|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۲۹۷۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه نقدشوندگی بازار سرمایه نسبت به گذشته بیشتر شده است، گفت: با این حال نباید به این میزان هم راضی باشیم و باید روش‌هایی که به افزایش نقدشوندگی کمک می‌کند را به کار بگیریم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ورود نقدینگی به بازار سرمایه و پیش‌بینی آینده این بازار اظهار کرد: نهاد ناظر به این حوزه ورود پیدا نمی‌کند و مسئولیت با سرمایه‌گذار است. اگر ارزش سهم واقعی باشد، با خروج نقدینگی کاهش پیدا نمیکند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حسن قالیباف اصل در نشست خبری که امروز (دوشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه از موازی کاری در سازمان بورس اجتناب می‌شود، اظهار کرد: سازمان باید به امور نظارتی بپردازد و کارهای اجرایی را به نهادهای مربوطه واگذار کند.

وی ادامه داد: در این راستا در دو ماه اخیر اقداماتی انجام و دستورالعمل پذیرش اصلاح شد. سازمان از هیات پذیرش خارج شد و فرایند به بورس و فرابورس واگذار شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه نقدشوندگی بازار سرمایه نسبت به گذشته بیشتر شده است، گفت: با این حال نباید به این میزان هم راضی باشیم و باید روش‌هایی که به افزایش نقدشوندگی کمک می‌کند را به کار بگیریم.

در نظر گرفتن سهام ممتاز برای شرکت‌ها

قالیباف اصل در ادامه با بیان اینکه سهام شناپر آزاد پیگیری می‌شود تا شرکت‌ها به تعهدات خود عمل کنند، اظهار کرد: در سال جدید سهام شناور آزاد شرکت‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: هیات مدیره سازمان مصوبه‌ای دارد که پتانسیل خوبی در اختیار ناشران قرار می‌دهد که همان سهام ممتاز است. در این راستا بندی در اساسنامه دیده شده است که شرکت‌ها سهام ممتاز داشته باشد. این موضوع دست سهام‌دار عمده را باز می‌کند. آریاساسول با سهام ممتاز در بازار عرضه شد.

ابلاغ صندوق توسعه تامین مالی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از ابلاغ صندوق توسعه مالی خبر داد و توضیح داد: برای شرکت‌هایی که در بازار پذیرش شده‌اند نمی‌شود سهام ممتاز در نظر گرفت اما سهام‌دار عمده می‌تواند از طریق این صندوق‌ها ۳۰درصد از سهام را در صندوق قرار داده و در بازار عرضه کند. در این فرایند هم حق بازار را از دست نمی‌دهد و هم می‌تواند واحدها را عرضه کند. این موضوع به سهام شناور بازار کمک می‌کند.

قالیباف اصل در ادامه با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت تامین مالی از رسالت‌های بازار سرمایه است، گفت: در سال جدید مصوبه‌ای در هیات مدیره سازمان ابلاغ و امکان انتشار اوراق بدون ضامن در بازار سرمایه فراهم شد. در اوراق با درآمد ثابت بحث ریسک هم دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه ارتقای جایگاه بین‌المللی بازار سرمایه جزو موضوعات کلیدی است، گفت: در این راستا هرچه با استانداردهای بین‌المللی تطبیق پیدا کنیم، گامی در جهت بین‌المللی شدن بازار سرمایه برداشته‌ایم. همچنین ارتقای سواد مالی در کشور در سازمان بورس و سایر ارکان‌های مرتبط دنبال می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه ارتقای شفافیت و نظام سلامت بازار سرمایه به جد دنبال می‌شود، ادامه داد: همچنین اصلاح قوانین و مقررات در دستور کار است و لایحه قانون ارتقای نظام مالی باید فرایند مجلس و دولت را طی کند. این موضوع فعلا در اختیار کانون نهادهای سرمایه‌گذاری قرار دارد تا اگر فعالین بازار نظری دارند، نظر خود را اعلام کنند.

به گفته قالیباف اصل، توسعه ابزارهای مالی هم جزو موضوعات کلیدی است که در بازار سرمایه دنبال می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اصل ۴۴قانون اساسی، گفت: عمده واگذاری‌ها از طریق بازار سرمایه انجام شد و باعث شد فضای این بازار تغییر کند. اندازه آن بزرگ شود و عمق آن افزایش پیدا کند. ماموریت دیگر بازار سرمایه، آزادسازی سهام عدالت بعد از ۱۵ سال بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه از میان بیش از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، بیش از ۱۸ میلیون نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند، اظهار کرد: همچنین حدود ۷۰۰ هزار نفر اقدام به واگذاری ۳۰ درصد از سهام خود کرده‌اند.

قالیباف اصل ادامه داد: مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند سهام‌دار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند و این شرکت‌ها به مرور در بورس پذیرش خواهند شد و پس از آن می‌توانند افزایش سرمایه دهند.

اراده نظام تامین مالی از طریق بازار سرمایه است

وی با تاکید بر اینکه اراده نظام در این است که عمده تامین مالی از طریق بازار سرمایه صورت بگیرد، اظهار کرد: یک زمانی دولت در کشور سرمایه‌گذار بود و یک زمانی هم بانک‌ها پروژه‌ها را تامین مالی می‌کردند اما الان هیچکدام این امکان را ندارند. بنابراین این انتظار از بازار سرمایه می‌رود که بتواند در تامین مالی تولید و بنگاه‌های اقتصادی نقش داشته باشد. در این راستا هر برنامه‌ای در بازار سرمایه دنبال شود در جهت تامین مالی بنگاه‌ها است.

مقایسه آمارهای بورسی سال قبل با سه ماهه امسال

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به مقایسه آمارهای بورسی سال ۱۳۹۸ با سه ماهه نخست سال جاری پرداخت و گفت: ارزش معاملات در سال گذشته در بازارهای بورس و فرابورس ۸۳۰هزار میلیارد تومان و در بورس، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا هزار هزار میلیارد تومان بود که ۸۳۰هزار تومان در سه ماه نخست سال جاری به ۷۸۰هزار میلیارد تومان رسیده است.

قالیباف ادامه داد: تعدادهای کدهای صادره در سال ۱۳۹۸، ۸۲۰ هزار تومان و در سه ماه نخست سال جاری ۱۶۰۰کد بوده است. برخی روزها تعداد افرادی که کد بورسی می‌گیرند به ۱۲۰هزار نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸، دو میلیون و ۹۵۰هزار نفر در سجام ثبت‌نام کردند، گفت: از این تعداد یک میلیون و ۷۵۰هزار نفر احراز هویت شدند. در سه ماه نخست سال جاری ۹میلیون و ۵۰۰هزار نفر در سجام ثبت‌نام کردند که از این تعداد شش میلیون نفر احراز هویت شدند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: سال گذشته ۳۰هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که این میزان در سه ماه نخست سال جاری حدودا ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

ورود نقدینگی فرصت مناسب برای تامین مالی

قالیباف اصل با تاکید بر اینکه ورود نقدینگی فرصت مناسبی برای تامین مالی دولت و شرکت‌ها است، اظهار کرد: بازار درحال حاضر کشش خوبی دارد و فرصت مناسبی است که سهام شناور شرکت‌ها در بازار سرمایه افزایش پیدا کند.

سهیل پذیرش شرکت‌ها در بورس

وی با بیان اینکه طبق دستور شورای سران سه قوه، پذیرش شرکت‌ها در بورس تسهیل شد، گفت: برخی شرکت‌ها نگران این موضوع بودند که با ورود به بورس، سازمان مالیاتی گذشته آن‌ها را کنکاش کند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها از ورود به بورس حذر می‌کردند. بنابراین پیشنهاد شد سازمان مالیاتی گذشته شرکت هایی که سال جاری در بورس پذیرش شدند را تا زمانی که در بورس هستند کنکاش نکنند.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، سال ۱۳۹۷ معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان، سال گذشته ۲۶۰ هزار میلیارد تومان و سه ماه نخست سال جاری ۱۰۰هزار میلیارد تومان تامین مالی از بازار سرمایه صورت گرفت و اگر ازین نقدینگی در جهت تولید استفاده نشود، فشار روی قیمت‌ها وارد می‌شود به همین دلیل از بنگاه‌های اقتصادی دعوت می‌کنیم ازین فرصت استفاده کنند.

راهکارهای رفع اختلال هسته معاملات

قالیباف اصل در ادامه درمورد راهکارهای رفع اختلال هسته معاملات توضیح داد: امور اجرایی رفع اختلال هسته بر عهده شرکت فناوری است اما به طور کلی سه برنامه دنبال می‌شود. یک برنامه کوتاه مدت است که کندی و قطعی هسته حل شود. البته با وجود اینکه حجم ارزش معاملات در سال جاری نسبت به سال گذشته هشت برابر شده، کندی‌ها کاهش یافته است. توسعه هسته کار سریعی نیست و برای جاهایی که باعث کندی می‌شود باید کمک گرفت. کارگروهی هم در این راستا تشکیل شده است.

وی با تاکید براینکه بازار سرمایه ایران، مشتری محور است، گفت: افراد با نام خودشان وارد سیستم معاملات می‌شوند. البته درمورد سهام عدالت تجمیع سفارشات داشتیم که تجربه خوبی بود. این موضوع باعث می‌شود بازار به کارگزار پایه تبدیل شود. راه حل میان‌مدت نیز خرید از عرضه‌کنندکان خارجی است که شرکت فناوری مذاکراتی را انجام داده است که اگر قابل اعلام باشد، اعلام خواهیم کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: راه حل بلند مدت نیز تولید سامانه ترید و پست ترید بومی است که با همکاری دانشگاه تهران در حال انجام بوده و پیشرفت‌های خوبی داشته است.

نهاد ناظر به آینده بازار وارد نمی‌شود

قالیباف اصل در ادامه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دولت تامین مالی از طریق اوراق بوده است، اظهار کرد: گاهی اوراق خارج از بازار سرمایه بود اما به این نتیجه رسیدیم دولت باید از طریق بازار سرمایه اینکار را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه ورود نقدینگی به بازار اتفاق خوبی است، اظهار کرد: باید از این فرصت استفاده کرد. اینکه آینده بازار سرمایه چه می شود، نهاد ناظر به آن ورود پیدا نمی‌کند. بحث سلیقه سرمایه‌گذار است. اگر قیمت سهمی به پشتوانه ارزش‌های نهفته بالا رود، با خروج نقدینگی قیمت سهم کاهش نمی‌یابد. مسئولیت با سرمایه‌گذار است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این‌که دنباله‌روی برای جدیدالورودهای بورس کار خطرناکی است، اظهار کرد: کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود و ضررش پای خودش است. هیچ کس در بازار سرمایه نمی‌گوید فلان سهم را بخر من ضررت را جبران می‌کنم. بورس جایی است که قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و کسی که وارد این بازار می‌شود باید حواسش را جمع کند.

به گفته قالیباف اصل، جدیدالورودها می‌توانند از راه‌های غیرمستقیم مانند شرکت‌های مشاور سرمایه‌ گذاری، سبدگردان‌ها و غیره در بازار سرمایه سرمایه‌ گذاری کنند.

لزوم کاهش کارمزد کارگزاری‌ها

وی در مورد کاهش کارمزد کارگزاران اظهار کرد: طبق جلساتی که در سازمان بورس داشتیم به این نتیجه رسیده‌ایم که کارمزد کارگزاران باید کاهش پیدا کند، اما این چقدر و در چند مرحله در حال انجام است. میزان کارمزد در شورا تصمیم‌گیری می‌شود، اما نظر ما این است که باید کاهش پیدا کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد حجم مبنا و دامنه نوسان نیز گفت: در کشور ما قیمت پایانی با روش حجم مبنا تعیین می‌شود. مسیر افزایش دامنه نوسان نیز بسته نیست اما پیشنهاد آن باید از سوی بورس و فرابورس مطرح شود.

پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام حق سهامداران است

قالیباف با تاکید بر این‌که پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام حق سهامداران است، ادامه داد: سهامداری که به مجمع می‌رود باید برای هیات مدیره تکلیف کند که سود را از طریق سجام پرداخت کند. البته این اتفاق اخیرا زیاد شده و شرکت‌هایی که جدیدا مجمع برگزار می‌کنند سود را از طریق سجام پرداخت می‌کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: البته این موضوع برای افرادی که در سجام ثبت نام کرده‌اند مشکلی ندارد و شرکت‌ها سودهایی را نمی‌توانند از طریق سجام پرداخت کنند که فرد در سجام ثبت نام نکرده است.

وی از برگزاری مجامع الکترونیک خبر داد و اظهار کرد: برای این منظور سیستم شرکت سپرده‌گذاری آماده است و این شرکت اعلام کرده طی یک ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد ETF جدید نیز گفت: هنوز دولت از ما ETF جدید درخواست نکرده و هر زمانی که درخواست کرد آن را بررسی می‌کنیم.

بانک مرکزی باید از بازارهای آتی استفاده کند

قالیباف در ادامه با اشاره به توقف معاملات گواهی سپرده سکه اظهار کرد: عده‌ای می‌گفتند بورس کالا به قیمت سکه جهت می‌دهد و معاملات سکه چند روز متوقف شد، اما قیمت سکه در بازار افزایش یافت و نشان داد که این طور نیست. بانک مرکزی باید از این بازارها استفاده کند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است که نباید بازارهای آتی را ببنیدم و تلاش بر این است که این بازارها اصلاح شود.

تشریح دلیل رشد شاخص بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه در مورد این‌که چرا شاخص بورس برخلاف دیگر شاخص‌های اقتصادی در حال رشد است، تصریح کرد: قیمت سهام تابعی از انتظاراتی است که سهامدار از آینده دارد. قیمت یک نماد به عوامل مختلف از جمله تغییرات نرخ ارز، تورم، نقدینگی و غیره واکنش نشان می‌دهد اما این‌که آینده شاخص چه می‌شود برعهده نهاد ناظر نیست.

قالیباف در مورد عرضه اولیه‌ها در بورس و فرابورس اظهار کرد: نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ شرکت درخواست پذیرش خود را نزد بورس و نزدیک ۹۰ تا ۱۰۰ شرکت درخواست پذیرش خود را نزد فرابورس اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته گاهی کند شدن عرضه اولیه‌ها به دلیل ناشر است اما اگر ناشر در مورد طولانی شدن عرضه شکایت دارد باید به سازمان اعلام کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین