|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲


اعتراضات مردمی لبنان که از سال گذشته آغاز و با فراز و فرود همراه بوده هم اکنون وارد سومین مرحله خود شده، اعتراضاتی که با فتنه برخی کشورهای غربی – عربی و منطقه به اغتشاش تبدیل شده و آن را از مسیر اصلی خود دور کرده است.

حدود ۹ ماه است که در پی وخامت اوضاع معیشتی و مالی لبنان، معترضان لبنانی به خیابان آمده‌اند و در این میان نیز برخی با سوءاستفاده از این فضا دست به اغتشاش و آشوب زده‌اند.

مردم لبنان در مهرماه سال گذشته و زمانی که سعدالدین حریری نخست وزیر این کشور بود، با تنگ شدن اوضاع اقتصادی و در اعتراض به فساد مقامات اجرایی و دولتی این کشور به خیابان ها آمدند.

مرحله اول اعتراضات مردم لبنان به فساد اقتصادی مدیران دولتی و دزدی ها دقیقا در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۵ مهر ماه ۱۳۹۸) کلید خورد که نتیجه آن استعفای سعدالدین حریری نخست وزیر متمایل به عربستان و غرب در پنجم آبان ماه همان سال بود.

دور دوم اعتراضات مردم لبنان با عنوان "هفته خشم" در ۱۴ ژانویه (۲۴ دی ۱۳۹۸) و با تجمع معترضان مقابل بانک مرکزی لبنان در بیروت و شعبه‌های فرعی آن آغاز شد.

این بار تظاهرات‌های مردم لبنان بسیار متفاوت‌تر از گذشته بود و ورود آشوبگران و خرابکاران به این اعتراضات٬ صحنه‌های خشونت‌ آمیزی را در بیروت و یک سری مناطق رقم زد؛ به‌طوری که پس از اتمام درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و معترضان٬ این مناطق مانند مکان‌های جنگ‌زده به‌نظر می‌رسید.

مرحله سوم اعتراضات لبنان نیز از ابتدای اردیبهشت ماه امسال (۱۳۹۹) و در سایه همه گیری بیماری کرونا در لبنان رقم خورد و تاکنون نیز ادامه دارد. در حالی که مردم لبنان از فساد اداری و اختلاس در بانک ها ناراضی بودند و برای ابراز این ناراحتی به خیابان ها آمدند، اما به یکباره باز هم مسیر اعتراضات تغییر کرد و به سمت بسته شدن خیابان ها و بزرگراه ها و آتش زدن لاستیک در آنها  در کنار حمله به برخی بانک ها کشیده شد.

با بررسی پشت پرده اعتراضات لبنان و هدایت آن به مسیر خشونت و به آتش کشیدن اماکن دولتی و بانک ها به یک موضوع بر می خوریم و آن هم حضور عوامل دو حزب ضد ملی لبنان در این بین می باشد که در دوران حضور نظامیان صهیونیست در این کشور در سال های ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ به عنوان بازوی این رژیم در لبنان اقدام می کردند، حزب نیروهای لبنانی یا همان فالانژهای لبنان به سرکردگی سمیر جعجع و وابستگان به حزب کتائب به سرکردگی امین جمیل که هر دو حزب هم اکنون عضو جریان غرب گرای ۱۴ مارس در لبنان می باشند، اما با دستگیری شماری از عوامل خارجی از ملیت های مختلف عربی سودانی، ‌معارضان سوری و همچنین فلسطینی به همراه شماری از لبنانی ها مشخص شد که دشمنان مردم لبنان برای اجرای نقشه های شوم خود و ضربه به این کشور از هر وسیله و ابزاری استفاده می کنند.  

 یک مقام امنیتی لبنان دیروز (شنبه) اعلام کرد که بیش از ۴۰ فرد اغتشاشگر دستگیر شده در بازجویی‌ها اعتراف کردند که با گرفتن پول دست به ایجاد ناامنی و آشوب در بیروت زدند.

طبق گفته این مقام امنیتی لبنانی که به نام او اشاره نشده، ‌ تحقیق و بازجویی از دستگیرشدگان هنوز ادامه دارد و این افراد از ملیت‌های مختلف عربی سودانی، معارضان ‌سوری، فلسطینی و شماری نیز از شهروندان لبنانی هستند.

تا پیش از این دستان ناپاک رژیم صهیونیستی، آمریکا و عربستان در به انحراف کشاندن اعتراضات مردم لبنان مشخص شده بود، اما این مقام امنیتی لبنان برای اولین بار با اشاره به ابعاد جدید اعتشاشات لبنان اعلام کرد که ترکیه نیز یکی از تامین کنندگان مالی گروههای خرابکار در بیروت است و افراد بازداشت‌شده اعتراف کردند که در ازای دریافت پول پذیرفتند که از روز ۶ ژوئیه (۱۷ خرداد) به ایجاد آشوب و ناامنی در بیروت بپردازند.

"محمد فهمی" وزیر کشور لبنان نیز دیروز طی سخنانی با تاکید بر حفظ صلح مدنی در این کشور با توجه به شرایط کنونی در لبنان اعلام کرد که اطلاعات حاکی از آن است که دستگاه‌های خارجی در پشت پرده ناآرامی ها و ایجاد آشوب در این کشور قرار دارند.

وی در گفت وگو با شبکه "المنار" آشوب‌گری‌های اخیر در لبنان را محکوم و تصریح کرد که برخی

کشورهای دوست، برادر و خارجی هستند که ادعای کمک به لبنان دارند، اما در حقیقت به دنبال خفه کردن این کشور هستند و هدف آنان تضعیف اوضاع داخلی لبنان می باشد که در مقابل ما باید با وحدت داخلی علیه این بحران‌ها و ناآرامی‌ها، کشور را نجات دهیم.

از اقدامات مثبتی که در میانه اعتراضات مردم لبنان انجام شده، انتخاب "حسن دیاب" از بین مسلمانان سنی مذهب به عنوان نخست وزیر لبنان در تاریخ دوم بهمن ماه ۱۳۹۸ می باشد، فرد با تجربه ای که ابتدا از سوی "میشل عون" رییس جمهوری لبنان معرفی و توسط حزب الله و جریان هشت مارس به رغم مخالفت جریان غرب گرای ۱۴ مارس مهر تایید مجلس لبنان را اخذ کرد.

دیاب در ماههای اخیر تلاش فراوانی برای به سامان رساندن اوضاع لبنان انجام داده ولی دست های خارجی و داخلی برای به ثمر ننشستن اقدامات اصلاحگرانه او تلاش فراوانی کرده اند که دستگیری عوامل خارجی در اغتشاشات اخیر لبنان و اعتراف آنها، آشکار کننده زوایای دیگری از توطئه خارجی و عوامل داخلی آن در اوضاع کنونی لبنان است که این موضوع وحدت بیشتر لبنانی ها در زمینه مقابله با آنها را می طلبد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین