|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۸
کد خبر: ۲۹۹۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
در مقابل این سکوت در محافل رسمی مسکو، برخی نمایندگان برجسته پارلمان روسیه از این درخواست استقبال کردند که از جمله آنها ولادیمیر جباروف، معاون اول کمیته امور بین‌الملل پارلمان روسیه است که تاکید کرد، "دخالت ارتش مصر در درگیری‌های لیبی می‌تواند به بازپس‌گیری کشور لیبی کمک کند".

در حالی که مسؤولان رسمی روسیه در اعلام موضعگیری درباره درخواست پارلمان لیبی برای دخالت نظامی مصر در این کشور برای مقابله با ترکیه تعلل می‌کنند، نمایندگان پارلمان این کشور ضمن استقبال از آن، تاکید کردند "ارتش مصر می‌تواند به بازپس‌گیری کشور لیبی کمک کند".

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در حالی که طبق اعلام کرملین، موضوع اصلی گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهوری روسیه با همتای ترکیه‌ای‌اش و نیز گفت‌وگوی وزیر خارجه این کشور با همتای آمریکایی‌اش، لیبی بوده، وزارت خارجه روسیه از اظهارنظر درباره تحولات پرشتاب لیبی از جمله درخواست پارلمان آن از ارتش مصر برای ورود به این کشور جهت مقابله با اقدامات ترکیه خودداری می‌کند.

در مقابل این سکوت در محافل رسمی مسکو، برخی نمایندگان برجسته پارلمان روسیه از این درخواست استقبال کردند که از جمله آنها ولادیمیر جباروف، معاون اول کمیته امور بین‌الملل پارلمان روسیه است که تاکید کرد، "دخالت ارتش مصر در درگیری‌های لیبی می‌تواند به بازپس‌گیری کشور لیبی کمک کند".

جباروف با تاکید بر لزوم استمرار تلاش‌ها برای رسیدن به راه‌حلی سیاسی در لیبی گفت: قطعا نیاز به گفت‌وگوهای سیاسی برای سامان دادن به شرایط لیبی وجود دارد اما مشخصا این ارتش مصر بود که توانست کشور مصر را پس از سرنگونی به دست اخوان المسلمین پس بگیرد و در حال حاضر نیز این کشور در مسیر موفقیت قرار دارد.

جمشید بولتایف، کاردار سفارت روسیه در لیبی نیز در اولین اظهارنظر پس از اعلام ازسرگیری فعالیت این سفارتخانه، ضمن تاکید بر موضعگیری مسکو درباره لزوم دستیابی به راه‌حلی سیاسی در لیبی گفت: روسیه پیش از اعلام ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی، این کار را کرده بود اما اکنون اسلحه و یا تجهیزاتی را به لیبی منتقل نکرده و ممنوعیت شورای امنیت در این زمینه را نقض نمی‌کند.

مسکو اخیرا اعلام کرد: ارزیابی‌ها حاکی از این هستند که ارتش "ملی" لیبی (نیروهای وابسته به خلیفه حفتر) آماده امضای توافقنامه آتش‌بس و آغاز گفت‌وگو هستند اما دولت وفاق ملی لیبی این را نمی‌خواهد؛ اظهاراتی که از نظر کارشناسان به منزله صریح‌ترین انتقاد مسکو از دولت وفاق بود.

با وجود خط قرمز تعیین شده از سوی قاهره اما برخی نشانه‌ها حاکی از آمادگی نیروهای دولت وفاق برای آغاز عملیاتی نظامی در آینده‌ای نزدیک برای باز پس‌گیری شهر سرت از نیروهای حفتر هستند.

همزمان یک منبع در لیبی از عقب‌نشینی شبه‌نظامیان شرکت واگنر روسیه از شهر سرت به سمت بنادر هلال نفتی واقع در شرق و تحت کنترل نیروهای حفتر خبر داد.

همچنین برخی منابع نظامی در لیبی اعلام کردند، شبه‌نظامیان واگنر رادارهای پدافند هوایی را از یکی از مناطق سرت جمع‌آوری کرده و در منطقه الجفره در مرکز لیبی که یک پایگاه هوایی با جنگنده‌های روسی حامی حفتر وجود دارد، مستقر شدند.

ارتش خلیفه حفتر تاکید کرد، گام‌های پیش‌دستانه برای تامین حریم هوایی و امنیت منطقه الجفره و سرت و در منطقه شرق و مرزهای مشترک با مصر با سامانه‌های دفاع هوایی اس -۳۰۰ اتخاذ شده است و سامانه‌های دفاع هوایی اس-۳۰۰ در منطقه شرقی در مرزهای مشترک با مصر مستقر هستند.

سخنگوی نیروهای وفاق نیز به رئیس جمهوری مصر درباره نتیجه دخالت نظامی در لیبی هشدار داد.

در این راستا احمد المسماری، سخنگوی فرماندهی کل ارتش شرق لیبی اعلام کرد: در ساعات آینده نبردی بزرگ در اطراف سرت و الجفره شاهد خواهیم بود.

المسماری در این باره به وجود تحرکات عظیم ارتش وابسته به الوفاق در اطراف دو منطقه اشاره کرد.

این سخنگو افزود:‌ نبرد آینده هرگز محدود به لیبی نخواهد بود بلکه طرف‌های خارجی و عربی در آن دخیل خواهند بود زیرا طرح‌های ترکیه تهدیدی بر امنیت و ثبات منطقه است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین