و سقم آن مشخص شود و نباید مسائل تخصصی به ویژه در حوزه علوم انسانی را با ساده انگاری های مبتنی بر روشهای همانندی دست کم گرفت. لازم است اگر کسی مدعی این امر است ، مدارک خود را به مراجع ذی صلاح در دانشگاه عرضه کند تا پس از تشکیل کمیته تخصصی ، موضوع به نحوی شایسته مورد قضاوت قرار گیرد .

3. بدون شک بررسیهای غیرتخصصی توام با فضاسازی های غیرمنصفانه  که بعضا با شبهات اغراض سیاسی و حتی شخصی همراه است هیچ کمکی به جریان رو به رشد توسعه علمی کشور نکرده و تنها موجب تشویش اذهان عمومی و تهیه خوراک برای بلندگوهای بدخواهان ملت بزرگ ایران می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین