|
|
امروز: چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۰
کد خبر: ۲۹۹۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷
رئیس شورای شهر مشهد در رابطه با طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی به نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس نامه نوشت.

  محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد در نامه‌ای رسمی در رابطه به طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم رضوی خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به تشریح مطالبی با سرفصل‌های پیشینه طرح، وضعیت طرح در ابتدای فعالیت شورای پنجم شهر مشهد، اقدامات و رویکرد شورای پنجم بعنوان مدیریت جدید شهری و نگاه به آینده پرداخته است.

متن نامه به شرح ذیل است:

«باسلام و احترام

با عنایت به نظرات جنابعالی در خصوص طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، به نظر می رسد مدیریت شهری در دوره پنجم نتوانسته وضعیت گذشته و تغییر رویکرد خود را به خوبی اطلاع‌رسانی نماید. لذا جهت شفافیت و مزید استحضار جنابعالی، موارد ذیل تقدیم حضور می گردد:

الف ) پیشینه طرح:

1- تهیه طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی با اخذ نظر از مقام معظم رهبری در سال 1371 آغاز و در سال 1378، در کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب و بازنگریِ طرح تفصیلی نیز، در سال 1387تصویب گردید.لازم به ذکر است طرح مذکور توسط وزارت راه و شهرسازی (شرکت عمران و بهسازی شهری ایران سابق و شرکت بازآفرینی شهری ایران فعلی) تهیه شده بود.
2- حسب توافقات انجام شده از سال 1387، اجرای نیمی از طرح برعهده شرکت بازآفرینی شهری ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی و نیم دیگر برعهده شهرداری مشهد قرار گرفت.
3- درسال 1396، شورای عالی شهرسازی و معماری به موجب مصوبه شماره 264664/300 مورخ 1396/05/31 طرح راهبردی ( نه تفصیلی ) را برای بافت پیرامون حرم مطهر تصویب و بدون تصویب و جایگزینی طرحِ تفصیلیِ جدید توسط همان افرادی که روزی تصویب این طرح را " بیانگر هویت ملی و مذهبی ایران" می دانستند ، طرح تفصیلی جاری را لغو می‌نماید.

ب ) وضعیت طرح در ابتدای دوره پنجم شورای اسلامی شهر مشهد:

دوره پنجم شورای اسلامی در آغاز به کار خود، با انبوهی از مسائل و مشکلات در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مواجه بود، از جمله آنها می توان به موارد ذیل که باعث بروز اعتراضات گروه‌های مختلف مردمی شده است اشاره نمود:

1- طولانی شدن فرآیند تهیه و اجرای طرح از سال ۱۳۷۱ تا 1396 که حدود 45% پیشرفت فیزیکی داشته و به تلخ شدن کام زائران و مجاوران حریم رضوی منجر شده بود .
2- وجود ناامنی در فضاهای شهری و معابر رها شده در طرح به دلیل عدم اجرای فضاهای شهری مناسب و کارگاه‌های ساختمانی.
3- شیوه کار سبب فروش املاک و کوچ اجباری بسیاری از مجاوران شده بود
4- کم توجهی به هویت بافت تاریخی‌
5- بلاتکلیفی بسیاری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری به دلیل اختلافات با شهرداری و عدم شفافیت حقوق مکتسبه آنان.

ج ) اقدامات و رویکرد شورای پنجم به عنوان مدیریت جدید شهری:

1- اصلاح رویه سابق با هدف حفظ و ارتقای میراث معنوی و هویت تاریخی شهر مشهد با تهیه طرح و آغاز عملیات مرمت و بازسازی بازار فرش،بازار سرشور،سرای عزیزاله اف، خرید خانه پریشانی و ...
2- تغییر رویکرد اصلی از تعریف پروژه‌های بزرگ مقیاس به پاسخگویی به املاک ریزدانه در راستای تکریم و ماندگاری مجاورین در محدوده بافت پیرامون حرم مطهر.
3- برنامه‌ریزی جهت جلب مشارکت ساکنین در نوسازی و بهسازی بافت با تشکیل دفاتر تسهیلگری (9 محله) و استقرار گروه‌های تسهیلگر برای حفظ مالکین قدیمی.
4- توجه جدی به اجرای زیرساخت‌های منطقه و کسب 14/8 درصد پیشرفت فیزیکی در اجرای فضاهای عمومی طرح طی 2/5 سال و افزایش فضای سبز منطقه معادل کل دوره اجرای طرح و تسریع در اجرای معابر عمومی و ره‌باغ‌ها به منظور تسهیل تشرف زائران به حرم مطهر رضوی.
5- تعامل و پشتیبانی از حقوق مردم و سرمایه‌گذارانی که نسبت به سرمایه‌گذاری مشروع اقدام و ضمن توسعه و آبادانی، موجبات کارآفرینی شده بودند، در همین راستا مشکل تعداد زیادی از پروژه‌های سطحی شهر مرتفع و در سطح منطقه ثامن نیز مشکلات قدیمی و چندین ساله‌ی حدود 26 پروژه مرتبط با قبل از دوره‌ی مدیریت جدید شهری تعیین تکلیف شدکه این امر سبب رونق اقتصادی و اشتغال چند هزار نفری شده است.
آنچه بعضاً باقی‌مانده یا در خواست‌های خارج از اختیارات شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد بوده و یا طرف مقابل به دلایل شخصی تمایلی به پیگیری و حل و فصل موضوعات نداشته است.

د) نگاه به آینده:

1- اعتقاد راسخ به ضرورت بازنگری طرح تفصیلی طاش
2- تاکید بر رعایت حقوق مکتسبه مالکین و سرمایه‌گذاران باستناد مواد 49 و 50 آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای، ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور و همچنین تبصره ماده 3 قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی در زمان تهیه و تصویب طرح و یا تامین منابع مشخص برای جبران خسارت حقوق قانونی آنان
3- الزام وزارت راه و شهرسازی به رعایت قانون در فرآیند تهیه و تصویب طرح‌های تفصیلی

لذا از آن مقام محترم استدعا می شود که:

از ابزارهای قانونی و نظارتی لازم در جهت هدایت نهادهای ذی‌ربط از جمله شورای عالی شهرسازی و معماری و تمکین آنان به فرآیندهای قانونی تهیه طرح‌های تفصیلی (از جمله بند1 ماده 2، بند3 ماده 4، تبصره ماده 7 و ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری و بند 34 ماده 80 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شور اهای اسلامی شهر) و نیز به رسمیت شناختن قوانین موضوعه و اختیارات مدیریت استانی و محلی استفاده نموده و بر بازگشت روند اصلاح و بازنگری طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بر مدار قانون و منطق، تأکید و نظارت نمایند.

اصلاح شیوه‌نامه موضوع نامه شماره 34078/300 مورخ 99/04/04 که با تغییر، تحدید و نادیده گرفتن حقوق مالکانه موجود در طرح تبعات جبران‌ناپذیر قضایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به همراه داشته و ضمن اینکه مشکلات عدیده‌ای را برای شهرداری، دستگاه قضایی و در نهایت کشور ایجاد می‌نماید به دلیل نادیده گرفتن واقعیت‌ها از روند اجرای طرح، با شکایت صاحبان حق متوقف خواهد شد و صرف نظر از آسیب به اعتماد عمومی و خروج سرمایه‌گذاران، منابعی هم برای جبران خسارت وجود ندارد . در خصوص حقوق قانونی مکتسبه نیز خواسته مدیریت شهری اجرای پیشنهادات کمیته حقوقی ذیلِ ستاد راهبردی بافت پیرامون حرم مطهر که در جلسه مورخ 1398/06/10 به تصویب رسیده است، می‌باشد.»

همچنین در گزارش  پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد آمده است که مدیریت شهری و تمامی ارکان حکومتی و دولتی پیوسته سعی داشته که شایسته‌ترین، بهترین و درخورترین شرایط را برای میزبانی از میهمانان شهر بهشت فراهم آورد؛ برهمین اساس، طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در دستور کار قرار گرفت و اکنون بیش از 2 دهه از تصویب و اجرای آن می‌گذرد. این طرح علی‌رغم اینکه مسیر قانونی خود را طی کرده و تاییدیه شورای عالی معماری و شهرسازی را گرفته است، تا به امروز چندین بار دستخوش تغییراتی شده و همین تغییرات با کاستن از سرعت پیشرفت پروژه، اثرات نامطلوب بسیاری را بهمراه داشته است.

در ماه‌های اخیر هم موضوع بازنگری در طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در محافل گوناگون و از سوی افراد مختلف از جمله نمایندگان محترم مجلس مطرح شده و جامعه نیز نسبت به آن حساس است؛ لذا باید با آگاهی‌بخشی عمومی، شرح ماوقع را بیان کرد و به اطلاع شهروندان و مردم رساند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین