|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۳۰۰۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

صادق آهنگران می‌گوید با رعایت پرتکل‌های بهداشتی مراسم محرم برگزار شود اما از سوی دیگر فاضل میبدی می‌گوید با اینکه به عنوان یک روحانی دوست دارم، مراسم محرم برگزار شود اما در این شرایط صلاح نیست.

به گزارش انصاف نیوز، چندی پیش رئیس‌جمهور با اشاره به مراسم‌های عزاداری ماه محرم در شرایط کرونا گفت: «توسل به ائمه اطهار(ع) و به‌ویژه بهره‌مندی‌های معنوی مردم از آئین‌های مرتبط با سوگواری حضرت سیدالشهداء (ع) یک نیاز روحی غیرقابل انکار بوده و برگزاری این آئین شکوهمند یک ضرورت قطعی است.»

با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش آمار جانباختگان آیا برگزاری مراسم عزاداری محرم در این شرایط منطقی است؟ صادق آهنگران -مداح - و محمد تقی فاصل میبدی -روحانی و مدرس حوزه- پاسخ می‌دهند. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

آهنگران: با رعایت پروتکل‌ها، چرا که نه؟
صادق آهنگران درباره‌ برگزاری مراسم عزاداری محرم می‌گوید: «باید مراسم‌های عزاداری محرم برگزار شود، گفتند با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی مشکلی ندارد. در شهر روزانه جمعیت زیادی در پاساژها و خیابان‌ها هستند، به قولی خرما چپون (کنایه از فشردگی) انجام می‌دهند. حالا بعضی‌ها برای مراسم محرم ایراد می‌گیرند، در حالی که قرار است یک متر و نیم فاصله‌گذاری باشد و ماسک هم بزنند. در مجلس هم همه‌ی نکات بهداشتی رعایت شود و کسی دیگر نباید با آن مخالفتی کند.

او ادامه داد: مجالس عزاداری در فرهنگ شیعه موضوع مهمی است زیرا ما هستی خود را از امام حسین داریم، نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم یا کمرنگ کنیم. وقتی می‌توان با رعایت پروتکل آن را در فضای باز برگزار کرد، چرا که نه؟ در مترو ببینید چه خبر است؟ اما در عزاداری همه رعایت می‌کنند، حالا هم که رئیس جمهور گفته است، حتما مسائل بهداشتی رعایت می‌شود. براساس اخبار جلسات زیادی آقای نمکی و حریرچی با مسئولان فرهنگی‌ای مثل سازمان تبلیغاتی برگزار کردند و مسئله مورد بررسی قرار گرفته است.»

این مداح درباره‌ ممنوعیت برگزاری مراسم‌های عروسی گفت: «در مراسم عروسی هم اگر پروتکل‌ها را رعایت کنند و در فضای بسته مراسم برگزار نشود، اشکالی ندارد، اما آیا در مراسم عروسی این نکات را رعایت می‌کنند؟ چون در آنجا می‌زنند و می‌رقصند اما در مراسم عزاداری اینطور نیست. مراسم‌‎های عزاداری در مناطق سفید کشور برگزار شد و مشکلی هم پیش نیامد.»

میبدی: اگر حفظ جان در تعارض با یکی از احکام شریعت بود، باید آن را تعطیل کرد
فاضل میبدی روحانی و مدرس حوزه در قم درباره‌ برگزاری مراسم محرم گفت: «به عنوانی یک روحانی دوست دارم مراسم محرم برگزار شود، اما اکنون با توجه به شرایط به صلاح نیست. متعجب هستم که چرا آقای روحانی گاهی سخنانی را می‌گویند که به صلاح کشور نیست.

دغدغه‌ رئیس جمهور نباید مراسم عزاداری باشد، به هر حال این مسئله متولی خاص خودش را دارد، دغدغه‌ی رئیس جمهور باید این باشد که جامعه از کرونا خسارت کمتری ببیند و باید در سخنان خود تجدیدنظر کنند.

او ادامه داد: اگر عزاداری شروع شود، دیگر نمی‌توان آن را کنترل کرد، سنتی‌ها و روستایی‌ها ممکن است نتوانند مسائل بهداشتی را رعایت ‌کنند. باید کارشناس‌ها در این‌باره نظر بدهند. ۲۰۰ نفر جان باخته در روز شوخی نیست. حتی با رعایت پرتکل‌ها نیز نباید مراسم عزاداری انجام شود، زیرا کنترل از دست می‌رود. در اسلام یک اصلی است که اگر حفظ جان و سلامتی انسان در تعارض با یکی از احکام شریعت بود، باید آن را تعطیل کرد.

مثلا در اسلام زمین غصبی حرام است اما اگر کودکی در حال غرق شدن بود، باید به زمین غصبی رفت و کودک را نجات داد. یا اگر روزه به سلامتی تو ضرر بزند باید آن را کنار بگذارید. همانطور که عبادات دسته جمعی مثل مساجد و نمار جمعه‌ها را تعطیل کردید، این عزاداری محرم که مستحبی است، چرا نباید تعطیل شود؟ این مراسمات چون ازدحام بیشتری دارند، تلفات جانی زیادی هم خواهند داشت، به هر حال در گذشته کرونا را کنترل کردیم و تلفات جانی زیر صد نفر بود.

چرا باز هم آمار بالا رفت؟ چون بسیاری از جاها باز شد. بازگشایی مکان‌های اقتصادی ضروری است، اما برگزاری مراسم‌های عزاداری چه ضرورتی دارد؟ مراسم محرم ضرورت دینی و اجتماعی ندارد و مستحب است.»

میبدی در پایان تاکید کرد: برای دولت باید حفظ جان مردم، بهداشت، سلامتی و محیط زیست در درجه‌ی اول اهمیت باشد. باید به حرف کارشناس‌ها گوش کنید، صرفا چون رئیس جمهوری «روحانی» است، نباید در این مسائل دخالت کنند. آقای روحانی اگر می‌خواهد روضه بخواند، برود روضه‌ی اقتصاد، فقر و جامعه‌ طبقاتی را بخواند. آقای روحانی این کارها را به متخصصان بسپارد، حتی جامعه‌شناس‌ها و روانشناس‌ها ورود پیدا کنند، ببینند آیا روستاها قابل کنترل هستند؟ همه که نمی‌توانند ماسک بخرند و حتی بعضی نمی‌دانند ماسک چیست.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین