|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۲۹۹۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰
شکوهی با بیان اینکه تست‌های یاد شده ویژگی‌ بالایی دارند، گفت: اما میزان حساسیت این نوع تست‌ها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان نمونه میزان حساسیت تست ملکولی « RT_PCR» که برای تشخیص کووید ۱۹ نمونه آن از حلق گرفته می‌شود ۳۰ درصد، بینی ۶۰ درصد و حساسیت تستی را که نتیجه آن از طریق نمونه برونوسکپی بررسی می‌شود، بیشتر از نمونه حلق و بینی است.

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه میزان حساسیت و ویژگی تست‌های تشخیص کرونا با یکدیگر متفاوت است، استفاده از سی تی اسکن را به علت قیمت مناسب و حساسیت بالا رایج‌ترین روش تشخیص کرونا در کشور عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر شروین شکوهی درباره انواع آزمایش‌های تشخیص کرونا توضیح داد: یکی از تست‌هایی که از ابتدای شیوع کرونا استفاده می‌شد، تست ملکولی « RT_PCR» است که با نمونه گیری از حلق، بینی و یا از طریق «برونوسکپی» انجام می‌شود و احتمال مثبت شدن تست در هر یک از این روش‌ها با دیگری متفاوت است.

وی با اشاره به اهمیت میزان حساسیت و ویژگی تست‌های کرونا اظهار کرد: در حساسیت یک تست، نتیجه منفی و در ویژگی تست‌ها نتیجه مثبت اهمیت دارد.

شکوهی با بیان اینکه تست‌های یاد شده ویژگی‌ بالایی دارند، گفت: اما میزان حساسیت این نوع تست‌ها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان نمونه میزان حساسیت تست ملکولی « RT_PCR» که برای تشخیص کووید ۱۹ نمونه آن از حلق گرفته می‌شود ۳۰ درصد، بینی ۶۰ درصد و حساسیت تستی را که نتیجه آن از طریق نمونه برونوسکپی بررسی می‌شود، بیشتر از نمونه حلق و بینی است.

این متخصص درباره معنای حساسیت تست‌ها توضیح داد: برای مثال اگر گفته می‌شود میزان حساسیت یک تست ۳۰ درصد است و نتیجه آن تست منفی شده، به این معناست که ۳۰ درصد می‌توان گفت که یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ نیست و درباره ۷۰ درصد احتمال آن نمی‌توان صحبتی کرد.

شکوهی با بیان اینکه تست مولکولی « RT_PCR» در ابتدای شیوع بیماری به علت در دسترس نبودن، گران قیمتی و میزان پایین حساسیت چندان توسط پزشکان مورد استفاده قرار نگرفت، افزود: پزشکان به همین خاطر برای تشخیص کرونا از سی تی اسکن که حساسیت قابل قبولی دارد و با کم کردن اشعه، برای بیمار مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند و قیمت مناسبی دارد، استفاده بیشتری می‌کنند.

وی با بیان اینکه عکسبرداری ساده از سینه حساسیت و ویژگی بالایی ندارد، گفت: تست دیگری که اخیرا رایج شده و به دنبال حذف آن هستیم، تست «سرولوژی» است که بسیاری از کسانی که برای تشخیص کرونای بیمار از این تست استفاده می‌کنند، توانایی معنا کردن آن را ندارند.

این متخصص با بیان اینکه این نوع تست، مثبت و منفی کاذب زیادی دارد و کاربرد قابل قبولی در تشخیص بیماری ندارد، گفت: کاربرد این تست آن است که از طریق آن تشخیص داده شود چه کسانی در گذشته به این ویروس آلوده شده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: البته تست‌های دیگری نیز برای تشخیص کرونا وجود دارد که در کشور ما از آن‌ها استفاده نمی‌شود، با این حال هیچ یک از این تست‌ها نمی‌توانند ابتلا و یا عدم ابتلا به کرونا را قطعی ثابت کنند.

شکوهی درباره افرادی که بدون داشتن علامت بیماری اقدام به انجام تست کرونا می‌کنند، توضیح داد: انجام چنین تست‌هایی در صورتی مطلوب است که بعد از مشخص شدن نتیجه تست، قدرت و اراده‌ای برای انجام اقدامات لازم وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: هرچقدر تست‌های بیشتری انجام شود مبتلایان بی علامت بیشتری شناسایی می‌شوند، اما شناسایی این افراد به تنهایی کافی نیست و این موضوع زمانی کارایی دارد که فرهنگ فرد مبتلا به سطحی رسیده باشد که مساله قرنطینه را رعایت کند و یا اینکه ارگان‌های مربوطه این قدرت را داشته باشند که فرد مبتلا را ملزم به رعایت قرنطینه کنند.

این متخصص در ادامه با بیان اینکه علائم ابتلا به کووید ۱۹ از ابتدای شیوع تا کنون تغییر چندانی نکرده است، توضیح داد: زمانی که تعداد مبتلایان افزایش یابد، تظاهرات نادر بیماری نیز دیده می‌شود. در حال حاضر تعداد مبتلایان به این بیماری در دنیا به میلیون‌ها نفر رسیده است، لذا مشاهده علائم گوناگون و متنوع این بیماری ناشی از افزایش شمار مبتلایان است.

این متخصص با بیان اینکه در حال حاضر علائم گوارشی از نشانه‌های ابتلا به کرونا به شمار می‌آید، گفت: در اوایل شیوع اپیدمی عارضه‌های گوارشی را به عنوان علائم کرونا تلقی نمی‌کردیم، اما رفته رفته دیده شد که مشکلات گوارشی نیز می‌تواند نشانه کرونا باشد.

شکوهی افزود: این بدان معناست که اگر چهار ماه پیش کسی بدون تنگی نفس و تب با علائمی مانند اسهال و حساسیت پوستی به مراکز درمانی مراجعه می‌کرد، از وی تست کرونا گرفته نمی‌شد، اما در حال حاضر با توجه به سطح انتقال بیماری در کشور اگر کسی با همین شرایط به پزشک مراجعه کند، از وی تست گرفته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: علت اینکه برخی تصور می‌کنند علائم بیماری تغییر کرده، این است که در اوایل اطلاعات درباره علائم بالینی بیماری کافی نبود که البته هنوز هم کافی نیست و ممکن است سه ماه آینده نسبت به اکنون اطلاعات خیلی بیشتری از بیماری کرونا داشته باشیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین