|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۹
کد خبر: ۲۹۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳

روزنامه «رأی الیوم » چاپ لندن در شماره امروز (شنبه) خود تاکید کرد که ایران ملت لبنان را جهت مقابله با بحران اقتصادی که اکنون دامنگیر این کشور شده، تنها نخواهد گذاشت.

رأی الیوم در این گزارش نوشت: خبر انتشار یافته در روزنامه لبنانی « البناء » مبنی بر اعزام کشتی‌های حامل گازوئیل و بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی و مواد غذایی از سوی ایران به لبنان ما را غافلگیر و شگفت‌زده نکرد.

بر اساس این گزارش، این اقدام ایران مانع از آن می‌شود تا ایستگاه‌های تولید برق لبنان در جریان محاصره اقتصادی آمریکا از کار بیفتند و ملت لبنان را از گرسنگی نجات خواهد داد.

رأی الیوم خاطرنشان کرد: فروپاشی اقتصادی در لبنان در حال پشت سرگذاشتن تمامی خطوط قرمز است و با توجه به اینکه مذاکرات مقامات این کشور با نمایندگان صندوق بین‌المللی پول بی‌نتیجه باقی مانده است و کشورهای کمک‌کننده همچون آمریکا ، فرانسه ، عربستان و انگلیس به بهانه نبود اصلاحات اقتصادی از اعطای کمک‌های مالی « نجات بخش » به لبنان امتناع می‌ورزند و مردم این کشور در مقابل نانوایی‌ها صفوف طولانی تشکیل داده‌اند و برخی از تندروها در بیروت اقدام به بستن معابر عمومی و آتش‌زدن لاستیک خودرو می‌کنند، با توجه به موارد یاد شده اعلام ورشکستگی لبنان قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد.

این روزنامه هشدار داد: هم‌اکنون در لبنان توطئه‌ای جهت به گرسنگی کشاندن ملت این کشور از جمله مردم فقیر و نیازمند که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند، جریان دارد. «لیره» واحد پول ملی لبنان ظرف چند ماه بیش از ۸۰ درصد ارزش خود را از دست داد و هم اکنون ارزش آن در مقابل هر دلار در بازار سیاه به مرز ۹ هزار لیره رسیده است. ارزیابی‌های رسمی ثابت می‌کند که بر اساس استانداردهای بین‌المللی دستکم ۵۰ درصد ملت لبنان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

بر پایه همین گزارش، «جیمس جیفری » نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه، افتخار می‌کند که دولت متبوع وی عامل فروپاشی لیره سوریه است و به طور حتم واشنگتن عامل فروپاشی سریع لیره لبنانی نیز هست.

رأی الیوم در همین رابطه از سرمایه‌داران و بازرگانان لبنانی که سرمایه‌ها و بخش بانکی این کشور را در اختیار دارند، به عنوان ابزار دست آمریکا جهت ایجاد بحران مالی و اقتصادی در لبنان نام برد.

« دیوید شینکر » معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سعودی « العربیه » اعتراف کرد که بانک مرکزی لبنان و رئیس آن با دولت آمریکا در زمینه بلوکه کردن دارایی‌های حزب الله و یارانش در لبنان و خارج از این کشور همکاری کرده است.

رأی الیوم یادآور شد: در کشورهایی همچون ترکیه که واحد پولی آنها در اثر دخالت مستقیم آمریکا با بحران‌های مشابه مواجه شد، دوستان با تزریق میلیاردها لیره به اقتصاد ترکیه واحد پولی این کشور را تقویت کردند و بانک‌ها نیز برای تقویت واحد پول محلی ترکیه میلیاردها دلار را به بازار عرضه کردند، اما آنچه که در لبنان جریان دارد، کاملا برعکس چنین رویکردی است. اکثر میلیونرهای لبنانی بیش از ۳۰ میلیارد دلار از سپرده‌های خود را به حساب‌های خارجی منتقل کردند و کشورهای کمک‌کننده اروپایی و عرب حوزه خلیج فارس نیز به لبنان پشت کردند.

این روزنامه از « ساقط کردن دولت حسان دیاب و غرق کردن لبنان در بحران تغییر هیات دولت و ناامنی و ناآرامی » به عنوان برجسته‌ترین شاخص‌های توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی و فرانسه، انگلیس و عربستان علیه لبنان یاد کرده و از « خلع سلاح حزب الله و غرق کردن کشور در گرسنگی و جنگ‌های داخلی » به عنوان اصلاح مورد نظر این کشورها نام برد که به نوشته رأی الیوم « دوروتی شیا سفیر آمریکا در بیروت خارج از چارچوب تمامی قوانین و مقررات بین‌الملل و عرف دیپلماتیک این خواسته‌های تحریک‌آمیز را بی‌شرمانه بیان کرد».

به گزارش رأی الیوم ، آمریکا با هماهنگی رژیم اشغالگر اسراییل ، لبنان را به سمت جنگ داخلی سوق می‌دهد و ابزارهای داخلی در این کشور را در اختیار دارند که آگاهانه و یا ناآگاهانه چنین جنگی را شعله‌ور کنند.

سرمقاله مزبور با اشاره به سخنرانی اخیر «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله تاکید کرد: لبنان دچار بحران گرسنگی نخواهد شد و به زانو در نخواهد آمد و مقاومت دست از سلاح خود نخواهد کشید و قبل از آنکه بخواهند ملت لبنان و مقاومتش را با گرسنگی و توطئه چینی از پا در آورند، آنها را از پا در خواهد آورد.

رأی الیوم ابراز امیدواری کرد که طرف‌های ذیربط در آمریکا، اسراییل و لبنان قبل از آنکه فرصت از دست برود، فحوای پیام نصرالله را درک کرده باشند، زیرا اگر انفجار روی دهد ، هیچ کس در امان نخواهد ماند.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین