|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۲۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
تمامي آب سد کرج به تهران داده مي‌شود و تمام استان البرز از آب چاه استفاده مي‌کنند. آب تهران که روزي يکي از بهترين آب هاب آشاميدني محسوب مي‌شد در سال هاي اخير به آبي مشکوک تبديل شده.
وزير بهداشت با قاطعيت اعلام کرد که آب تهران آلوده نيست. پيش تر موضوع آلودگي آب تهران به نيترات مطرح شد و وزارت بهداشت با اارجاع به آزمايش هاي صورت گرفته آلودگي بيش از حد مجاز را تکذيب کرد. به گفته مشاور سازمان محيط زيست سفره هاي زيرميني آب تهران بين چاه هاي قديمي و همچنين سيستم فاضلاب و فضولات انساني احاطه شده و آلودگي آن محتمل است و در اين مورد بايد بررسي هاي بيشتري صورت گيرد.

به گفته مدير عامل سازمان آب،در حال حاضر 25 درصد آب آشاميدني مناطق 22 گانه تهران از چاه ها تامين مي‌شود. در حال حاضر 400 حلقه چاه براي تامين آب در تهران وجود دارد. اين چاه ها قرار است به 500 حلقه چاه افزايش پيدا ‌کند. آب تهران قديم از قنات ها تامين مي‌شد. سال 1309 براي نخستين بار آب از بيرون شهر به تهران منتقل شد؛ آب کرج. با زياد شدن جمعيت پايتخت دولت ها به سد سازي رو آوردند ابتدا سد لار روي رودخانه هراز ساخته شد، بعد سد لتيان روي رودخانه جاجرود احداث شد و سد ماملو هم در جنوب دماوند ساخته شد. تمامي آب سد کرج به تهران داده مي‌شود و تمام استان البرز از آب چاه استفاده مي‌کنند. آب تهران که روزي يکي از بهترين آب هاب آشاميدني محسوب مي‌شد در سال هاي اخير به آبي مشکوک تبديل شده. ميزان آهک در آب مصرفي مناطق جنوبي بالا است و مناطقي مانند بهشت زهرا از شوري آب رنج مي‌برند. مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت پيشين نخستين مقام رسمي بود که اعلام کرد احتمال آلودگي تهران به نيترات وجود دارد.

اما وي پيش از پايان دوره وزارت نتوانست گزارش کاملي از وضعيت آب تهران ارائه کند و بعد از مدتي هياهوي رسانه اي اين بحث دوباره مسکوت ماند. بسياري از نقاط پايتخت در حال حاضر هم به شبکه فاضلاب وصل نيستند. تهران بر روي هزاران چاه و قنات قديمي ساخته شده است و اين مجراها مي‌توانند با نفوذ به 400 حلقه چاه فعال آلودگي به بار بياورند.مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در امور محيط طبيعي مي‌گويد: وزارت بهداشت بايد وضعيت آلودگي آب تهران را به دقت بررسي و نتيجه صحيح را به مردم گزارش کند.اسماعيل کهرم در گفت‌وگو با ايلنا در ارتباط با آلودگي آب تهران اضافه کرد: يکي از اعضاي شوراي شهر مسئله آلودگي آب تهران را عنوان کرده و همچنين اظهار کرده است که مستنداتي در اين زمينه دارد، بنابراين وزير بهداشت بايد کميته‌اي را تعيين کند تا اين مستندات را بررسي کند و جوابي صحيح و دقيق به مردم بدهد.وي با بيان اينکه اکنون 49 درصد از آب شرب تهران از چاه‌ها تامين مي‌شود، افزود: سفره‌هاي آب زير زميني تهران نيز توسط چاههاي جديد که حاوي فاضلاب و فضولات انساني هستند، احاطه شده است، بنابراين آلودگي آب تهران مسئله‌اي دور از ذهن نيست.مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست توضيح داد: فضولات انساني داراي مقدار زيادي آمونياک هستند که اين ماده تشکيل دهنده نيترات و نيتريت است که احتمال دارد اين مواد از ديواره‌هاي چاههاي جذبي وارد سفره آبهاي زير زميني شود.

کهرم با اشاره به اينکه افزايش نيترات و نيتريت در آب مي‌تواند براي سلامت انسان به ويژه کودکان و زنان باردار خطرناک باشد، افزود: در گذشته شاهد بوديم که سه چاه آب در مناطق 19 و 20 تهران به دليل افزايش مقدار نيترات بسته شد، بنابراين وزير بهداشت بايد اين مسئله را به صورت جدي و دقيق بررسي کند و سپس نتيجه قطعي را به مردم اطلاع دهد.وي با اشاره به اظهارات وزير اسبق بهداشت در مورد وضعيت آب تهران گفت: خانم وحيد دستجردي نيز قبلا اظهار کرده بودند که آب تهران براي زنان باردار مناسب نيست اما ايشان پس از مدتي از سمت خود برکنار شدند، بنابراين نتوانستند نظرات تکميلي و کامل‌تري در اين زمينه بدهند.اين فعال محيط زيست گفت: بنابراين تا مشخص شدن نتيجه اين مسئله توصيه مي‌کنم که مردم آب آشاميدني خود را بجوشانند و سپس صرف کنند، همچنين اگر مي‌خواهند از آب معدني استفاده کنند، در زمينه انتخاب شرکت‌هاي آب معدني دقت کنند زيرا در گذشته برخي تخلفات در اين زمينه گزارش شده بود.وي در پايان افزود: سازمان حفاظت محيط زيست با توجه به لابراتوارهايي که در اختياردارد، آب تهران را آزمايش کند و نتيجه‌اش را در اختيار مردم بگذارد.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین