|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۲۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
ایران با کشورهای 1+5 با سر و صدای زیادی صورت گرفته و لابی صهیونیستی تلاش های جدی علیه روند مذاکرات انجام داده چنانچه نخست وزیر اسرائیل رسما از رقیب دموکرات ها در انتخابات گذشته حمایت کرد.
روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم «سیدجلال ساداتیان»* کارشناس بین الملل نوشته است: مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در حالی به پایان رسید که این دور از مذاکرات تفاوت های اساسی با مذاکرات گذشته داشت.

در ادامه این یادداشت که با عنوان «اوباما و توافقی که نشد» منتشر شده، آمده است: در توافق ژنو بحث اصلی این بود که یا به یک توافق جامع می رسند یا اینکه در هیچ چیز توافق نمی کنند. اما عمده توافقات در حال حاضر این است که نحوه برداشتن تحریم ها در مقابل تعداد سانتریفیوژها چگونه بوده و مقدار غنی سازی چقدر باشد و اینها عمده مطالب باقیمانده از پرونده هسته ای بعد از توافقنامه ژنو است که در این مرحله نیز نتوانستند در مورد آن به توافق نهایی برسند. در طول مذاکرات اصرار ایران این بود که تحریم ها یکباره برداشته شود ولی غرب اعلام کرد این کار امکانپذیر نیست. آمریکایی ها از برداشتن تحریم ها طی 20سال حرف می زدند که ایران اعلام کرد این مسئله از طرف ما پذیرفتنی نیست. البته این مسئله را فراموش نکنیم که مدیریت کلان و برنامه ریزی اصلی آمریکا بر منطقه خاورمیانه قرار گرفته است. پایه این استراتژی نیز روی ایران استوار شده است. در این فرایند مذاکرات

ایران با کشورهای 1+5 با سر و صدای زیادی صورت گرفته و لابی صهیونیستی تلاش های جدی علیه روند مذاکرات انجام داده چنانچه نخست وزیر اسرائیل رسما از رقیب دموکرات ها در انتخابات گذشته حمایت کرد. در این شرایط اگر مذاکرات شکست می خورد به این منزله بود که حزب دموکرات همه چیز را به کلی باخته است. در نتیجه آمریکا به دنبال توافقی بود که رابطه ایجاد شده با ایران را بتواند حفظ کند. البته برخی کشورها مثل عربستان از سیاست های جدید اوباما در قبال ایران چندان راضی نیستند و به همین بهانه آنها نیز علاقه ای به اوباما ندارند. ضمن اینکه نه تنها در مسائل هسته ای که در مسائل داخلی آمریکا نیز بسیاری از سیاست های اوباما دچارمشکل شده است. اما در مقابل، ایران قرار دارد که در توافق به دنبال رسیدن به برخی دستاوردهای اقتصادی بود. با این حال باید ببینیم که تحریم مشکلاتی را برای ساختار اقتصادی ما ایجاد کرده است یا خیر؟ به نظر بسیاری از اقتصاددانان اقتصاد ایران دارای مشکلات ساختاری است که اگر تحریم ها هم برداشته شود، تبعات آن مشکلات باقی خواهد ماند. البته هیچ عقل سلیمی آثار تحریم ها را در اقتصاد ایران نفی نمی کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین