|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۳۰۰۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵

فرودگر و کاوشگر قمری چین موسوم به "چانگ ای ۴"(Chang'e ۴) بیستمین روز قمری خود را در نیمه پنهان ماه پشت سر گذاشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فرودگر و ماه نورد چینی "چانگ ای ۴"(Chang'e ۴) وظایف علمی خود را برای بیستمین روز قمری به پایان رساندند.

فرودگر "چانگ ای ۴" و ماه نورد "یوتو ۲"(Yutu ۲) فعالیت های خود را از ۱۴ ژوئیه پس از طلوع آفتاب بر روی منطقه سکونت شان در دهانه "ون کارمن"(Von Kármán) در نیمه دور ماه از سر گرفتند. فرودگر در ۲۶ ژوئیه به حالت خاموشی رفت و ماه نورد نیز حدود ۱۰ ساعت زودتر به حالت خفته رفت.

طبق "برنامه اکتشافات قمری چین"(CLEP)، ماه نورد "یوتو ۲" سفر برنامه ریزی شده خود را به شمال غربی فرودگر ادامه داد. این ماه نورد در طول یک روز قمری ۲۷.۶۴ متر را پیمود تا در مجموع به پیمایش ۴۹۰.۹ متری برسد.

طبق گفته مسئولان برنامه اکتشافات قمری چین، تمام ابزارهای علمی "چانگ ای ۴" از جمله یک بار نجومی با فرکانس پایین در فرودگر و یک طیف سنج برای تجزیه و تحلیل ترکیب سطح ماه به خوبی کار می کنند.

به گفته نشریه اطلاع رسانی چینی "فضای ما"، ماه نورد "یوتو ۲" در طول روز قمری قبلی (۱۴-۲۷ ژوئن) یک دهانه کوچک حاوی مواد نسبتاً بازتابنده در مرکز آن را بررسی کرد. این احتمال وجود دارد شبیه به اکتشافی باشد که سال گذشته توجهات زیادی را به خود جلب کرد و اخیراً توسط دانشمندان تأیید شد که به احتمال زیاد شیشه ذوب شده بوده است.

از داده های یکی دیگر از ابزار "یوتو ۲" که رادار نفوذپذیر به زیر سطح کره ماه است نیز برای ارائه اولین نمای عمیق از زیر دهانه "ون کارمن" استفاده شد که در مقاله ای که در ۹ ژوئیه در مجله Nature Communications منتشر شده، تشریح شده است.

این رادار در دو فرکانس ۶۰ مگاهرتز و ۵۰۰ مگاهرتز کار می کند و داده های با فرکانس بالاتر قبلی نشان از سه لایه مجزا در زیر سطح این منطقه تا عمق ۴۰ متری داشتند. اکنون در مقاله جدید از داده های با فرکانس پایین تر استفاده شده است که نمای عمیق تر بین ۵۲ تا ۳۲۸ متر را نشان می دهد.

یافته ها نشان می دهد که بیرون ریزهای دفن شده که از اثرات برخورد اجرام آسمانی با سطح ماه و پدید آمدن دهانه های ماه شده اند، توسط حداقل چهار لایه جریان گدازه مجزا پوشانده شده اند. داده ها شواهد مستقیمی از چندین رخداد فوران گدازه دارند که احتمالاً در دوره "Imbrium" تقریباً بین ۳۸۵۰ تا ۳۲۰۰ میلیون سال پیش رخ داده است.

محققان از یافته ها و مقالات دیگر برای ایجاد یک تاریخچه احتمالی از دهانه "ون کارمن" استفاده می کنند و می گویند این برخوردها ممکن است قشرهای زیرسطحی خاصی ایجاد کرده باشند.

اکنون با پایان یافتن روز قمری در ماه و غروب خورشید، فرودگر و ماه نورد چینی ها که با نیروی خورشیدی کار می کنند، به خواب رفته اند و بین ۱۱ تا ۲۴ ساعت بعد از طلوع مجدد آفتاب در نیمه پنهان ماه در ماه حاضر(اوت) از خواب بیدار خواهند شد تا ۲۱امین روز قمری و فعالیت خود را شروع کنند.

این فضاپیماها تقریبا هر ۱۴.۵ روز زمینی به دلیل عدم تابش نور خورشید و به منظور محافظت از آنها در مقابل سرمای شدید حاصل از نبود آفتاب، به خواب فرو می روند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین