|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۸
کد خبر: ۳۰۰۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف گفت‌وگوها با طرف اوکراینی در خصوص سقوط هواپیما به ریاست معاون وزیر خارجه را مفید و سازنده خواند و گفت که تهران اکتبر میزبان دور دوم مذاکرات است.

به گزارش فارس، «منوچهر مرادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف با اشاره به سفر هیأت ایرانی به اوکراین به سرپرستی «محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات اوکراین در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی در توئیت‌هایی نوشت: «اولین دور از مذاکرات بین ایران و اوکراین درباره سقوط هواپیمای اوکراینی با حضور نمایندگانی از کانادا، سوئد و بریتانیا پایان یافت.»
 
مرادی با بیان اینکه «گفت‌وگوها مفید و سازنده بود،» اعلام کرد: «دور دوم این گفت‌وگوها در اکتبر ۲۰۲۰ در تهران برگزار خواهد شد.»

 سفیر ایران یادآور شد: «طیف گسترده‌ای از موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه و سقوط غم‌انگیز هواپیمای پرواز ۷۵۲ در مذاکرات دوستانه و مثمرثمر بین بهاروند معاون وزیر امور خارجه ایران و «دمیترو کولِبا» وزیر خارجه اوکراین در شهر کی‌یف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.»

 
 هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به اوکراین به ریاست «محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور دیدار با مقامات اوکراینی و‌ مذاکره در خصوص ابعاد مختلف سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی پنجشنبه نهم مرداد وارد کی یف شد، با وزیر امور خارجه اوکراین و معاون وزیر خارجه این کشور ملاقات و گفت‌و‌گو کرد.


در ملاقات هیأت ایرانی با «یوگنی ینین» معاون وزیر امور خارجه و هیأت کارشناسی اوکراین، ابعاد مختلف فنی و حقوقی حادثه مورد بررسی قرار گرفت و در خصوص ادامه مسیر همکاری های دو‌ کشور توافقات لازم به دست آمد.

تعیین گروه های کارشناسی و تعیین زمان دور‌ دوم مذاکرات در تهران در‌ماه اکتبر از مهم ترین توافقات حاصله بود.

شایان ذکر است پس از مذاکرات دوجانبه معاونان وزرای خارجه دو کشور، نشست مجازی با حضور نمایندگان کشورهای دخیل در‌ موضوع شامل کانادا و سوئد برگزار شد.

در ملاقات با وزیر امور خارجه اوکراین، طرفین با تاکید بر اهمیت حفظ و گسترش روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین، بر ضرورت سریع حل و فصل موضوع سانحه سقوط هواپیما تاکید کردند.

به گزارش فارس، وزیر خارجه اوکراین نیز روز (جمعه) دهم مرداد ماه در اظهاراتی با «سازنده» خواندن مذاکرات با هیأت ایرانی درباره هواپیمای سانحه‌دیده، از ارائه هرگونه جزئیات درباره پرداخت غرامت خودداری کرد.

روز دوشنبه دوم تیر ماه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با «فرانسوا فیلیپ شامپاین» وزیر خارجه کانادا به وی اطلاع داد که ایران ظرف چند روز آینده جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را برای خوانش اطلاعات آن به فرانسه ارسال خواهد کرد. ظریف گفت که تصمیم برای ارسال جعبه‌های سیاه مدتی است اتخاذ شده و به زودی این تصمیم اجرایی خواهد شد.

گفتنی است اخیرا کار خوانش جعبه‌های سیاه هواپیما در پاریس پایان یافت. روز جمعه ۲۷ تیر ماه جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین توسط نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری با حضور نماینده دادسرای نظامی به پاریس منتقل شد تا در آزمایشگاه‌های تخصصی کشور فرانسه خوانش آن آغاز شد.

هیأت متشکل از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری و تعدادی از متخصصان ایرانی که به منظور بازخوانی جعبه های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی در مرکز BEA فرانسه کار بازخوانی و تحلیل یافته‌های بازیابی شده را آغاز کرده بودند، روز پنجشنبه دوم مرداد ماه و پس از چند روز تلاش فشرده به کار خود پایان دادند.

«بهرام قاسمی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس روز پنجشنبه دوم مرداد ماه از پایان تحلیل یافته‌های جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی خبر داد و گفت: جعبه‌های سیاه پس از خوانش در اختیار طرف ایرانی قرار دارد و طبق استانداردهای بین‌المللی و تخصصی متعارف، متعاقبا اقدامات لازم بعدی انجام می‌شود.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین که ۱۸ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۸) از تهران عازم کی‌یف بود بر اثر خطای انسانی مورد هدف موشک قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن که اکثریت آنها ایرانی بودند و بقیه اتباع اوکراین، کانادا، سوئد، انگلیس و افغانستان، جان باختند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین