|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰
کد خبر: ۲۹۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۹
فداکاری ازبزعلی خواجوی تا جایی مورد تحسین قرار گرفت که درکتاب فارسی سوم ابتدایی، درسی به نام او اختصاص یافت، لیکن عزیزان دیگری با جانفشانی درس دهقان فداکار را تکمیل کردند و اکنون این درس 'فداکاران' نام گرفته است.
«ازبرعلی خواجوی» که پس از یک اقدام فداکارانه منحصر به فرد، آوازه نامش از دهه 40 بر زبان ها جاری است، امروز سه شنبه میهمان غنچه های باغ دانش در کرج بود تا از درس فداکاری برای آنان سخن بگوید.

'ازبرعلی خواجوی' یا 'ریزعلی' همان دهقان فداکار کتاب سوم دبستان است؛ مردی که در یک شب سرد پاییزی سال 1341 جان مسافران قطارتهران - تبریز را نجات داد و اکنون پس از 52 سال از آن رویداد همچنان با اشتیاق نسل ها را به فداکاری دعوت می کند.

فداکاری ازبزعلی خواجوی تا جایی مورد تحسین قرار گرفت که درکتاب فارسی سوم ابتدایی، درسی به نام او اختصاص یافت، لیکن عزیزان دیگری با جانفشانی درس دهقان فداکار را تکمیل کردند و اکنون این درس 'فداکاران' نام گرفته است.

هقان فداکار به دعوت آموزش و پرورش ناحیه سه کرج در دبستان امام حسن مجتبی (ع) حاضر شد و داستان آن شب سرد پاییزی را به زبان شیرین آذری برای کودکان تعریف کرد.

او گفت: در شب حادثه یک میهمان داشتم که او را تا نزدیکترین ایستگاه قطار روستای محل سکونتم در روستا همراهی کردم اما در مسیر بازگشت به خانه ، متوجه ریزش کوه بر روی ریل های راه آهن شدم.

دهقان فداکار در حال تعریف حادثه آن شب، دو گلایه از مسوولان آموزش و پرورش آن زمان بر زبان آورد یکی چاپ تصویر انتزاعی منتسب به وی با زیرپیراهن درکتاب درسی کلاس سوم ابتدایی و دیگری اشتباه درچاپ نام و گفت: با دیدن ریزش کوه کت خود را برای آتش زدن از تن درآوردم اما لباس های دیگری بر تن داشتم.

ازبرعلی درتشریح حادثه گفت: با دیدن حادثه ریزش کوه و روشنایی چراغ های قطار از دور دست باید جان مسافران را نجات می دادم، اما نمی دانستم چه طوری؛ فانوسم را حرکت دادم و شروع به داد و فریاد کردم ، مأموران قطار متوجه حادثه نشدند، فانوسم هم خاموش شد!

وی ادامه داد: نمی دانستم چه کار کنم، فکری به ذهنم رسید، کتم را در آوردم و نفت فانوس را روی آن ریختم و آتش زدم اما باز هم قطار نایستاد؛ با تفنگ شکاریم چند گلوله هوایی شلیک کردم که بالاخره قطار متوقف شد.

دهقان فداکار در ادامه به برخورد خشن مأموران و مسافران داخل قطار با وی اشاره کرد و گفت: وقتی مردم و مأموران از قطار پیاده شدند همه سرم ریختند و من را به خاطر مزاحمت بی دلیل و توقف قطار کتک زدند.

خواجوی اظهار داشت:با آمدن رییس قطار، موضوع را برایش تعریف کردم و با هم سوار قطار شدیم و به آرامی به طرف جایی که کوه ریزش کرده بود، رفتیم، آنجا بود که همه پی به واقعیت بردند و من را در آغوش گرفتند.

ازبرعلی با نقل این حادثه ، معلمان را هدایتگر نسل های آینده به سمت سعادت و پیشرفت توصیف کرد و از دانش آموزان خواست به سخنان آموزنده آنان با تمام وجود گوش فرا دهند تا ضمن رهایی از خطرها به پیشرفت روز افزون کشور عزیزمان کمک شود.

او همچنین به معلمان توصیه کرد، اندوخته های علمی خود را خالصانه و با تمام وجود به دانش آموزان این کشور انتقال دهند و مراقب نسل های آینده ساز در برابر خطرهای فکری باشند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه کرج نیز در این آیین گفت: در طول تاریخ کشورمان رویدادهای فراوانی که به داستان زندگی تبدیل شده ، وجود دارد.

'عبدالکریم رستمی' اظهار کرد: دهقان فداکار با عقل و فکر خود درس فداکاری را در کتاب های فارسی ماندگار کرد و همه باید برای رهایی میهن اسلامی از مشکلات و کاستی ها تلاش کنیم.

'ازبرعلی خواجوی' دهقان فداکار 84 ساله اکنون درمنطقه حصارک کرج زندگی می کند و دارای پنج فرزند پسر و سه فرزند دختر، 43 نوه و 32 نتیجه است.

او فروردین امسال نیز برای حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست کشور لباس افتخاری همیار طبیعت برتن‌کرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین