|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۳۰۰۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ذبح دام به مناسبت عید قربان باید در کشتارگاه‌های مجاز انجام شود، نسبت به برور بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد و گفت: با توجه به اینکه علائم اولیه در تب کریمه کنگو کاملا مشابه علائم بیماری کووید ۱۹ است این موضوع می‌تواند تشخیص بیماری را به تعویق بیاندازد.

به گزارش ایسنا، دکتر بهزاد امیری گفت: امسال علاوه بر مشکلاتی که سابق بر این در بحث بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان داشتیم، بحث اپیدمی بیماری کرونا هم وجود دارد و بر اساس هماهنگی‌هایی که با سازمان دامپزشکی و شهرداری‌ها به عمل آمده قرار است در تهران دیگر میدان عرضه دام نداشته باشیم و افرادی که قصد قربانی کردن دام دارند از طریق کشتارگاه‌ها به صورت نیابتی این کار را انجام دهند.

وی درباره شرایط انجام قربانی در سایر نقاط کشور، تصریح کرد: در سایر نقاط کشور همچنان میادین عرضه دام فعال هستند و ما توصیه می‌کنیم اولا دام را حتما از این مراکز که تحت نظارت سازمان دام‌پزشکی است تهیه کنند زیرا کارشناسان دام پزشکی در این مراکز مسقر هستند و نسبت به معاینه بالینی دام‌ها اقدام می‌کنند و چنانچه دامی بیمار شناسایی شود آن را حذف می‌کنند. نکته دوم این است که حتما دام باید در کشتارگاه‌هایی که تحت نظارت سازمان دامپزشکی است قربانی شود و به هیچ وجه دام را در اماکن عمومی و منازل ذبح نکنند.

امیری ادامه داد: علاوه بر سایر بیماری‌های منتقله از دام به انسان از آنجایی که در فصل فعالیت کنه‌ها هستیم، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (cchf) نیز موضوع جدی است؛ این بیماری یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش کنه به دام انتقال می‌یابد و اگر در طی زمانی که دام به ویروس آلوده است، دام توسط فردی بدون رعایت مسائل بهداشتی و وسایل محافظتی ذبح شود امکان انتقال ترشحات آلوده به ویروس از بدن دام به انسان وجود خواهد داشت و باعث بیماری می‌شود. گاهی ممکن است این بیماری علائم واضحی نداشته باشد ولی با توجه به اینکه علائم اولیه در تب خونریزی دهنده کاملا مشابه علائم بیماری کووید ۱۹ است این موضوع می‌تواند تشخیص بیماری را به تعویق بیاندازد که عواقب بد نگران کننده‌ای خواهد داشت.

وی تاکید کرد: دام باید از مراکز مجاز تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه شده و در کشتارگاههای مجاز صنعتی ذبح شود. افرادی که کار ذبح دام را در این مراکز انجام می‌دهند باید وسایلی نظیر چکمه، دستکش، لباس مناسب استفاده کنند و دست‌های خود را قبل و بعد از ذبح دام ضد عفونی کنند. یکی از مشکلاتی که سابق بر این داشتیم این بود که افرادی که اقدام به ذبح دام در اماکن عمومی و خانه‌ها می‌کردند، خونابه ها در جوی‌های اطراف روان می‌شد که علاوه بر آنکه می‌توانست باعث بیماری شود، از منظر بهداشتی هم مشکلاتی ایجاد می‌کرد.

امیری خاطرنشان کرد: زمانی که دام ذبح شد نباید برای مصرف گوشت آن تعجیل کرد و باید حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد نگه‌داری شود. در مورد مصرف جگر و سایر احشا نیز باید حداقل ۴۸ ساعت صبر کنند زیرا اگر دام آلوده به ویروس cchf باشد باید اجازه دهیم آن پدیده که گلیکولیز در لاشه مستقر شود و باعث شود اسیدیته گوشت پایین بیاید که اگر ویروسی هم وجود داشت از بین برود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین