|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۵
کد خبر: ۲۹۸۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴

رییس مجموعه جهانی کاخ گلستان، با اعلامِ تصویبِ فعال شدنِ درب شرقی این مجموعه جهانی از خیابان ناصرخسرو در شورای راهبردی کاخ گلستان، از تهیه پیش نویسِ همکاری بین این مجموعه و شهرداری منطقه ۱۲ تهران خبر داد.

آفرین امامی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ورودی «باب عالی» - بخش شرقی به سمت خیابان ناصرخسرو - همیشه و در دوره مدیران مختلف مورد بحث و بررسی برای بازگشایی بوده است تا برای ایجاد ارتباط کاخ گلستان با خیابان ناصرخسرو و بافت قدیمی این ارتباط برقرار شود، اما در این سال‌ها این امر محقق نشده بود تا سرانجام در یکی از جلسات شورای راهبردی طرحی ارائه شد که بر اساس آن، شورای راهبردی موافقت کرد تا ورودی شرقی کاخ گلستان با نام «باب عالی» بازگشایی شود.

او با بیان این‌که این ورودی ارتباط بین کاخ گلستان و محور گردشگری خیابان امام خمینی (ره) که مدرسه دارالفنون، خیابان ناصرخسرو و خانه امام جمعه را تشکیل می‌داد با پیوستن کاخ گلستان به آن، کامل‌تر می‌کند، ادامه داد: از یک طرف با این اقدام آن محور تکمیل می‌شود و از سوی دیگر بازگشایی این در به ایجاد یک رونق اقتصادی دو طرفه کمک می‌کند. همچنین از سوی بازدیدکنندگان مجموعه تشویق می‌شوند به بازار ناصرخسرو  بروند و برعکس مخاطبان خیابان ناصرخسرو  هم می‌توانند از مجموعه کاخ دیدن کنند.

وی به بررسی دلایل دیگر برای بازگشایی این درب اشاره کرد و افزود: در نوروز و زمان پیک سال، ورودی اصلی در زمان‌هایی، پاسخگوی جمعیت اصلی بازدید کننده نبود و از سوی دیگر با توجه به این که ساختمانِ  ورودی "باب عالی" از نظر معماری المان‌های لازم برای تبدیل شدن به بخش ورودی کاخ را داشت، با یک تجهیز کردن، بدون هیچ گونه دخل و تصرفی به بنا، امکان باز شدن مجموعه فراهم می‌شد.

او با تاکید بر این‌که بعد از تجهیز کاملِ این بخش از کاخ گلستان و در پایان شهریورِ امسال، امیدواریم بتوانیم این در را باز کنیم تا در شش ماه دوم سال از آن رفت‌وامد انجام شود، اظهار کرد: سیستم حفاظت الکترونیک دقیق و مناسبی برای آن نصب شده که خیابان ناصرخسرو و داخل مجموعه "باب عالی" را پوشش می‌دهد، همچنین شبکه‌بندی بلیت الکترونیک کشیده شده که به زودی تجهیزات آن نیز نصب می‌شود، همچنین فضاهای خدماتی که لازم است برای ورود بازدیدکنندگان آماده‌سازی شود، تا شهریور آماده و آن درب نیز فعال می‌شود.


 تعامل شهرداری منطقه ۱۲تهران با کاخ گلستان


او با اشاره به نگاه فرهنگی علی محمد سعادتی - شهرداری منطقه ۱۲ تهران - و تعاملی که با مجموعه جهانی کاخ گلستان دارد، گفت: او قول داده بود که در صورت فراهم شدن مقدمات کار برای بازگشایی ورودی باب عالی، شهرداری منطقه، حمایت‌های لازم را از نظر ساماندهی و بحثِ زیبایی‌شناسی بصری جلوخان "باب عالی" به سمت کوچه "مروی" از این مجموعه جهانی داشته باشد و در صورت نیاز تغییراتی هم انجام دهد.

امامی با تاکید بر این‌که این پروژه - بازگشایی ورودی باب عالی - برای شهرداری منطقه ۱۲ بسیار مهم بود، اضافه کرد: به همین دلیل شهردار این منطقه برای بررسی اقدامات در دست انجام در این پروژه و این که چه کمکی می تواند برای فعال شدن این ورودی کاخ گلستان داشته باشد، سه شنبه ۱۷ تیر از کاخ گلستان و این مجموعه دیدن کرد  و قول مساعد داد تا در اسرع وقت ضایعات بصری در نمای خیابان ناصرخسرو روی بنای باب عالی، در مکاتبه با شرکت برق ایران  بررسی و حذف شوند تا نازیبایی‌ها از بین برود و تغییراتی که لازم است که در جلوخان میدان باب عالی و روبه روی کوچه مروی انجام شود، اتفاق بیفتد.

مرمت ساعت شمس العماره برای دومین بار در طول چند سال گذشته
 

امامی با اشاره به پیشنهاد شهردار منطقه ۱۲ برای تعمیر ساعت شمس العماره که در بالای ساختمان شمس‌العماره و در کنار بنای باب عالی قرار دارد، نیز گفت: بر اساس این پیشنهاد قرار شد تا برای تعمیر و راه‌اندازی این ساعت تاریخی نیز به کاخ گلستان کمک شود تا در زمان بازگشایی درِ باب عالی، صدای ساعت در جلوخان ان محوطه نیز شنیده شود.
 

تهیه پیش نویس همکاری کاخ گلستان و شهرداری منطقه برای همکاری های متقابل

وی با اشاره به آماده شدنِ پیش‌نویسِ تفاهم‌نامه‌ای برای انجام یکسری فعالیت‌های فرهنگی بین کاخ گلستان و شهرداری منطقه، خبر داد: در حال حاضر در حالِ گذراندن مراحل حقوقی هستیم و به زودی این دو نهاد تفاهم‌نامه را امضا می‌کنند تا بتوانیم پس از آن فعالیت‌های متقابل فرهنگی را با یکدیگر انجام دهیم.
 

او تاکید کرد: البته تا امروز و با وجود امضا نشدنِ هیچ تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری منطقه ۱۲ و کاخ گلستان؛ مدیریت شهری منطقه ۱۲ تهران؛ همکاری‌های لازم را با مجموعه کاخ گلستان داشته است.
 

وی با تاکید بر این‌که درب اصلیِ کاخ گلستان همان درِب فعلی و فعال کاخ است، ادامه داد: ورودی بنای باب عالی از نظر دوره تاریخی به دوره قاجار برمی‌گردد، حتی جنازه ناصرالدین شاه را از درب باب عالی وارد مجموعه کردند و در دوره پهلوی نیز برای رفت‌وآمد به کتابخانه سلطنتی از این مجموعه استفاده شده است و پس از آن در دوره معاصر تا امروز این در بسته بود و قرار است برای نخستین بار، در این دوره تاریخی باز شود.
 

بعد از بازگشایی ورودی باب عالی، برخورد گردشگران را بررسی می کنیم

امامی درباره‌ی تعریف مسیرهای متفاوت گردشگری بعد از فعال شدن ورودی باب عالی اظهار کرد: در جلسه شورای راهبردی تصمیم گرفته شد تا برای تعریفی دقیق در این دو مسیرِ ورودی، نخست این ورودی برای سه ماه به صورت آزمایشی فعال شود. چون برخی از برنامه‌ریزی‌ها بعد از بازگشایی‌ها، بهتر بررسی می شوند، در این شرایط باید برخورد مخاطب را در بازگشایی با این ورودی جدید ببینیم و استقبال آن ها را بین دو ورودی بسنجیم تا بعد از این مدت زمان، به برنامه‌ریزی بهتری برسیم.
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین