|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۳۰۰۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸

وزیر نیرو گفت: این مساله که گفته می شود اعمال خاموشی ها برای اجرای تعهد در صادرات برق بوده کاملا کذب بوده چراکه اولویت ما در ابتدا تامین مصارف داخلی است.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه تعهداتی را که برای صادرات داریم بخشی از محل واردات تامین می شود، اظهار کرد: در حال حاضر با تمام کشورهای همسایه امکان تبادل انرژی داریم، از برخی انرژی می خریم و به برخی انرژی می فروشیم و اینکه ایران می خواهد به عنوان هاب منطقه ظاهر شود یعنی هدفگذاری ما این است که از سرمایه گذاری ده ها ساله خود در شبکه های انتقال استفاده کنیم و به هیچ وجه موضوع برخی اختلالات فنی در شبکه ۸۳ هزار مگاواتی کشور ارتباطی با بحث صادرات ندارد.

وی با اشاره به خاموشی های رخ داده در کشور، گفت: چند وقت پیش گزارشی را تحت عنوان اولین های برقی در صنعت برق ارائه دادیم که بر اساس آن صنعت برق برای اولین بار در سال ۱۳۹۸ موفق شد که دستاوردهای منحصر به فردی داشته باشد و برخی از آن ها در این گزارش دسته بندی و خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شد.

وزیر نیرو از جمله این اقدامات را تک رقمی شدن تلفات انرژی در شبکه توزیع، رشد اوج بار به یک درصد و یا سهم حدود ۲۵ درصدی نیروگاه های غیر متکی به سوخت های فسیلی دانست و افزود: نکته بسیار مهمی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده بودند این بود که به تعبیر بنده حواستان به فرسودگی سیستم انتقال در شبکه برق کشور باشد، چراکه به درستی اطلاع دارند که چندصدهزار دستگاه ترانسی که در کشور وجود دارد، برخی از آن ها عمر چند ده ساله دارد و می بایست سرمایه گذاری جدی را در شبکه های انتقال و توزیع داشته باشیم.

اردکانیان با بیان اینکه گرمای مستمر و بالا موجب این می شود که در برخی نقاط ضعف شبکه ما اختلالاتی را ایجاد کند و در پی آن قطعی های محدود را شاهد باشیم، گفت: به عنوان مثال در یکی از استان های جنوبی اوج بار حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ مگاوات است، در یک منطقه حدود هشت مگاوات کمبود داشتیم که در سریع ترین زمان نیز سعی می شود که آن مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه موارد این چنینی در تهران نیز رخ داده و زود برطرف شده است، تصریح کرد: به هیچ وجه خاموشی به معنای کمبود تولید در مقابل میزان تقاضا نه سال گذشته و نه امسال نداشته ایم اما در عین حال سیستم انتقال و توزیع دچار اختلالاتی می شود و مشکلاتی به وجود می آید که سریعا برطرف می شود.

وزیر نیرو با قدردانی از همراهی مردم در مدیریت مصرف انرژی گفت: عرضه انرژی در کشور امسال رشد ۴.۵ درصدی داشته و بیش از ۲۹۴ هزار قرارداد مشارکت برای مدیریت مصرف انرژی با واحدهای تولیدی و صنعتی منعقد شده است.

وی با بیان اینکه در بخش خانگی حدود ۴۰۰ مگاوات را توانستیم با کمک شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها مدیریت کنیم و مردم هم با اعتمادی که داشتند همراهی کردند، اظهار کرد: ۱۲۰ هزار تفاهم نامه در سال گذشته با بخش های تولیدی و انرژی کشور منعقد شد که در ساعت های اوج بار، مصرف خود را کاهش داده و در ساعت های دیگر تقاضای بیشتری داشته باشند که این تعداد امسال به ۲۹۴ هزار تفاهم نامه رسیده است.

اردکانیان گفت: پارسال ۳۵۰ میلیارد تومان پاداش به این واحدها در ازای کاهش مصرف و تقاضا در ساعت‌های اوج مصرف پرداخت شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بار گردش آب و برق با مصرف کنندگان است و باید از همراهی‌های مردم بویژه در شرایط کرونایی قدردانی کنم، افزود: هر سال حدود یک میلیون مشترک جدید داریم که باید به این مجموعه برق رسانی شود و در سال جهش تولید تمام واحدها به کمک می آیند و این نیازمند عرضه انرژی است که در قبال آن انجام صادرات و تحقق تعهدات انرژی صورت می‌گیرد تا اوج بار کمتری داشته باشیم.

وی افزود: نمی توان گفت که اوج بار امسال سپری شده، اما امسال هم افزایش آن از یک درصد نسبت به سال قبل تجاوز نخواهد کرد و این در حالی است که به صنایع ۱۰ درصد انرژی بیشتری داده شده است. وقتی واحدها درخواست انرژی بیشتر دارند به منزله افزایش تولید و خطوط تولید است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین