|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۳۰۰۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵

میشل عون رئیس‌جمهوری و حسان دیاب نخست‌ویر لبنان روز دوشنبه، شربل وهبه را به‌عنوان وزیر خارجه جدید این کشور تعیین کردند.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان،‌ عون و دیاب با صدور حکمی ضمن پذیرفتن نامه استعفای ناصیف حتی وزیر خارجه سابق این کشور،‌ شربل وهبه را به‌عنوان وزیر خارجه جدید منصوب کردند.

ناظران معتقدند که ناصیف حتی تحت فشارهای دولت های آمریکا و فرانسه مجبور به استعفا شده است.

شربل وهبه در زمان تصدی پست وزارت خارجه از سوی جبران باسیل،‌ مدتی مدیرکل این وزارتخانه بود و پس از آن به‌عنوان مشاور سیاسی میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان تعیین شد.

ناصیف حتی وزیر امور خارجه لبنان ساعاتی پیش در اعتراض به عملکرد دولت این کشور، استعفای خود را تقدیم حسن دیاب نخست‌وزیر کرد.

وی در بیانیه‌ای دلیل استعفای خود را عدم توانایی در انجام وظایفش در برهه تاریخی و سرنوشت‌ساز کنونی لبنان که در آن می‌رود لبنان به یک کشور شکست‌خورده تبدیل شود، عنوان کرد.

حتی در ادامه تصریح کرد: دیدگاهی که در آن لبنان یک کشور آزاد، مستقل،‌ تاثیرگذار و پویا در محیط عربی و جهان شمرده شود،‌ وجود ندارد. همچنین اراده و خواست واقعی برای انجام اصلاحات ساختاری فراگیر آنگونه که مردم لبنان و جامعه جهانی خواسته‌اند،‌ به چشم نمی‌خورد؛ بنابرین تصمیم گرفتم از سِمت خود استعفا دهم.

وی در بیانیه‌اش خواستار تجدیدنظر در بسیاری از سیاست‌ها و اقدامات و اولویت دادن به مردم و کشور بر سایر ملاحظات،‌ اختلافات و مسائل شد.

خبرگزاری آناتولی دیروز (یکشنبه ) از احتمال استعفای وزیر خارجه لبنان خبر داده بود.

بحران اقتصادی و سقوط ۷۰ درصدی ارزش لیره مقابل دلار، لبنان را با مشکلات عدیده‌ داخلی و خارجی روبه‌رو کرده است.

اعتراض‌ مردم لبنان به اوضاع اقتصادی نامناسب و پیامدهای آن نظیر افزایش نرخ بیکاری، گرانی و کمبود ارزهای خارجی که در واکنش به فساد اقتصادی چند سال گذشته در این کشور به راه افتاده است، حدود هشت ماه پیش آغاز و اندکی بعد منجر به استعفای نخست‌وزیر و تشکیل دولت وحدت ملی به ریاست حسان دیاب شد. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین