|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۲۹۹۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۳

بنا به پژوهش جدیدی در دانشگاه واشنگتن ایالات متحده، جمعیت بشر در پایان قرن بیست‌و‌یکم به ۸,۸ میلیارد تن خواهد رسید. این میزان دو میلیارد کمتر از پیش‌بینی کنونی سازمان ملل است. بسیاری از کشورها شاهد پیرشدن و کاهش جمعیت‌شان خواهند بود.

به گزارش انتخاب، بر اساس پژوهش دانشگاه واشنگتن که چهارشنبه ۱۵ ژوئیه در ژورنال علمی Lancet منتشر شد، نرخ رو به کاهش زاد و ولد و پیرشدن جمعیت کشورها به سمتی پیش خواهد رفت که جهان به جای ۱۱ میلیارد جمعیت در ۲۱۰۰ بر اساس پیش‌بینی سازمان ملل، ۸,۸ میلیارد تن را در خود جای خواهد داد.

تیم بین‌المللی پژوهشگران دانشگاه واشنگتن همچنین پیش‌بینی کرده که تا پایان قرن، ۱۸۳ کشور از ۱۹۵ کشور جهان به زیر آستانه ضروری برای جایگزین‌کردن جمعیت و حفظ سطح آن سقوط می‌کنند. این تخمین‌ها بدون در نظر گرفتن ورود مهاجران به کشورها است.

به علاوه، جمعیت بیش از ۲۰ کشور تا ۲۱۰۰ نصف خواهد شد؛ از جمله ژاپن، اسپانیا، ایتالیا، تایلند، پرتغال، کره جنوبی و لهستان. جمعیت چین نیز از ۱,۴ میلیارد تن در حال حاضر به ۷۳۸ میلیون تن کاهش خواهد یافت.

در بخش‌هایی از جهان نیز رشد جمعیت ادامه خواهد داشت: جمعیت آفریقای سیاه سه برابر می‌شود و به سه میلیارد خواهد رسید و نیجریه با رسیدن به ۸۰۰ میلیون تن جمعیت، پس از هند با ۱,۱ میلیارد جمعیت در آن زمان به رده دوم پرجمعیت‌ترین کشورها خواهد رسید.

شمار کودکان زیر پنج سال از ۶۸۱ میلیون تن در ۲۰۱۷ به ۴۰۱ میلیون تن در ۲۱۰۰ خواهد رسید و شمار افراد بالای ۸۰ سال، از ۱۴۰ میلیون تن در حال حاضر به ۸۶۶ میلیون تن در پایان قرن افزایش خواهد یافت.

وارونه‌شدن هرم جمعیتی به کاهش نیروی کار خواهد انجامید و اقتصاد کشورها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بهترین راه‌حل برای کشورهای پردرآمدی که جمعیت‌شان کاهش می‌یابد، به گفته پژوهشگران، سیاست‌های انعطاف‌پذیر مهاجرتی و حمایت از خانواده‌هایی است که خواهان داشتن فرزند هستند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین