|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۲
کد خبر: ۳۰۰۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹


تنش سیاسی و مشاجره لفظی همچنان میان رهبران آمریکا و چین جریان دارد و در همین راستا « مایک پمپئو » وزیر خارجه آمریکا مدعی شده است که کنسولگری چین در ایالت « هوستون » امریکا « مرکز جاسوسی» بوده است .

«کای وی» سرکنسول جمهوری خلق چین در هوستون آمریکا هم با رد ادعاهای این کشور اعلام کرد که متعهد به بستن کنسولگری خود در این شهر به دستور آمریکا نخواهد بود و از این کار امتناع می کند.

به  گزارش روز جمعه ایرنا از روزنامه فرامنطقه‌ای « رای الیوم » چاپ لندن، پمپئو طی سخنرانی خود در ایالت « کالیفرنیا » به اصطلاح خودش از « جهان آزاد » خواست تا علیه به تعبیر وی « طغیانگری جدید » در پیش گرفته شده از سوی چین کمونیسم، فائق آیند.

امریکا در ماه های اخیر خود درگیری بحران ناشی از نژاد پرستی و تبعض ها علیه سیاهان است که به دنبال مرگ یک سیاه پوست از سوی پلیس این کشور آغاز شده است و تاکنون شمار زیادی از معترضان کشته ، دستگیر و یا مجروح شده اند.

رای الیوم افزود: پمپئو در ادامه ادعاهای خود با لحنی که انسان را به یاد دوران جنگ سرد میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق می‌اندازد، افزود که چین امروزه به یک کشور « بیش از پیش مستبدتر در داخل و کینه توزتر نسبت به آزادی در هر نقطه از جهان » تبدیل شده است.

به گفته وزیر خارجه آمریکا « شی جین پینگ » رئیس جمهوری چین هم به عنوان « دنباله رو بی چون و چرا یک ایدئولوژی فراگیر ورشکسته » است.

پمپئو در ادامه باردیگر با تکرار این جمله که کنسولگری چین در هوستون که توسط آمریکا بسته شده است به عنوان « یک مرکز جاسوسی چینی و یغماگر آزادی اندیشه » بهره برداری می شده است ، مدعی شد : چین دارایی های فکری و اسرار تجاری گرانبهای ما را به یغما برد که در اثر آن میلیون ها فرصت شغلی در سراسر آمریکا از بین رفت.

به دنبال افزایش تنش بین واشنگتن و پکن نیز وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد از آمریکا خواسته است در واکنش به دستور این کشور برای تعطیلی کنسولگری چین در «هوستون» آمریکا، کنسولگری خود در «چنگدو» واقع در جنوب غرب چین را ببندد.

به گزارش ایرنا وزارت خارجه چین همچنین از آمریکا خواسته است تمام فعالیت ها و عملیات های خود را در این کنسولگری تعطیل کند،  چین صبح امروز جمعه این تصمیم خود را به سفارت آمریکا در پکن اطلاع داده است.

آمریکا دارای ۵ کنسولگری در شهرهای گوانگجو، شانگهای، شن یانگ، چنگدو و ووهان است و یک کنسولگری در هنگ کنگ است، کنسولگری چنگدو، تنها کنسولگری آمریکا در جنوب غرب چین است.

چین تاکید کرده است اقدامی که توسط پکن صورت گرفته، پاسخی مشروع و ضروری به اقدام ناعادلانه ایالات متحده است این اقدام مطابق با حقوق بین الملل، هنجارهای اساسی روابط بین الملل و شیوه های دیپلماتیک عادی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین