|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۲۹۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها و عضو ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها در راستای مایوس کردن مردم خصوصا در حوزه سلامت، گفت: هر مطلب نابجا و یا غلطی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، می‌تواند باعث وحشت و یا گسترش اپیدمی شده و عوارض شدید و خطرناکی بجای بگذارد. خبرهای ضد و نقیض و نادرست حتی می‌تواند سیاست‌گذاران را نیز در تصمیمات اساسی دچار سردرگمی ‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در وبینار تخصصی "مصرف‌گرایی رسانه‌ای در بحران؛  فرصت‌ها و چالش‌ها با محوریت بحران کووید-۱۹" که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به این‌که علم و دانش بشری همواره در حال به روز رسانی و عاری از اشکال نیست، اظهار کرد: تلاش برای به حداقل رساندن خطا در علوم مختلف و تحلیل داده‌ها یکی از مهمترین اهداف بشر امروزی است.

وی با اشاره به شرایط متفاوتی که آورده اپیدمی‌های مختلف است، افزود: اپیدمی‌ها غیر قابل پیش‌بینی بوده و ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

دکتر سوری ادامه داد: اپیدمی‌هایی همانند کرونا به دلیل کافی نبودن زیرساخت‌های اجتماعی و درمانی می‌تواند تمامی ارکان زندگی جوامع بشری را دچار اختلال کند که استرس و اضطراب یکی از پیامدهای آن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که تشخیص مرز نحوه درست اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های مختلف و در زمان بحران کار بسیار حساس و اختصاصی است، توضیح داد: هر مطلب نابجا و یا غلطی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، می‌تواند باعث وحشت و یا گسترش اپیدمی شده و عوارض شدید و خطرناکی بجای بگذارد.

دکتر سوری گفت: خبرهای ضد و نقیض و نادرست علاوه بر تشویش اذهان عمومی می‌تواند سیاست‌گذاران را نیز در تصمیمات اساسی دچار سردرگمی کند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این‌که پیام‌ها در اپیدمی‌ها سیال هستند، تغییر ماهیت اخبار در الگوی اپیدمی‌ها را بسیار سریع دانست.

وی با اشاره به این‌که در اپیدمی‌های پیش رونده مولفه‌ها بسیار تاثیرگذارند، خاطرنشان کرد: سواد رسانه‌ای می‌تواند در جهت‌دهی فکری اهمیت داشته باشد.

دکتر سوری در بخش دیگری از این نشست واکنش سریع و مهم رسانه‌ها را در راستای اطلاع‌رسانی به موقع خواستار شد و گفت: شفافیت، پرهیز از تناقض گویی، انتخاب منبع درست برای اطلاع‌رسانی و پرسش‌های متناسب با موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این استاد دانشگاه به خبرنگاران و فعالین حوزه اطلاع رسانی، توصیه کرد: حرکت به سمت پاسخگویی نیازها و انتشار اطلاعات صحیح و به موقع به مردم یکی از موثرترین کارکردهای رسانه است.

وی در ادامه از عملکرد برخی رسانه‌ها در راستای مایوس کردن مردم خصوصا در حوزه سلامت انتقاد کرد و افزود: باید تعادل منطقی بین بیم و امید در بین مردم ایجاد شود.

رعایت ملاحظات در انتشار تصاویر، پرهیز از نشر اخبار جعلی و اطلاعات غلط، کاهش وحشت عمومی، رعایت اصول اخلاقی در انتشار مطالب و تامین اطلاعات از مراکز تحقیقاتی در شرایط پاندمی‌ها یکی دیگر از مواردی بود که دکتر سوری به آن اشاره کرد.

دکتر سوری با بیان این که اپیدمی تهدیدکننده‌ای همانند کرونا می‌تواند به طور کلی نظام‌های اجتماعی را دچار مخاطره کند، افزود: رسانه‌ها می‌توانند با انتشار اخبار نادرست هزینه‌های سنگینی را به جامعه وارد کنند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که کشور ما در منطقه‌ای پرخطر به لحاظ موقعیت استراتژیک واقع شده، خاطرنشان کرد: اختلافات سیاسی کشورهای همسایه، ساختارهای غیربهداشتی و مهاجرت‌ها می‌تواند از عوامل تهدیدکننده بروز اپیدمی‌ها به شمار بیایند؛ بنابراین در این شرایط ضرورت برنامه‌ریزی مدون بیش از پیش احساس می‌شود.

به گفته این استاد دانشگاه، تصمیم‌گیری به موقع نقش مهمی در سیاست‌گذاری‌ها ایفا می‌کند، به شکلی که در دنیای امروزی نمی‌توان با اقدامات لحظه‌ای و مقطعی مشکلات را مرتفع کرد.

وی ایجاد فضای همزبانی و ارتقای سطح دانش را راه حل مناسبی برای ارتباط موثرتر رسانه‌ها با مردم ذکر کرد و گفت: یکی از مهمترین رسالت‌های رسانه‌ها  آموزش است، به شکلی که با ارتقای آن در موضوعات مختلف و مبتلا به مردم به مرجعی قابل استناد تبدیل شوند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین