کد خبر: ۲۹۹۸۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، آنتونیو گوترش به شدت نگران تنش‌های فزاینده بین ارمنستان و آذربایجان است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، استفان دوجاریک گفت: دبیرکل سازمان ملل تنش‌های کنونی بین آذربایجان و ارمنستان را با نگرانی عمیقی دنبال می‌کند.

دوجاریک در پاسخ به سؤال خبرگزاری تاس اظهار کرد: تماس‌هایی با رهبری دفتر سازمان ملل برای امور سیاسی، در سطوح متنوع و با طرفین گوناگون در حال انجام است.

تنش‌ها در مرز آذربایجان-ارمنستان در ۱۲ ژوئیه (۲۲ تیر) افزایش یافت؛ زمانی که آذربایجان گفت ارتش ارمنستان تلاش کرده با استفاده از سیستم‌های توپخانه‌ای، به مواضع این کشور حمله کند. در مقابل، ارمنستان نیز گفت اوضاع در مرز به دنبال تلاش‌های آذربایجان برای حمله، بدتر شده است. باکو مرگ دوازده نفر از پرسنلش را گزارش کرده، در حالی که ایروان گفته چهار سرباز ارمنستانی کشته و ده نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

در ۱۷ ژوئیه (۲۷ تیر)، هر دو طرف گزارش کردند که شرایط در مرز نسبتاً آرام است.

درگیری بین ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مرتفع "ناگورنو قره‌باغ"، قلمروی مورد مناقشه‌ای که قبل از فروپاشی شوروی سابق جزو قلمروی آذربایجان بوده، در فوریه ۱۹۸۸ بعد از اعلام جدایی قره‌باغ علیا از جمهوری سوسیالیستی جماهیری آذربایجان، به وجود آمد. در سال‌های ۱۹۹۲-۱۹۹۴، تنش‌ها افزایش یافته و به اقدامات بزرگ‌مقیاس نظامی برای به دست گرفتن کنترل این منطقه و هفت قلمروی مجاور دیگر- پس از خارج شدن کنترل آن‌ها از آذربایجان- با ارمنستان منجر شد. رایزنی‌ها بر سر ناگورنو قره‌باغ از سال ۱۹۹۲ تحت گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و به رهبری سه کشور روسیه، فرانسه و آمریکا در جریان است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین