|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۶
کد خبر: ۲۹۸۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

دیوان عالی آمریکا، بالاترین نهاد قضایی ایالات متحده، دقایقی پیش رای‌اش را درباره یک مناقشه حقوقی بر سر حق سقط جنین اعلام کرد. این دیوان با اکثریت ۵ بر ۴، علیه یک قانون در ایالت لوئیزیانا رای داده که با وضع مقررات، فعالیت کلینیک‌های سقط جنین را به‌نوعی محدود می‌کرد.

به گزازش بی بی سی، دونالد ترامپ از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش دو قاضی با گرایش محافظه‌کار به این نهاد ۹ نفره فرستاده و قاضی‌هایی که به گرایش محافظه‌کارانه شناخته می‌شوند، حالا ۵ نفر هستند و اکثریت دارند.

از این نظر توجه‌ها به این تصمیم دیوان عالی جلب شده بود که آیا محافظه‌کاران در این پرونده موفق می‌شوند یا نه.

قاضی ارشد جان رابرتز که معمولا با گرایش محافظه‌کارانه رای می‌دهد، این بار همراه ۴ قاضی لیبرال رای داده.

او در واقع به حکم چهار سال پیش دیوان عالی درباره پرونده مشابهی در ایالت تگزاس پای‌بند مانده.

قانون مورد بحث در لوئیزیانا با اجبار این‌که کلینیک‌های سقط جنین با بیمارستان‌های نزدیکشان قرارداد «اولویت بستری بیماران» ببندند، عملا ادامه فعالیت را برای این کلینیک‌ها دشوار و گاه ناممکن می‌کرد.

بحث سقط جنین از این نظر اهمیت مضاعف دارد که طبق نظرخواهی‌ها اکثر کسانی که سال ۲۰۱۶ به دونالد ترامپ رای دادند، فرستادن قاضی محافظه‌کار به دیوان عالی «مهم‌ترین عامل» در تصمیم آنها برای رای‌دادن به او بوده است.

رای امروز دیوان عالی برای کنش‌گران محافظه‌کار که خواستار محدودشدن یا منع سقط جنین هستند، خوش‌آیند نیست ولی کنش‌گران لیبرال هم نگران اند که دیوان عالی با اکثریت محافظه‌کار هم‌چنان ممکن است در پرونده‌های بعدی به سمت محدودکردن سقط جنین برود.

این سومین رای دیوان عالی در روزهای اخیر است که به مذاق محافظه‌کاران خوش نمی‌آید. این نهاد به‌تازگی در دو مورد دیگر رای‌هایی داد که لیبرال‌ها از آن استقبال کردند: به نفع حفظ حقوق کارمندان اقلیت جنسی (ال‌جی‌بی‌تی‌کیو) و همین‌طور به نفع برنامه اعطای حق اقامت به کسانی که در کودکی توسط خانواده‌شان به‌طور غیرقانونی به آمریکا آورده شدند؛ معروف به داکا.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین