|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۹
کد خبر: ۳۰۰۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
با بالا گرفتن خشونت‌های سیاسی در اراضی اشغالی، حملات خونبار علیه تظاهرات اعتراضی در این مناطق، نشانه‌هایی از بروز اختلافات درون ائتلاف دولتی و نیز هشدار درباره احتمال برگزاری انتخابات جدید، درخواست‌ها از رهبران سیاسی این رژیم برای کنترل خود و متوقف کردن خصومت‌هایی که احتمال وخیم‌تر کردن اوضاع و بردن آن به سوی یک جنگ داخلی را دارند، افزایش یافتند.  

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در راس چهره‌هایی که نسبت به احتمال بروز جنگ داخلی هشدار داد، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و نخست وزیر جایگزین آن قرار دارد.

گانتس در این رابطه گفت: زبان گفت‌وگوی سیاسی در اسرائیل به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ اسرائیل رسیده است.

گانتس در ادامه هشدار داد: اگر اقدامات بزرگی را برای متوقف کردن این وخامت در پیش نگیریم، احتمال دارد بدون اینکه متوجه شویم جنگی داخلی آغاز شود و خون‌های زیادی به زمین ریخته شوند.

دیوید لاو، خاخام ارشد اراضی اشغالی نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: "تخریب معبد (هیکل) به دلیل نفرت دیوانه‌وار موجود میان خود یهودیان رخ داد، ما اجازه دادیم ویروسی خطرناک‌تر از کرونا یعنی نفرت ما را نابود کند، زمان آن رسیده که متوجه شویم این نفرت می‌تواند تمامی سرزمین ما را بسوزاند". (بر طبق نوشته‌های مذهبی یهود در این روز معبد هیکل سلیمان در اورشلیم در سال ۵۸۶ قبل از میلاد توسط بخت‌النصر دوم پادشاه بابل و معبد دوم در اورشلیم در سال ۷۰ میلادی توسط تیتوس فرماندهٔ ارتش روم تخریب و ویران شد.)

هر روز در مطبوعات اسرائیلی ده‌ها مقاله با این موضوع منتشر می‌شود که  در آنها هر یک از طرفین تلاش می‌کند طرف مقابل را مسؤول این وضعیت نشان دهند. در حالی که گانتس از متهم کردن احزاب راست‌گرا خودداری کرده و از همه احزاب خواست خویشتن‌داری کنند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم احزاب چپ و رسانه‌ها را متهم کرد و گفت: احزاب چپ ما را متهم می‌کنند حملاتی را به آنها ترتیب می‌دهیم در حالی که آنها افرادی چاقو به دست را به سمت منزل من روانه می‌کنند تا من و اعضای خانواده‌ام را بکشند، در این حین مطبوعات اسرائیل کاملا سکوت کرده‌اند.

همچنین دیوید امسالم، وزیر مشاور رژیم صهیونیستی احزاب چپ را به خشونت و اقدامات تحریک‌آمیز متهم کرد.

در مقابل احزاب چپ در اراضی اشغالی احزاب راست‌گرا را متهم کردند گروه‌هایی از آنها به تظاهرکنندگان علیه نتانیاهو با باتوم، بطری‌های شیشه‌ای، گاز اشک‌آور و گاز فلفل حمله می‌کنند.

این اتهام‌زنی‌های متقابل در پی استمرار اختلاف‌نظرها بر سر دولت ائتلافی و تقویت شایعه‌ها درباره تلاش نتانیاهو برای انحلال این ائتلاف و تشکیل یک کابینه راست‌گرای محدود به ویژه به دنبال بن‌بست تصویب بودجه سال ۲۰۲۰ آغاز شدند.

برخی چهره‌های نزدیک به گانتس، نتانیاهو را متهم کردند که قصد دارد با تشکیل یک کابینه از احزاب راست‌گرا قانونی را تصویب کند که به او امکان تعلیق اقدامات قضایی علیه‌ خود در پرونده‌های فساد را بدهد.

همچنین صندوق "بیرل کتسلزون" در تل‌آویو در گزارش سالانه خود با استناد به اظهارنظرهای کاربران شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: اظهارنظرهای با محتوای نفرت در اسرائیل به نسبت ۱۵ درصد افزایش داشته‌اند و در سال جاری میلادی به ۴.۷ میلیون توییت رسیده است، نکته این اظهارنظرها اینست که اعراب ۴۸ (فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی) و به طور کلی اعراب هدف اول این ابراز تنفر هستند و دستکم ۳۰ درصد از این توییت‌ها علیه اعراب بوده‌اند و پس از آنها با فاصله زیادی ۱۵.۷ درصد از توییت‌ها علیه یهودیان مذهبی قرار دارند و احزاب چپ با ۱۳.۲ درصد، یهودی‌های شرقی با ۸.۴ درصد، یهودی‌های اشکنازی غربی با ۷.۹ درصد، همجنسگرایان با ۷.۵ درصد، راست‌گراها با شش درصد، پناهندگان آفریقایی با ۴.۲ درصد، یهودیان روسی با ۳.۱ درصد، شهرک‌نشین‌ها با ۲.۱ درصد و یهودیان مهاجر از اتیوپی با ۱.۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس این گزارش، اظهارنظرهای یاد شده شامل ناسزاها، اتهام‌زنی‌ها و بدنام‌ کردن‌ها بود و در ماه مارس همزمان با سومین انتخابات در اراضی اشغالی به اوج خود رسید، با اینکه نفرت همه چیز را در اراضی اشغالی تهدید می‌کند اما اعراب هنوز قربانی اول آن هستند و مساله نگران کننده نفرت یهودیان نسبت به اعراب است که به سطح خطرناکی رسیده و باید به آن رسیدگی شود، شبکه‌های اجتماعی از رهبران سیاسی اسرائیل تاثیر گرفته‌اند و خشونت‌ها علیه اعراب پس از اظهارات علنی سران سیاسی علیه اعراب افزایش یافتند، به ویژه اظهارات تحریک‌آمیز نتانیاهو انتخابات آوریل ۲۰۱۹ علیه رای‌دهندگان عرب موجب افزایش ۲.۵ برابری اظهارات نفرت‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی شد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین