|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۲
کد خبر: ۲۹۹۶۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
http://tadbirvaomid.ir/admin/modules/home/index.php

نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه در برجام نه سیب و گلابی دیدیم و نه باز شدن سوئیفت بانکی گفت: مجلس در برابر دولت تا حدی صبر دارد.
 
متن گفت‌وگوی نیکزاد با فارس به شرح ذیل است:

همواره تعدادی از مسئولان وعده‌هایی را سر می‌دهند که تحقق نمی‌یابد و مشکلاتی را در کشور بوجود می‌آورد؛ چه کنیم که مطالبه عملیاتی شدن اظهارات مدیران کشور جنبه اجرایی پیدا کند؟

نیکزاد: برخی انسانها و آدم‌ها گرد کسانی جمع می‌شوند که آنها منافع عمومی، منافع ملی و اخلاق را بر منافع شخصی گروهی و سیاسی ترجیح می‌دهند.

در جمهوری اسلامی ایران کسانی که بسیار مورد احترام در عرصه فرهنگ،‌ مطبوعات و خبر هستند بایستی مسئولیت الهی و انسانی خود را هیچ‌گاه از یاد نبرند.

برخی کارها نیاز به پشتیبانی و کارشناسی دقیقی داشته و اهمیت ویژه‌ای دارد که متاسفانه کمتر چنین چیزی رخ می‌دهد؛ اگر بتوانیم مسئله محور و با اولویت کارها را پیش ببریم اهمیت بسیار زیادی دارد.

باید موضوع به نام «پس چی شد؟» در خبرگزاری فارس راه‌اندازی شود که بازه زمانی پیگیری وعده‌های مسئولین بعد از 6 ماه است و رسانه موظف به دنبال کردن آن اظهار نظر است؛ متاسفانه ما شاهد آن هستیم که برخی مسئولین حرف‌ها و وعده هایی را به مردم داده‌اند که عملیاتی نشده و هیچ کسانی هم آنها را مورد بازخواست قرار نداده است ضمن اینکه اجباری به بیان آن حرف،‌ اظهار نظر و یا وعده نبوده است اما وقتی بیان شده بایستی در  عملیاتی کردن و بازخواست آن اجبار وجود داشته باشد.

** سربازان ولایت منتظر تحقق فرمایشات رهبر انقلاب هستند

وقتی حاج قاسم سلیمانی وعده داد که سه ماه بعد داعش را از صحنه روزگار محو می‌کند سربازان، نیروهای زیر مجموعه و مسئولین تحت نظر او  تلاش خود را برای تحقق این موضوع به کارت بسته و شب را از روز نشناخته هم و غم خود را برای نابودی داعش به کار بستند.

وقتی فرمانده چنین سربازانی داشته باشد می‌تواند وعده‌اش را محقق کند؛ در عرصه مسئولیتی هم وقتی فردی کارمندان و مدیران خوبی داشته باشد می‌تواند وعده‌اش را تحقق ببخشد؛ در عرصه اجتماعی هم اگر مدیری سربازان خوبی داشته باشد می‌تواند بحث را محقق کند؛ در عرصه اعتقادی هم وقتی رهبر معظم انقلاب بحث رزمایش همدلی و کمک مومنانه را بیان فرمودند سربازانی در کشور وجود دارند که این فرمایش معظم له را محقق می‌کنند.

** مشکلات فعلی ممکن است به بحران تبدیل شوند

وزیر مسکن بلغارستان قول داده بود دویست هزار واحد را تا یک فاصله زمانی خاص بسازد اما او پس از پایان این زمان فقط ۱۷۰ هزار واحد را ساخته بود به دلیل خلف وعده‌اش، خود را در انظار عمومی آتش زد.

کشور را مسئول محور پیش بردن در شرایط فعلی بسیار اهمیت دارد؛ واقعیت آن است که موضوعات و مسئله‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند در آینده تبدیل به بحران‌های بزرگی شود اما در حال حاضر تعداد اندکی مسئله وجود دارد که اگر قوای سه گانه،‌ مطبوعات و مردم بتوانند آنرا حل کنند کار بزرگی صورت گرفته است زیرا این معضلات و مشکلات عدیده‌، مردم را گرفتار کرده است.

پس از آغاز به کار رسمی مجلس یازدهم، حواشی خاصی درباره رقابت‌های مناصب در فضای مجازی ایجاد شد؛ شما این رقابت‌ها که برخی‌ها با بی اخلاقی بر هیزم این آتش می‌افزودند چگونه ارزیابی کردید؟

نیکزاد: برخی‌ها رقابت‌های درون مجلس شورای اسلامی در مورد مناصب را رقابت و جنگ بر سر میز و قدرت عنوان می‌کردند در حالی که من به صراحت می‌گویم که این رقابت، اخلاق محور بوده و در درون خانواده انقلاب است؛ اگر هم هیچکس با فرد دیگری رقابت نمی‌کرد و می‌گفتند که فلان شخص رئیس مجلس و این دو فرد هم نایب رئیس آن هستند استبداد و دیکتاتوری ایجاد می‌شد لذا بنای این رقابت برای رسیدن به مسئولیت بوده و بحث قدرت نیست.

** در مجلس یازدهم نماینده‌تر نداریم

ما در مجلس شورای اسلامی نماینده داریم نه نماینده‌تر و بر همین اساس همه نمایندگان حق صحبت داشت و دارند و حق رای داشته و دارند؛ ضمن اینکه مجلس بر اساس دستور اداره نمی‌شود بلکه بر اساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس اداره می‌شود؛ رقابت‌های داخلی اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی درخشش خوبی داشت.

پیام رهبر معظم انقلاب برای آغاز به کار رسمی دوره یازدهم مجلس و همچنین فرمایشات ایشان در دیدار ویدئو کنفرانسی با نمایندگان دارای نکاتی خاص بوده و بایستی قوه مقننه به آن توجه ویژه‌ای کند؛ برداشت‌های شما از فرمایشات مقام معظم رهبری چه مواردی است؟

نیکزاد: از روز اول استقرار نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به مجلس یازدهم داشتند. ضمن این که از همان روز اول شکل گیری این مجلس عنایت معظم له به این دوره از مجلس از دفتر ایشان به ما ابلاغ شد. به دلیل مباحث مرتبط با کرونا نتوانستیم خدمت مقام معظم رهبری برسیم و به دیدار ایشان برویم. وقتی مقام معظم رهبری مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مظهر امید و انتظار مردم اعلام می‌کنند جای شکر زیادی دارد. ایشان مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس فرمودند که همین موضوع مسؤولیت ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سنگین‌تر می‌کند.

** مجلس نزد عموم مردم قبل از انتخابات نمره قبولی نگرفت

رهبر معظم انقلاب، نمایندگان مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سه گروه جوانان دارای فکر و اندیشه، مدیران اجرایی و انقلابی و همچنین کسانی که در قوه مقننه تجربیات ارزشمندی داشتند تقسیم کردند و باور نمی‌کردیم که مقام معظم رهبری چنین تعبیری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مورد مجلس داشته باشند؛‌ وقتی از قاطبه نمایندگان مجلس فعلی سؤال می‌کردیم به چه دلیلی به دنبال حضور در مجلس هستید، آنها عنوان می‌کردند برای سربازی آقا و نوکری مردم.

رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود به 2 موضوع مهم به نام مرکز پژوهش‌های مجلس و تشکیلاتی به نام قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اشاره کردند که البته تعبیر من با اشاره به پیام ایشان در روز افتتاحیه مجلس آن است که مجلس نزد عموم مردم قبل از انتخابات مجلس یازدهم نمره قبولی نگرفت، ولی باید بکوشیم طبق فرمایش مقام معظم رهبری مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به رأس امور بازگردانیم.

** پرونده‌های اقتصادی برخی نمایندگان وهن مجلس بود

مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای بر قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس دارند؛ خیلی از ما تصور می‌کردیم که منظور رهبر معظم انقلاب از دو مرکز وابسته به مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات است، در صورتی که ایشان دیوان محاسبات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نفرمودند.

عکس انداختن با یک خانم میهمان خارجی وهن مجلس بود یا اتفاقاتی که در مجلس رخ داد مانند رد صلاحیت‌های گسترده به واسطه پرونده‌های اقتصادی موجب وهن مجلس شد؛ در مجموع دولت و مجلس در انتخابات اخیر از نظر مردم و با توجه به آرای داده شده نمره قبولی نگرفتند.

مقام معظم رهبری فرمودند که مجلس اگر بخواهد در راس امور باشد نمایندگان باید سه ویژگی کارشناس، فعال و پاک‌دست داشته باشند.

**مجلس حق سؤال داشته و دولت باید پاسخگو باشد

به تعبیر من مقام معظم رهبری به دنبال کار کارشناسی در مجلس هستند؛ نماینده‌ای می‌تواند در مجلس کارشناس باشد که از تشکیلات و عقبه کارشناسی به نام مرکز پژوهش‌های مجلس در همه مباحث استفاده کند. از طرف دیگر نمایندگان مجلس پاک‌دست به آنجا آمدند و ان‌شاءالله پاک‌دست بمانند و پاک‌دست بروند.

مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود درباره مجلس درباره حق و حقوق هر کس و توجه به آن، مباحثی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کرده و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محترم شمردند، ضمن این که ایشان خروج از اخلاق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قبول نکردند.

رهبر معظم انقلاب در راس امور بودن مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قبول دارند و فرمودند که مجلس حق سؤال دارد و حق تفحص داشته و می‌تواند دولتمردان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مجلس برای پاسخگویی بیشتر فرا بخواند. همچنین می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های مختلف در کمیسیون‌ها کار کارشناسی کند،‌ اما از سوی دیگر دولت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کار و تلاش تا آخرین ساعت روز کاری در دور دوم دولت سفارش کردند و حتی نفرمودند دولت در نوبت اول، بلکه تأکید کردند دولت‌ها در سری دوم حکومت خود بایستی تا روز آخر کار کنند.

** مجلس و دولت نسبت به یکدیگر حقوق جداگانه دارند

مباحث اساسی و کلیدی که هم اکنون مردم با آن درگیر هستند معیشت، اقتصاد، تولید، کاهش ارزش پول ملی، تورم لجام گسیخته و گرانی‌های بی حد و حصری که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند است.  همچنین ایشان موضوع مسکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسیار مهم دانستند.

از عنایت ویژه مقام معظم رهبری و تفقدشان نسبت به مجلس سپاسگزاریم ضمن اینکه اگر فرمانده دستور دهد ما سربازی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام خواهیم داد؛ در مورد رعایت حقوق قوه مقننه و قوه مجریه در مجلس هم طبق نظر جایگاه ولایت و رهبر معظم انقلاب عمل خواهیم کرد. این در حالی است که مجلس و دولت حق و حقوق خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت جداگانه دارند.

** خیری از اروپایی‌ها به جمهوری اسلامی نرسید

نماینده مجلس حق دارد سؤال کند ولی حق ندارد از حد شرعی و قانونی خارج شده و توهین کند و حتی به کسی اهانت کند؛ اگر ما عکس انداختن با یک خانم خارجی در مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وهن می‌دانیم، به دلیل عقبه سیاسی آن خانم است که این ‌اشکال را وارد می‌دانیم، و گرنه عکس انداختن با یک خانم از نظر شرعی حرام نیست، اما چون آن خانم از قاره‌ای آمده که هیچ خیری برای جمهوری اسلامی نداشته و همواره علیه کشورمان توطئه کرده‌اند و منجر به 230 هزار شهید، 570 هزار جانباز و 42 هزار آزاده شده است عکس گرفتن با او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اشکال دار می‌دانیم.

روابط مجلس یازدهم و دولت روحانی را چگونه می‌بینید؟ آیا قرار است بعد از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب نظارت قوه مقننه بر قوه مجریه کاهش پیدا کند؟

نیکزاد: مجلس و هیأت رئیسه می‌خواهد دست به دست دولت بدهد؛ البته نه دولت فعلی که خسته است و نه دولتی که نمی‌خواهد کار کند و نه دولتی که وقتی از وزرایش می‌پرسیم چرا بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تنظیم نمی‌کنید، پاسخ دهد من یکی از 14 عضو ستاد تنظیم بازار هستم.

**دغدغه مجلس رفع مشکلات است نه مباحثات سیاسی

دولت باید بداند که مردم به آنها رأی داده‌اند، ضمن آنکه مردم به نمایندگان انقلابی مجلس هم رأی دادند؛ دغدغه و دستور کار مجلس و کمیسیون‌ها بایستی بررسی گرفتاری مردم و رفع مشکلات آن باشد؛ اگر هم اکنون موضوع جرم سیاسی در مجلس با وجود وضعیت اقتصادی فعلی مطرح شود، توهین به شعور مردم است. این در حالی است که مردم گرفتار اقتصاد هستند و معیشت آنها مشکل دارد و حتی غذا و امنیت غذایی و گرانی، قاچاق، مسکن، ازدواج، جمعیت و مشکلات عدیده در بروکراسی اداری، مالیات، کرونا، از دیگر مباحث و مشکلات اصلی است.

مجلس به دنبال رفع مشکلات مذکور است و به همین دلیل این مباحث را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دستور کار خود قرار داده است؛ بعد از آنکه کمیسیون‌های مجلس شکل گرفته، دوشنبه‌های هر هفته ساعت 6 تا 8 صبح به صورت ثابت جلسه‌ای با حضور روسای کمیسیون‌های مجلس، رئیس مجلس و هیأت رئیسه تشکیل می‌شود که قرار است هر کمیسیون سه موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت اضطراری و ضروری بررسی کرده و راه حل ارائه کرده و در صحن علنی مجلس در این باره تصمیم‌گیری شود.

** باید تحریم‌ها را بی اثر کنیم

کمیسیون عمران مجلس سه موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حال دارد و به صورت دو فوریت‌دار طرح‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صحن علنی ارائه خواهد کرد که می‌توانم به موضوع قیر، مسکن، و اقداماتی برای بی اثر کردن تحریم‌ها اشاره کنم.

ما با وزیر نفت صحبت کردیم که وقتی نمی‌توانیم نفت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشیم در مورد پروژه‌های راهسازی زیر پای مردم در روستاها و فواصل شهرها اقدام مناسبی را انجام دهیم زیرا اکثر آنها خاکی بوده و نیازمند قیر برای آسفالت آنها هستیم، لذا از دولت خواستیم که 4 میلیون تن قیر برای این موضوع تخصیص دهد و بر همین اساس قرار شد که وزارت نفت با یک مکانیسم خاص که مشکلی برای کشور به وجود نیاید، هزینه ریالی 4 میلیون تن قیر و یا خود قیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای عملیاتی کردن این اقدام در نظر بگیرد.

یکی از مشکلات فعلی کشور موضوع مسکن است و مردم هم از مسکن مهر در دوران وزارت شما خاطرات خوشی دارند؛ مجلس یازدهم طرح‌هایی درباره مسکن و خانه در کمیسیون اقتصادی و عمران دارد؛ آیا می‌توانیم امیدوار به حل این معضل باشیم و معضل مسکن را از بین ببریم؟

نیکزاد: ما هم اکنون موضوعی به نام مسکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت اولویت‌دار در 2 پروسه مشخص دنبال خواهیم کرد که اولین پروسه مربوط به تولید انبوه به منظور تأمین عرضه و تقاضاست؛ اگر ما بتوانیم با مکانیزم مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر معاملات مکرر، مالیات بر زمین بایر، مالیات بر عایدات و جلوگیری از تشکیل تعاونی‌های غیر واجد شرایط موجب رفع مشکل مسکن شویم کار بزرگی کرده‌ایم.

** از ظرفیت قرارگاه خاتم الانبیا غافل نشویم

بر همین اساس قرار شده است که به صورت فوریت‌دار و با همراهی مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بانک مرکزی و سیستم‌های خدمات‌رسان زیربنایی مانند وزارت نیرو، شرکت ملی گاز، وزارت ارتباطات، شهرداری‌ها و نظام مهندسی کار مسکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش ببریم.

ما درک درستی از وضعیت کشور داشته و به کسری بودجه دولت هم واقف هستیم، اما وقتی ما تشکیلات بسیار منظمی به نام قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داریم، باید بسیاری از مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با استفاده از ظرفیت این قرارگاه حل و فصل کنیم.

** می‌توانیم با تفکر انقلابی و مدیریت جهادی اقدامات اساسی کنیم

در تاریخ انقلاب اسلامی عملیات‌های محدودی انجام داده‌ایم که منجر به بی اثر کردن تحریم‌ها شده است؛ ما همواره یا از دور زدن تحریم‌ها صحبت کرده‌ایم و یا از دیپلماسی لغو تحریم، اما تشکیلاتی به نام قرارگاه خاتم الانبیاء پروژه‌ای به نام پالایشگاه ستاره خلیج فارس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ساخته است که تولید بنزین کشور را به 110 میلیون لیتر در روز رسانده است. این در حالی است که میزان مصرف نهایی ما 74 میلیون لیتر در روز است.

می‌توانیم با تفکر انقلابی و مدیریت جهادی اقدامات اساسی کنیم و بر همین اساس توانستیم تحریم ایران در موضوع بنزین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بی اثر کنیم؛ این پیام هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آمریکایی‌ها مخابره شد که هیچ غلطی نتوانستید بکنید؛ ای کاش در موضوع خودرو، محصولات کشاورزی، مرغ، گندم، ذرت و صنعت هم وضعیت همین‌گونه بود.

** قدردان مجاهدان علمی و نظامی باشیم

اگر 10 مورد از کارهای بزرگ را برای بی اثر کردن تحریم‌ها انجام داده بودیم، ضمن افزایش غرور برای جمهوری اسلامی، روحیه و رفاه فرزندان این مرز و بوم هم ارتقا پیدا می‌کرد.

یکی از مباحث اصلی در کشورمان مجاهدت‌های علمی است که هیچگاه نباید این اقدام دانشمندان کشورمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراموش کنیم. ما همواره به شهدا و تلاش‌های آنها در عرصه دفاعی مدیون هستیم و اگر مجاهدت‌های علمی دانشمندان و عالمان و اشخاصی مانند طهرانی‌مقدم نبود، اگر جنگی می‌شد می‌بایست با سلاح ژ3، کلاشینکف و یا دست خالی جنگ می‌کردیم، در حالی که هم اکنون با استفاده از موشک توانایی جنگ داریم،‌ همین دستاورد مدیون آنهایی است که مجاهدت علمی کردند و نباید در مورد آنها کم بگوییم و کم بگذاریم؛ ما همواره به مجاهدت‌های نظامی اشاره کرده و اسامی شهدا و سرداران بزرگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیان می‌کنیم اما نباید مجاهدت‌های علمی دانشمندان کشورمان را فراموش کنیم و زحمات آنها گفته شود؛ اگر این مجاهدت‌های علمی نبود، دچار مشکل می‌شدیم.

** دست بی اثرکنندگان تحریم‌ها را می‌بوسم

باید برای بی اثر کردن تحریم‌ها کارهای اساسی انجام دهیم، هر کسی که در این زمینه گام برمی‌دارد دستش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بوسم چرا که به بشریت و محور مقاومت و همه کشورهایی که تحت ظلم آمریکا و همدستان آن قرار گرفته‌اند خدمت کرده است.

آمریکا در ونزوئلا نیروی نظامی پیاده نکرده بود ولی با اقدامات خاص، تمامی سیستم‌های برق‌رسانی و آبرسانی آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قفل کردند و اگر نبود امداد غیبی که به آنجا رفت و آن قفل‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باز کرد، ونزوئلا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدون خونریزی تسخیر شده بود و عملا این کشور سقوط می‌کرد. آمریکایی‌ها می‌توانند همین بلا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سر کشور ما بیاورند و حتی سیستم‌های پدافندی ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قفل کرده و عملا کشورمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زمین‌گیر کنند، اما مجاهدت‌های علمی دانشمندان ایرانی چنین اجازه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آنها نمی‌دهد.

** اجرای پروژه‌های نیمه کاره از سوی پیمانکاران با تهاتر دارایی‌ها دولت

باید کاری کنیم که قرارگاه خاتم الانبیاء‌ که از دولت طلب دارد بتواند با استفاده از روش‌های مختلف اجرایی طلب خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرد و مشکلات کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کند؛ ما نمی‌گوییم که دولت بایستی به قرارگاه خاتم الانبیاء پول بدهد، ولی وقتی دولت دارایی دارد می‌تواند برخی سهام‌ها و یا مراکز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به قرارگاه خاتم الانبیاء بدهد که برای مثال می‌توانم به همین پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کنم که در آن صورت قرارگاه می‌تواند به اندازه اعتبارات عمرانی کار کرده و پروژه اجرایی کند.

در موضوع ارز و خودکفا شدن در محصولات کشاورزی و در موضوع 16 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ که تعطیل است اطمینان می‌دهم که می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

بحث قرارداد راهبردی ایران و چین چند هفته‌ای است که فضای عمومی کشور را تحت الشعاع قرار داده است؛ آیا این تفاهم در مجلس بررسی خواهد شد؟

نیکزاد: در موضوع قرارداد چین هم به مردم اطمینان می‌دهم که طبق اصل 77 قانون اساسی حتماً بایستی این موافقت‌نامه، قرارداد یا برنامه به مجلس آمده و در آنجا بحث و بررسی شود ضمن این که این مجلس هم این گونه نیست که ظرف مدت 20 دقیقه آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تصویب کند و چنین چیزی اصلاً امکان ندارد؛ در هیأت رئیسه و با حضور رئیس مجلس بحث‌های زیادی در این باره صورت گرفته و بسیار حساس هستیم، اما از آن طرف هم نباید بیفتیم.

** آمریکا از قرارداد ایران و چین عصبانی خواهد شد

آمریکا حتماً از این قرارداد عصبانی خواهد شد که جمهوری اسلامی بتواند با چین در زمینه‌های مختلف همکاری داشته باشد و بتوانیم نفت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشد و کارهای زیربنایی و تکنولوژی و صنعتی، کارهای گردشگری و فناوری خودرو انجام دهد، اجازه دهید در این باره با توجه به تأکید رئیس مجلس با دقت موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش ببریم.

ما به مردم اطمینان می‌دهیم که آنها باور داشته باشند که ما این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی خواهیم کرد؛ رسانه‌ها هم در این باره وظایف مهمی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده دارند. نمایندگان مجلس که نوکر مردم و خدمتگزار آنان هستند موضوع قرارداد با چین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی دقیقی کرده و موشکافانه آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی خواهد کرد؛ چرا که خیلی از نمایندگان مجلس رزمنده، آزاده، خانواده ایثارگر یا استاد دانشگاه و متخصص در یک علوم خاص یا دلداده این انقلاب هستند.

** مجلس یازدهم کمیسیون محور است

من به عنوان عضو کوچک مجلس شورای اسلامی این پیام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌دهم که باید امورات مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به معنای واقعی تأمین شده و مشکلات رفع شود، اما دولت باید رویه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر دهد؛ چرا که مجلس و نمایندگان آن هم تغییر اساسی کرده‌اند؛ ما برای مجلس دهم احترام قائلیم اما مجلس یازدهم، مجلس دهم نیست.

ما هم اکنون در مجلس فقط دو روز صحن علنی در روزهای یکشنبه و چهارشنبه داریم؛ بنای مجلس یازدهم کمیسیون محور بودن آن است تا حرف‌های تخصصی و کارشناسی در آنجا زده شود.

در صحن علنی مجلس ممکن است هر نماینده‌ای زمان زیادی برای صحبت در نظر بگیرد که با این حرف‌ها کار مردم و مشکلات رفع نخواهد شد. بلکه باید کار کارشناسی و ارزشمند در کمیسیون‌ها انجام شود و سپس نتیجه آن به صحن علنی برای تصمیم‌گیری نهایی ارجاع شود.

**مجلس در برابر دولت تا حدی صبر دارد

هم اکنون هر کمیسیون سه موضوع اضطراری مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دستور کار خودش قرار داده است تا ما بتوانیم 13-12 موضوع اساسی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل و فصل کنیم.

با آنکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند که فرهنگ مظلوم واقع شده است، اما با توجه به مشکلات فعلی اولویت ویژه‌ای در شرایط فعلی برای اقتصاد، معیشت و گرانی و تورم قائل شده‌ایم. اما با توجه به متخصصین بسیار خوبی که در کمیسیون فرهنگی حضور دارند، انتظار رفع مشکلات این حوزه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم داریم. ما بایستی معیشت، اقتصاد، گرفتاری مردم و غذای آنان و ازدواج جوانان و تأمین مسکن آنان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و در مجموع در بحث کلان عبور از گرفتاری کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رفع کنیم.

مجلس تا حدی صبر دارد و عملا دیگر نمی‌توانیم از ابزارهای قانونی خود استفاده نکنیم. در حالی که مجلس نماینده محور است؛ مجلس دستوری اداره نمی‌شود؛ چرا که این مجلس نماینده محور است.

آیا مشکلات کشور نظیر اقتصاد، تورم و مسکن تاثیری بر کاهش مشارکت مردم در انتخابات اخیر داشت؟ مجلس و دولت چه راهکارهایی برای برون رفت از این معضلات دارند؟

نیکزاد: همکاران من در کمیسیون اقتصادی طرح مالیات بر خانه‌های خالی را به صحن علنی ارائه کرده‌اند، اما ما در کمیسیون عمران بسته ویژه‌ای که شامل زمین، مالیات‌ها، نظام مهندسی، مسکن، شهرداری‌ها، تاسیسات زیربنایی، واگذاری زمین، تسهیلات و... است را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که کامل‌تر از قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن که در سال 87 تصویب شده است، آماده ارائه به صحن علنی داریم. همکاران من فقط یک موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان مالیات بر خانه‌های خالی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از این بسته ویژه بیرون کشیده‌اند، اما ما دریافت مالیات از زمین‌های بایر، مالیات بر معاملات مکرر، مالیات بر خانه‌های لوکس، مالیات بر آورده‌ای که در مسکن وجود دارد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همزمان با هم پیگیری خواهیم کنیم.

** بدن قوی ایران، کرونا را شکست می‌دهد

عقلا و بزرگان مجلس می‌خواهند دست به دست یکدیگر داده و امر مقام معظم رهبری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که هر کس استنباطی از آن دارد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عملیاتی کرده و کارها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش ببریم، اما دولت و وزرا بدانند که مجلس و کمیسیون‌های آن تا یک حدی صبر دارند.

به صورت میانگین 42 درصد در انتخابات مجلس مشارکت مردمی داشته‌ایم اما استنباط من آن است که حدود 60 درصد باقیمانده ملت ایران هم منتظر هستند تا عملکرد مجلس فعلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببینند؛ مردم، ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مجلس نفرستادند که در آنجا بنشینیم که اگر این گونه بود نمایندگان دوره قبلی مجلس هم بودند که این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهند.

طبق فرمایش مقام معظم رهبری کشور هم اکنون مریض است که بیماری کرونا دارد اما در برابر مریضی، قدرت و بنیه قوی بدنی هم دارد و آنها که این گونه هستند قطعا کرونا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکست خواهند داد.

* هیچ جا نگفته ام فقط نان و ماست میخورم

ما باید با وجود حجم زیادی از سرمایه در کشور به سمت حذف قاچاق رفته و در بخش‌های مختلف، نظام مالیاتی را عملیاتی کرده و بکوشیم فاصله طبقاتی و رانت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حذف کنیم که در آن صورت مردم در کنار یکدیگر زندگی مطلوبی خواهند داشت.

من هیچ جا نگفته‌ام که نان و ماست می‌خورم و قطعا در منزلم بهتر از این نعمات خداوند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ میل می‌کنم، ولی برخی‌ها به دنبال حاشیه‌سازی هستند. این در حالی است که حتی یک نماینده هم در مجلس از من سؤال نکرد که شما نان و ماست می‌خورید؟ با آنکه من هر روز در مجلس حاضر بوده و حتی اکثر روزهای تعطیل هم به آنجا می‌روم، لذا این حرف و شایعه‌ای که برای من ایجاد شده بود نه بین نمایندگان مجلس جایگاهی پیدا کرد و نه برای مردم سؤال ایجاد شده بود؛ هر چند که در کشورمان برخی مردم وجود دارند که حتی نان و ماست هم برای خوردن پیدا نمی‌کنند که حق آنان اینگونه نیست.

یکی از تذکرات مکرر مقام معظم رهبری در طول سال‌های اخیر موضوع کنار گذاشتن طرح‌های کاهش جمعیت و افزایش زاد و ولد است که متاسفانه مسئولین گام‌های عملیاتی در این باره بر نداشتند؛ کاهش جمعیت یعنی کاهش نیروی کار و جوانی؛ چرا به این مهم بی توجه هستیم و بیمه‌ها درباره درمان زوجین نابارور به وظایف‌شان عمل نمی‌کنند؟

نیکزاد: مقام معظم رهبری در مورد تحول مباحثی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فرموده‌اند که این تحول در علم و فناوری و تحولاتی که تا حدودی در زیرساخت‌ها انجام شده است و به تحولات در عرصه‌های سیاسی هم اشاره کردند‌‌‌‌، ضمن این که تحول در عدالت اجتماعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم تأکید کردند و وقتی به موضوع جمعیت رسیدند به نظرم اعلام کردند که تحولی که باید در این موضوع انجام شود نشده است و غصه‌دار است و فرمودند باید این تحول عملیاتی شود.

** پرداخت یارانه نوزادان به شرط داشتن منابع یعنی بداخلاقی

وقتی می‌گوییم مجلس تا حدی صبر دارد و انتظار می‌کشد به همین دلیل است؛ اخیراً مصوبه‌ای در هیأت وزیران در مورد یارانه نوزادان داشتیم و اعلام کردند که پرداخت یارانه به متولدین جدید منوط به اعتبارات لازم است که معنای این مصوبه یعنی بداخلاقی.

حتماً مجلس این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رد کرده و با آن برخورد خواهد کرد، چون طبق سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، عالم و آدم می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که پیر نشود و جمعیتش جوان باقی بماند. در جلسه اخیر ویدئو کنفرانسی مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس در این باره فرمودند که کسانی که می‌گویند جمعیت ایران باید کم باشد اشتباه می‌کنند؛ جوانی یکی از نعمات خداوند است.

** انتقاد از پول زیاد گرفته شده در طرح تحول سلامت

دوستان من در وزارت بهداشت علی رغم این که پول قابل توجهی برای اجرای طرح تحول سلامت گرفتند ولی به جایی هم نرسید و متاسفانه کم‌کاری کردند؛ یکی از بحث‌هایی که هم‌اکنون در موضوع جمعیت در مجلس در حال کار بوده و بررسی می‌شود مربوط به طرح خانواده و جمعیت است که در کمیسیون فرهنگی است. مقام معظم رهبری اخیراً هم در باره افزایش جمیعت نکاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کردند.

یک فردی گفته بود که اگر بنا دارید کشوری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نابود کنید اگر سه جا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد هدف قرار دهید آن مملکت از بین خواهد رفت؛ خانواده، عالمان و معلمان این سه بخش هستند که اگر معلمان از بین بروند تربیت و نسل تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند. اگر عالمان و دانشمندان ترور شوند، علم و فناوری در آنجا تحت تأثیر قرار می‌گیرد،  اگر بنیان خانواده هم مورد هدف قرار گیرد جمعیت در آن کشور نابود خواهد شد.

** کارنامه غیرقابل قبول وزارت بهداشت در لزوم افزایش جمعیت

اولویت اول مجلس معیشت و دغدغه گرانی و اقتصاد است، اما یکی از اولویت‌های اضطراری کمیسیون فرهنگی و حتی مجلس، خانواده و جمعیت است؛ خانواده مقدس‌ترین نهاد اجتماعی است و بر همین اساس مجلس باور دارد که خانواده مهم‌ترین نهاد اجتماع است و بر همین اساس باید تقویت شود و به همین دلیل برنامه‌های خاصی برای این کار در نظر داریم.

بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری باید مشوقات لازم در وزارت بهداشت برای افزایش جمعیت در دستور کار قرار گیرد. وزارت بهداشت کارنامه قابل قبولی در مورد موضوع افزایش جمعیت و یا حمایت بیمه‌ها از زوجین نابارور نداشته است، ضمن این که افزایش ناباروری در جامعه کم کم در حال تبدیل شدن به یک معضل است به طوری که برخی آمارها تعداد زوجین نابارور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بین 20 تا 25 درصد عنوان کرده‌اند که مشخص نیست که به موضوعات غذایی بازمی‌گردد و یا مشکلات پزشکی و یا تغییرات نسلی؟

**در برجام نه سیب و گلابی دیدیم و نه باز شدن سوئیفت بانکی

وزارت بهداشت متولی درمان زوجین نابارور بوده و باید سیاست‌های حمایتی بیمه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این زمینه تقویت کرده و یا اصلاح کند. این در حالی است که وزارت بهداشت در این زمینه اعتبارات زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار داشت که مشخص نیست این اعتبارات چه شده است؟

دولت آقای روحانی به دو موضوع برجام و طرح تحول سلامت می‌بالید در حالی که ما در طرح سلامت تحولی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌بینیم. در برجام هم نه سیب و گلابی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیدیم و نه سوئیفت بانکی باز شد و نه شاهد آفتاب تابان آن بودیم.

‌ وضعیت افسارگسیخته بازار و عدم نظارت دولتمردان بر آن صدای مردم را درآورده است؛ چرا بخش‌های مختلف قوه مجریه به وظایف‌شان در قبال تولید و صادرات و واردات و نظارت مستقیم بر آن عمل نمی‌کنند؟‌

نیکزاد: متأسفانه ما شاهد فرماندهی در بحث اقتصادی نیستیم؛ وقتی 14 نفر در ستاد تنظیم بازار کنار یکدیگر می‌نشینند، یک فرمانده باید به صورت واحد آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با هم هماهنگ کرده و تصمیم گیری کند. اما ما فرماندهی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌بینیم و به هر وزیری می‌گوییم بهانه‌ای می‌آورد. به وزیر تولیدکننده می‌گوییم می‌گوید من تنظیم‌گر بازار نیستم، در حالی که اصلاً مشخص نیست تنظیم گر بازار کیست؟

**ستاد تنظیم بازار فرمانده ندارد

ارزهایی که با هزار مصیبت به دست می‌آید باید مشخص شود به کجا می‌رود؟  4 میلیارد و 721 میلیون دلار بر اساس گزارش رسمی دیوان محاسبات مشخص نیست چه شده است؛ البته گم نشده است و نباید کسی آدرس غلط بدهد. حداقل آن است که این دلارها اگر میل نشده، حیف که شده است.

دوستان دولت اعلام کردند که 27 میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات در سال‌های 97 و 98 هنوز به کشور بازنگشته است و آشفته بازار فعلی قیمت ارز را باعث شده است. 25 میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به سال 97 است و اگر دولت در 2 سال گذشته پیگیری بهتری می داشت، شاهد بسیاری از مشکلات کنونی نبودیم؛ وزارت صمت در شرایط فعلی یا باید فرمانده باشد و یا این که یک نفر فرمانده اصلی ستاد تنظیم بازار باشد تا بتواند هماهنگی لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دولت ایجاد کند.

** عدم رصد ارزهای اعطایی

ارزی که برای کالاهای خاص به خصوص از سوی وزارت صمت داده می‌شود، باید از سوی این وزارتخانه و نهادهای ناظر رصد شود و بدانند به چه کسی داده‌اند و آیا جنس و کالایی وارد شده است یا خیر؟

16 هزار کارگاه صنعتی بزرگ و کوچک تعطیل است؛ این در حالی است که 900 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده که امسال این رقم به 1100 هزار میلیارد تومان می‌رسد که باید مشخص شود این تسهیلات به کجا داده شده است؟؛ این در حالی است که این تسهیلات نه بخش مسکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نجات داده، نه کشاورزی و نه صنعت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

اصلاح امور، تعیین فرماندهی، رصد، پایش و پیگیری، باور داشتن به این موضوع که ما می‌توانیم از موضوعات اساسی فعلی کشور است.

ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشورمان وجود که اگر نگاه به داخل و عزم دولت بر استفاده از آن باشد می‌توانیم از گردنه مشکلات عبور کنیم؛ آیا دستی در کار است که همچنان نیازهای کشور به خارج بوده و واردات محور باشیم؟ در زمینه صنعت خودرو وضعیت به مراتب بغرنج‌تر از کارهای دیگر است.

نیکزاد: من اخیراً جلسه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بین دانشگاه و وزارت صمت در موضوع خودروسازی برگزار کردم؛ دانشگاه ادعا دارد که می‌توانم خودروی ملی تولید کنم و پلتفرم آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسازم. وزارت صمت هم رغبت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نسبت به این موضوع نشان داد، ولی هر چه جلوتر می‌رویم متوجه می‌شوم که خودروسازان مشکل اساسی دارند و مشخص نیست که چرا باور ندارند ما با نگاه به درون می‌توانیم مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کنیم و متأسفانه باور و نگاهشان به بیرون است، در صورتی که باید بساط این عده جمع شود.

**دولت باید به استانداران اختیار بدهد

مصرف مان در عرصه‌های مختلف کشور مشخص است و می‌دانیم چه تعداد لوازم خانگی در هر سال می‌خواهیم و میزان مصرف پروتئین سفید و قرمز، سیب زمینی، برنج و روغن مشخص است و در مجموع همه امورات لازم تولیدی و مصرفی‌مان روشن است. میزان درآمدهای ارزی و مصارف ارزی‌مان هم مشخص است، لذا دولت باید با برنامه ریزی لازم این موارد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تخصیص دهد و موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رصد کند. اما ما وقتی که بنا داریم ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدهیم، این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کنیم اما پیگیری لازم برای واردات جنس و کالا صورت نمی‌گیرد.

دولت باید به استانداران هم اختیارات لازم بدهد و تسهیلات هم به آنها بدهد. ضمن این که لیست پروژه‌های ناتمام هم مشخص شود، همچنین پروژه‌های متوقف هم مشخص شود. همچنین جلسات مستمر هم برای تعیین تکلیف آن برگزار شود و هر استانی که توانست اشتغال خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با فعال کردن کارگاه‌های نیمه فعال و تعطیل افزایش دهد، خدمات بیشتری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کند، در غیر این صورت جزایر جدا از هم نمی‌تواند کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش ببرد.

** دولت بازار را رها کرده است

همچنین بعد از کش و قوس‌های متعدد الحاق شرکت بازرگانی دولتی ایران از وزارت جهاد به وزارت صمت باید این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگویم که فعلا که این شرکت در اختیار وزارت صمت است، لذا مسؤولان این وزارتخانه باید با همه قوا کار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش ببرند.

انتقادی که به دولت وارد است این است که می‌گوییم چرا بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تنظیم نکرده‌اید که در پاسخ به ما می‌گویند چون وزارت بازرگانی وجود ندارد، ولی مگر زمانی که وزارت بازرگانی داشتیم بازار تنظیم بود؟ در حال حاضر وزارت صمت باید مسلط و دقیق کار بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش ببرد.

** دولت با ظرفیت‌های داخلی مشکلات را حل نمی‌کند

چرا دولت با استفاده از ظرفیت‌های داخلی مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل نمی‌کند، وقتی پای درد دل بخش خصوصی می‌نشینیم گلایه‌های بسیار شدیدی از دولت و وزارتخانه‌ها دارند، آنها به ما می‌گویند چرا دولت ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بازی نمی‌گیرد و از ظرفیت و پتانسیلی که داریم استفاده نمی‌کند در حالی توان رفع مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم.

در بخش کشاورزی، مسکن، صنعت، تولید غذا، فعال شدن کارگاه‌های نیمه فعال و یا تعطیل امکان تغییر رویه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم به شرطی که عزم و اراده وجود داشته باشد.

حکایت افراد یا شرکت‌هایی که در سال 97 حجم زیادی ارز برای واردات کالاهای اساسی گرفتند ولی عملا نه ارز را پس دادند و نه جنسی آوردند دردآور است؛ رئیس دیوان محاسبات هم به فسادهای این حوزه اشاره کرد که باید 3 قوه با مسببین آن برخورد قاطع کنند؛ چرا عده‌ای به دنبال خیانت به مردم کشورشان هستند؟

نیکزاد: مجلس یازدهم می‌گوید کسانی که ارزها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفته‌اند چرا پس نمی‌دهند؟ ضمن این که چه کسانی هستند که گرین کارت داشته و یقه سفید هستند و دولت چرا اسامی آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام نمی‌کند و چرا کسانی که از حد قابل توجهی بالاتر ارز گرفته‌اند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جلوی دیوار قرار نداده و با آنها برخورد تند قضایی نمی‌کنند؟ چرا اسامی آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌دهند و دولت نمی‌خواهد از آنها شکایت کند؟ متأسفانه با بخشی از ارزهایی که برای واردات کالاهای اساسی داده شده است غذای سگ و گربه و دسته بیل وارد کرده‌اند. متأسفانه منابع ارزی زیادی از سوی دولت تلف شده است، ضمن این که عدم حضور فرمانده واحد هم آسیب‌های زیادی به کشورمان زده است، همچنین پیگیری‌های لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام نداده‌ایم و متأسفانه با یقه سفیدها و سفارش شد‌گان هم برخورد قضایی لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌کنیم. همچنین دولت با برخی از کشورها که بایستی تعامل می‌کرد، نکرده است و با یک اتفاق کوچک دوستان قدیمی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست می‌دهیم، گویا که دولت فکر کرده وقتی برجام آمد باید رفقای قدیمی‌اش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراموش کند.

** برگزاری 16 جلسه هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌ها برای بسته ویژه اقتصادی مجلس

ما به دنبال گسترش ریل در ایران بودیم که باید مسئولان توضیح دهند چه شد؟ باید در مورد برخی وعده ها روزشمار گذاشت و برای مثال 6 ماه بعد از آن که مسئول آن وعده را اعلام کرد سوال کنیم که چه شد؟

از عمده‌ترین رمز موفقیت یک مدیر پیگیری اوست و آن مدیر هم باید مسئولیت‌پذیر باشد و بداند حرفی که می‌زنند مسئولیت دارد.

۱۶ جلسه ویژه و مستمر در مورد بسته اقتصادی که رئیس مجلس آن را اعلام کردند با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و اقتصادی برگزار شده و پس از مباحث زیاد جزئیات آن از سوی آقای قالیباف عنوان شد که این کار طبق اصل ۷۵ قانون اساسی است و می خواهد آن را به دولت ارائه دهد تا مشکل معیشت مردم حل شود ضمن اینکه دولت هم باید با اقبال فراوان این گزارش را بگیرد و بررسی کند و برای اجرا آماده کند.

صبر مجلس در برابر دولت تا چه حدی است؟ حاشیه امن قوه مجریه را تا چه زمانی می‌دانید؟

نیکزاد: استنباط من از فرمایشات رهبر معظم انقلاب آن بود که نباید حتی یک لحظه برای خدمت به مردم در مجلس از دست برود زیرا مجلس در راس امور است و باید قدر خود را دانسته و پاک، کارشناس و فعال بماند زیرا این مجلس مظهر امید مردم و انتظار آنان است.

**هیئت رئیسه به دنبال سوال و استیضاح رئیس جمهور نیست

دولت نباید بعد از فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در ارتباط ویدیو کنفرانسی با نمایندگان مجلس بخوابد و احساس کند حاشیه امن دارد لذا باید تا آخرین ساعات و روز کار کند ضمن اینکه مجلس هم حق سوال و تفحص داشته و نمی‌تواند توهین کرده و از شرع و قانون خارج شود؛‌ دولت هم باید پاسخگو باشد.

در مجلس برخی گروه‌ها به دنبال سوال و استیضاح از رئیس جمهور بودند اما ما به عنوان هیئت رئیسه به دنبال این قضیه نیستیم اما صبر هم حدی دارد؛ اگر دولت رویه خود را تغییر دهد و دست در دست هم دهند و مشکلات مردم که اولویت بندی شده و اقتصاد و معیشت و فرهنگ مهم‌ترین آنهاست را دنبال کنند ولی اگر کلید مملکت را به دست قاسم سلیمانی‌ها بدهند حتماً ریالی جابه‌جا نخواهد شد.

**رویه دولت باید عوض شود

از اعضای دولت‌های نهم و دهم ۴۶ نفر بین نمایندگان مجلس با عناوین مانند معاون رئیس جمهور، وزیر و معاون وزیر،‌ استاندار و فرماندار و معاونین آنها و مدیران کل حضور دارند همچنین ۱۱۰ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم هم سبقه قانونگذاری دارند.

اگر مجلس و دولت دست در دست هم بدهند می‌توان با همراهی هر سه قوه مشکلات را حل و فصل کرد که بر همین اساس باید رویه دولت عوض شود در حالی که رویه مجلس فعلی با اتمام مجلس پیشین تغییر کرده است لذا اگر دولت رویه خود را عوض کند به نفع خود و کشور است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین