|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۲۹۸۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل، با اشاره به قرارداد امنیتی و نظامی منعقد شده بین ایران و سوریه گفت: این قرارداد می‌تواند  کمک شایانی به سوریه جهت مقابله با حملات هوایی رژیم صهیونیستی کند.

 سید امیر موسوی، در مصاحبه با ایسنا، با بیان این‌که «این قرارداد باید زودتر از این امضاء می‌شد»، اظهار کرد:  به نظر می رسد قرارداد  نظامی منعقد شده بین ایران و سوریه در جریان سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به دمشق، قرار دادی مهم و موثر در تحولات آتی منطقه خاورمیانه است، گرچه هنوز قسمت‌های اعظمی از آن منتشر نشده و محرمانه است.

وی با بیان این‌که« از صحبت‌های وزیر دفاع سوریه و  بشار اسد  رییس جمهور سوریه ،مشخص است که این قرارداد، قراردادی استراتژیک و همه‌جانبه از بعد نظامی است» ، گفت: طبق برخی از اخبار گفته می‌شود، احتمالا بر اساس این قرارداد علاوه بر سیستم‌ها وتسلیحات پیشرفته، سامانه‌هایی از سوی ایران در اختیار سوریه قرار داده می‌شود.

موسوی ادامه داد: اگر این سامانه‌ها در سوریه مستقر شوند ،این موضوع می‌تواند باعث تغییرات گسترده‌ای در معادلات منطقه‌ای شود و از این طریق ، امکانات استراتژیکی از نظر نظامی در اختیار سوریه قرار داده می‌شود.

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل در تهران هم چنین با اشاره به استقرار سامانه‌هایی در پایگاه‌های روسیه در سوریه گفت که هنوز فعالسازی این سامانه‌ها در اختیار سوریه نیست.

موسوی خاطرنشان کرد : در حال حاضر رژیم صهیونیستی از طریق  آسمان منطقه جولان و همچنین آسمان لبنان به حریم هوایی سوریه ورود پیدا می‌کند و سوریه می‌تواند از طریق سامانه‌هایی که در اختیارش قرار می‌گیرد اجازه ندهد که موشک‌ها و پهبادهای رژیم صهیونیستی از طریق منطقه جولان وارد حریم هوایی سوریه شود و اگر لبنان نیز به این قرارداد بپیوندد دولت دمشق این توانایی را خواهد داشت تا به صورت مناسب‌تر با تجاوزات رژیم صهیونیستی از طریق آسمان لبنان به سوریه مقابله کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که «آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی به شدت از انعقاد چنین قراردادی بین تهران و دمشق ناراحت هستند و در این راستا از ابزار رسانه‌ای برای فشار بیشتر به ایران و سوریه استفاده می‌کنند»، افزود: ایران با انعقاد این قرارداد رسما قانون سزار که مصوب کنگره آمریکا علیه سوریه است را شکسته است.

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل در تهران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با این اقدامات خود نشان داد که به هم پیمانان خود متعهد است و آمریکا نمی‌تواند شکافی بین ایران و متحدانش از جمله سوریه و لبنان ایجاد کند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین