|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۲۹۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از چاووش اوغلو گزارش داد:‌ تحویل شهرهای سرت و الجفره به دولت وفاق ملی لیبی شرط اساسی آغاز مذاکرات سیاسی برای دست‌یابی به راه‌حل است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه عقب‌نشینی نیروهای ژنرال حفتر از شهر ساحلی سرت لیبی و تحویل آن به دولت وفاق ملی را شرط اساسی آغاز مذاکرات با وی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، چاووش اوغلو گفت: ممنوعیت ورود سلاح به لیبی موضوعی است که تنها برای دولت وفاق ملی لیبی قابل اجراست نه خلیفه حفتر.

وی افزود: حفتر از حمایت های مالی امارات برخوردار است و مصر و روسیه نیز او را حمایت می‌کنند. این شخص مانع تحقق صلح و ثبات در لیبی است.

چاووش اوغلو گفت: فرانسه که متحد تاریخی ترکیه است نیز حامی حفتر است و ادعاهای پاریس درباره اقدام خصمانه ترکیه علیه ناوچه فرانسه مورد تایید ناتو قرار نگرفته است.

وزیر خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا درخصوص بحران لیبی موفق عمل نکرده است.

شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از چاووش اوغلو گزارش داد:‌ تحویل شهرهای سرت و الجفره به دولت وفاق ملی لیبی شرط اساسی آغاز مذاکرات سیاسی برای دست‌یابی به راه‌حل است.

 وی گفت: دولت وفاق ملی نگران است که حفتر در نیت خود برای برقراری آتش‌بس صادق نباشد.

شبکه خبری اسپوتنیک نیز به نقل از وزیر خارجه ترکیه گزارش داد: اگر حفتر از سرت و الجفره عقب‌نشینی نکند و آن را تحویل وفاق ملی تحویل ندهد، باید منتظر عملیات نظامی از سوی ترکیه باشد.

چاووش اوغلو گفت: دولت وفاق ملی پیشنهادهای خود را درباره بحران لیبی به مسکو ارائه کرده و به احتمال زیاد دو نشست در سطح کارشناسان و وزیران دراین ‌باره برگزار شود.

وی در ادامه گفت: طبق توافق با دولت وفاق ملی روند اکتشاف و استخراج را در خاورمیانه آغاز خواهیم کرد و آماده همکاری با سایر شرکت‌ها از دیگر کشورها هم هستیم.

شهر ساحلی سرت و پایگاه نظامی الجفره در حال حاضر تحت کنترل نیروهای حفتر است.

در همین راستا،‌ نیروهای دولت وفاق ملی لیبی چندی پیش از تصمیم خود برای تصرف شهر استراتژیک سرت خبر دادند. این  شهر کانون منابع نفتی لیبی محسوب می شود.

لیبی چند سالی است که درگیر جنگ داخلی و متعاقب آن، نبرد نیابتی گسترده میان نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است که در این عرصه، کشورهایی نظیر روسیه، مصر، فرانسه، عربستان سعودی، امارات و یونان در برابر ترکیه، ایتالیا و قطر قرار گرفته‌اند.

نیروهای دولت  وفاق ملی در هفته اخیر موافق شدند پس از ۱۴ ماه ، حمله نیروهای حفتر برای تصرف طرابلس را دفع و  آنان را وادار به عقب نشینی کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین