|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۲۹۸۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱

نخست وزیر انگلیس در مطلبی نوشت، طرح الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی روابط رو به شکوفایی میان رژیم صهیونیستی و جهان عرب را تهدید می‌کند و از نظر لندن این اقدام نقض قوانین بین‌المللی و غیرقابل قبول است.

به گزارش ایسنا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، در مقاله‌ای که برای پایگاه یدیعوت آحارونوت نوشت، در مورد موضع کشورش در خصوص طرح دولت رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی، در ابتدا با تاکید بر تعهد خودش و کشورش به دفاع از اسرائیل و امنیت آن نوشت: «من با ناراحتی طرح‌های پیشنهادی مربوط به الحاق اراضی فلسطینی را دنبال کرده‌ام. من به عنوان یک دوست، تحسین کننده و حامی مادام العمر اسرائیل، نگرانم که این طرح‌های پیشنهادی در هدفشان برای تامین امنیت مرزهای اسرائیل شکست خورده و با منافع بلند مدت خود اسرائیل مغایرت داشته باشند.

طرح الحاق باعث به خطر افتادن پیشرفتی که اسرائیل در زمینه بهبود روابطش با جهان اسلام و عرب حاصل کرده، می‌شود. من هیچگاه به اندازه الان معتقد نبوده‌ام که منافع اسرائیل با منافع نزدیک‌ترین شرکای ما در جهان عرب از جمله با همکاری‌های امنیتی بالقوه علیه تهدیدات مشترک تلاقی دارد.

اما میل آنها به نوع متفاوتی از روابط با اسرائیل هر چقدر هم که قدرتمند باشد، طرح الحاق به شکلی اجتناب ناپذیر فرصتها را از بین برده و شرکای عرب بالقوه را دفع می‌کند. دشمنان اسرائیل این فرصت را مغتنم شمرده و از آن علیه کسانی در خاورمیانه که خواهان مشاهده پیشرفت هستند استفاده می‌کنند.

من میخواهم شاهد نتیجه‌ای باشم که عدالت را هم برای اسرائیلی‌ها و هم برای فلسطینی‌ها تامین کند. انگلیس اغلب در سازمان ملل در اقلیت کوچکی که از اسرائیل در برابر انتقادهای کاملا نامتناسب و ناموجه دفاع می‌کنند، ایستاده است.

طرح الحاق به منزله نقض قوانین بین‌المللی است. این طرح هدیه‌ای به آنهایی است که می‌خواهند دائما همان ماجراهای قدیمی را درباره اسرائیل ادامه دهند.

من عمیقا امیدوارم که این طرح الحاق اجرایی نشود. اگر این طرح اجرایی شود، انگلیس هیچگونه تغییری را در خطوط 1967 به جز مواردی که میان دو طرف مورد مورد توافق قرار گرفتند، به رسمیت نخواهد شناخت.

راه دیگری نیز وجود دارد. من هم مثل بسیاری از اسرائیلی‌ها از این که مذاکرات صلح شکست خورده سرخورده هستم. در حالی که من سرخوردگی احساس شده نزد هر دو طرف را درک می‌کنم ما باید حالا از انرژی این لحظه یک بار دیگر استفاده کنیم تا به پای میز مذاکره برگردیم و برای دستیابی به یک راه حل تلاش کنیم. این نیازمند سازش از جانب همه طرفها است.

اما من همچنان معتقدم تنها راه دستیابی به امنیت واقعی پایدار برای اسرائیل به عنوان سرزمین مردم یهود رسیدن به راه حلی است که اجازه به عدالت و امنیت هم برای اسرائیلی‌ها و هم برای فلسطینی‌ها بدهد. من این باور که این امر غیرممکن است را قبول نمی‌کنم.

من از تعهد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای یافتن راهی به سمت جلو استقبال می‌کنم. ما به شکلی خستگی ناپذیر با آمریکا و دیگر شرکای جهان عرب و اروپا کار خواهیم کرد تا در راستای تبدیل صلح به یک واقعیت تلاش کنیم.

من بسیار از مشارکت انگلیس در به وجود آمدن اسرائیل از طریق اعلامیه 1917 بالفور مفتخر هستم. اما این امر تا زمانی که راه حلی به منظور تامین عدالت و صلح پایدار هم برای اسرائیل و هم برای فلسطین وجود نداشته باشد پایان نیافته باقی می‌ماند.

تنها راه که بتوان آن را حاصل کرد این است که دو طرف به پای میز مذاکره باز گردند. این باید هدف ما باشد. الحاق تنها ما را از آن دورتر خواهد کرد.»



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین