|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۲۹۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یک الگوریتم نیز برحسب سن و جنس کودکان وجود دارد که نسخههای مختلفی برای آن پیش بینی شده است. جلسات مکرری داشتیم که باید بپذیریم برخورد با باندهای تبهکاری کار مددکار بهزیستی نیست و بر عهده دستگاه انتظامی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به برخی مشکلات طرح‌های ساماندهی کودکان در سال‌های گذشته گفت: در هیچ کدام از طرح‌های قبلی هویت کودکان شناسایی نمی‌شد، اما در طرح اخیر برای اولین بار از طریق اسکن عنبیه کودکان شناسایی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، وحید قبادی دانا در نشست خبری امروز خود در خصوص طرح امسال ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: مساله کار کودک با کودکان کار و خیابان به طور کامل یکسان نیست و نباید این دو موضوع را با هم خلط کرد. کار کودکان یک کوه یخ است که چون ما بیشتر کودکان خیابان را مشاهده می‌کنیم این دو را یکسان می‌دانیم، درحالی که تعداد کودکان کار بیشتر است.

وی با بیان اینکه این موضوع یک آسیب اجتماعی چند عاملی است، افزود: برای حل این مشکل به تازگی طرح جامعی را آغاز کرده‌ایم.  برخی از این کودکان از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند و سپس مورد بهره‌کشی و استثمار قرار گرفته و در شرایط سختی از آنها سوءاستفاده می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع غیر ایرانی هستند، اظهار کرد: برای حل این موضوع نیاز به همکاری وزارت کشور و اداره امور اتباع داریم که برای همین منظور تفاهم نامه سه جانبه‌ای را امضاء کردیم و قرار است برای ساماندهی اتباع غیر ایرانی برنامه‌ریزی شود.

قبادی دانا با اشاره به اینکه برخی از این کودکان نیز ایرانی هستند و از شهرستان‌ها به دنبال فقر اقتصادی، فرهنگی یا شرایط سخت خانوادگی به تهران آمده‌اند، گفت: برنامه امسال ما ساماندهی این کودکان با رویکر «مدیریت مورد» است که نیاز به همکاری بین بخشی میان بهزیستی، وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی برای شناسایی باندها دارد اما آسیب شناسیهای لازم هم انجام شده است.

وی در ادامه به برخی از ضعف‌های اجرایی در طرحهای ساماندهی قبلی پرداخت و افزود: در هیچ کدام از طرح‌های قبلی هویت کودکان شناسایی نمی‌شد، اما در طرح اخیر از طریق اسکن عنبیه کودکان شناسایی می‌شوند. تاکید می کنم جمعیت هدف ما کودکان  نیستند بلکه خانواده آنهاست تا توانمند شوند چراکه آسیبی که ایجاد شده متوجه خانواده آنهاست. در ارتباط با اشتغال خانواده‌ها، دستگاه‌ها و موسسات غیردولتی پا وسط  گذاشته‌اند اما این اقدامات نیازمند فرهنگسازی برای مردم است. همچنین سازمان‌های مردم نهاد باید حمایت شوند و مردم نیز با کمک مالی به این کودکان این آسیب را بازتولید نکنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یک الگوریتم نیز  برحسب سن و جنس کودکان وجود دارد که نسخههای مختلفی برای آن پیش بینی شده است. جلسات مکرری داشتیم که باید بپذیریم برخورد با باندهای تبهکاری کار مددکار بهزیستی نیست و بر عهده دستگاه انتظامی است.

قبادی دانا ادامه داد: سال گذشته نیز مراکز نگهداری موقت شرایط خوبی نداشتند. امسال این مراکز از ۳ به ۷ مرکز رسیده و تلاش شده دوستدار کودک باشند. با وجود شرایط کرونا که هرگونه جمع آوری محدود است، پذیرش این کودکان با ظرفیت کمتر پایش و شناسایی شدند و قرار است که این کار در تهران و شهر تهران انجام شود.

وی در ادامه توضیح داد: همزمان با شیوع کرونا نیز عوامل اورژانس اجتماعی اقدام به توزیع ماسک و اقلام بهداشتی بین این کودکان کردند البته برخی دوست دارند این کودکان در خیابان باشند و از آن سوء استفاده و استفاده تبلیغاتی کنند که نیاز است تمام دلسوزان تلاش کنند با فرهگ سازی با کمک رسانه با حضور مددکاران اجتماعی این آسیب به حداقل برسد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین