|
|
امروز: چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۴
کد خبر: ۳۰۰۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
مهمترین مساله در ساخت فرودگاه بین المللی چابهار به این موضوع بر می گرد که چابهار یکی از چهار شهر لجستیک ایران است که وجود امکانات، خدمات و زیرساختها از جمله فرودگاه از الزامات آن بود که بتواند در سطح قابل قبولی با رقبا قرار گیرد.

طبق اعلام مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، شروع ساخت فرودگاه بین المللی چابهار با انعقاد قراردادی با سرمایه ۴۷۰ میلیارد تومانی از ماه گذشته آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، با وجود جایگاه و اهمیت منطقه آزاد چابهار در بین مناطق آزاد، این منطقه از دهه ۷۰ تاکنون از فرودگاه مستقل و بین المللی برخوردار نبود. ساخت چنین فرودگاهی طی سالهای گذشته بسیار مورد بحث قرار داشت ولی با وجود سناریوهای مختلف هیچ گاه به نتیجه نرسید. اما به هر صورت در سه سال اخیر ساخت فرودگاه جدی تر شد و طی توافقات صورت گرفته در نهایت در آذرماه سال ۱۳۹۸ به مرحله کلنگ زنی رسید که قرار بود با همکاری پیمانکاران داخلی و خارجی در دو فاز شهر فرودگاهی احداث شود.

عبدالرحیم کردی- مدیرعامل منطقه آزاد چابهار- در رابطه با آخرین وضعیت پیشبرد پروژه فرودگاه بین المللی چابهار توضیحاتی به ایسنا ارائه کرده که نشان دهنده آغاز رسمی ساخت فرودگاه است.

وی گفت که طی انعقاد قرار دادی ۱۸ ماهه با سرمایه  ۴۷۰ میلیارد تومان،  از ابتدای تیرماه ساخت فاز اول شروع شده است و با تجهیز کارگاه بر اساس برنامه زمانبندی شده در حال پیشبرد کار هستیم.

کردی در رابطه با تامین منابع برای ساخت فرودگاه چابهار توضیح داد که بخشی از منابع با سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار و بخشی دیگر از محل فایناس تامین می شود؛ به طوری که در فاز اول با سرمایه گذاری منطقه آزاد و استفاده از پیمانکار داخلی خواهد بود و احتمالا در فاز دوم با ورود پیمانکار و سرمایه گذار خارجی که قرارداد آن نیر منعقد شده، انجام می شود.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار همچنین با اشاره به اهمیت ایجاد فرودگاه بین المللی در این منطقه گفت: با اینکه باید در سالهای بسیار دورتر این اقدام صورت می گرفت ولی به هر صورت تغییر نگاه توسعه ای به سواحل مکران و چابهار، سیاست گذاران و دولت را به این نتیجه رساند که باید چابهار از یک فرودگاه مستقل برخوردار باشد و این در حالی است که در مرحله اول، منطقه به یک مرز هوایی برای تسهیل در ورود و خروج سرمایه گذاران، کالا و مسافر نیاز داشت.

وی افزود: اما مهمترین مساله در ساخت فرودگاه بین المللی چابهار به این موضوع بر می گرد که چابهار یکی از چهار شهر لجستیک ایران است که وجود امکانات، خدمات و زیرساختها از جمله فرودگاه از الزامات آن بود که بتواند در سطح قابل قبولی با رقبا قرار گیرد.

کردی یاد آور شد که طبق پیش بینی صورت گرفته فاز اول فرودگاه چابهار تا پایان سال ۱۴۰۰ عملیاتی خواهد شد.

گفتنی است که شهر فرودگاهی چابهار در زمینی به مساحت ۲۸۱۵ هکتار در ضلع شمالی منطقه احداث می شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین