|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۳
کد خبر: ۳۰۰۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر با اشاره به تعرض هواپیماهای جنگنده ایالات متحده امریکا بر فراز خاک سوریه به پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان نوشت: تروریسم دولتی آمریکایی در هوا و زمین و دریا ادامه دارد.

سیدعباس صالحی امروز (جمعه، سوم مرداد) در این پیام افزوده است: از سقوط ایرباس در خلیج‌فارس تا ایجاد هراس در مسافران ماهان! تروریسم دولتی آمریکایی در هوا و زمین و دریا ادامه دارد.

هواپیمای ایرباس A۳۱۰ شرکت هواپیمایی ماهان که پنجشنبه شب (دوم مرداد) در آسمان سوریه  مورد تهدید جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت، مجبور به کاهش ارتفاع و فرود اضطراری در فرودگاه بیروت شد و بعد از تخلیه مسافران خود در بیروت، با شماره پرواز ٥١١٥٣ پرواز خود را از بیروت به سمت فرودگاه امام خمینی ادامه داد و حوالی ساعت ٣ بامداد به سلامت در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست.

در پی این اقدام سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: جزئیات این حادثه در دست بررسی است.

سید عباس موسوی اظهار داشت:  در عین حال در تماس مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با گوترش دبیرکل آن سازمان صراحتاً تأکید شده است که چنانچه هر حادثه ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد، جمهوری اسلامی ایران آمریکا را مسئؤل آن خواهد شناخت. این پیام همچنین به سفیر سوئیس در تهران نیز داده شده است.

همچنین معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: اقدامات صورت گرفته توسط جنگنده‌ها و ایجاد مزاحمت برای پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان موجب مسئولیت بین‌المللی دولت متبوع آن‌ها بوده و قابلیت تعقیب حقوقی را از جمله در شورای ایکایو و دادگاه دادگستری بین‌المللی به دنبال خواهد داشت.

 لعیا جنیدی افزود: رفتار هواپیماهای جنگنده در قبال پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان و ایجاد مزاحمت برای یک هواپیمای مسافربری آن هم در خاک کشور ثالث  نقض آشکار امنیت هوانوردی، تخلف از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیر نظامی است.

    این اقدام به علاوه در مغایرت با مواد ۳ مکرر و ۴۴ پیمان هواپیمایی کشوری بین المللی(کنوانسیون شیکاگو) و ضمیمه های مربوطه و کنوانسیون مونترال ۱۹۷۱ ونیز زیر پا گذاشتن اصول مسلم حقوق بین الملل است.

جنیدی گفت: ‌توضیحاتی که تاکنون ارائه شده غیرموجه و فاقد وجه اقناعی است لذا اقدامات صورت گرفته توسط این جنگنده ها موجب مسئولیت بین المللی دولت متبوع آن ها بوده و قابلیت تعقیب حقوقی را از جمله در شورای ایکایو و دادگاه دادگستری بین المللی به دنبال خواهد داشت.

سازمان هواپیمایی کشوری نیز در واکنش به تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، اعلام کرد: ایران مراتب اعتراض جدی خود را رسما به شورای سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ارائه و خواستار رسیدگی فوری به موضوع است.

سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس مفاد ضمیمه ۱۳ پیمان شیکاگو ضمن برقراری تماس با طرف سوری، خواستار بررسی سریع و دقیق رویداد شد و تیم فنی بررسی سوانح ایران نیز از دقایق اولیه پس از ورود هواپیمای ماهان به فرودگاه امام خمینی، بررسی فنی رویداد را آغاز کردند.  

وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: تجاوز آشکار جنگنده های آمریکایی به هواپیمای ایران باید با محکومیت آمریکا همراه باشد و ایران مراتب اعتراض حقوقی خود را صبح امروز (جمعه) کتبا به ایکائو تقدیم کرد.

محمد اسلامی روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره اقدام جنگنده های آمریکا در تعرض به هواپیمای مسافری جمهوری اسلامی ایران، گفت: در نخستین ساعت بامداد امروز اعتراض حقوقی دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت کتبی به ایکائو ارسال شد.

    نماینده دائمی ایران در ایکائو، شکایت ایران را فورا پیگیری خواهد کرد. انتظار داریم پیگیری ایران منجر به محکومیت اقدام تروریستی دولت آمریکا شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تعرض به هواپیمای مسافری یک اقدام تروریستی است و چطور ممکن است هواپیمای مسافربری که طبق پروتکل های هوانوردی در مسیر تجاری خود در حال پرواز است از سوی جنگنده های یک کشور مورد تعرض و تهدید قرار بگیرد؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین