کد خبر: ۲۹۷۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۵
افتخاری به شاخص‌های توزیع اعتبارت اشاره کرد و گفت: چند ضریب از جمله مدال‌آوری، تراکم فعالیت، تعداد نفرات، ضریب کرسی‌ها و مدیریت و شرایط خاص را برای شاخص‌گذاری در نظر گرفته‌ایم که امتیاز آنها به ترتیب ۴۰۰، ۲۰۰، ۱۰۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ است. هر کدام از این شاخص‌ها، زیرشاخص‌هایی هم دارند؛ در ضریب مدال آوری اگر فدراسیونی مدال المپیک کسب کند ۴۰۰ امتیاز و برای مدال بازی‌های آسیایی ۲۵۰ امتیاز می‌گیرد.
رئیس کمیسیون مدیریت و برنامه ریزی کمیته ملی المپیک در مورد شاخص‌های توزیع اعتبارات به فدراسیون‌های ورزشی توصیحاتی ارائه داد.

عبدی افتخاری، رئیس کمیسیون مدیریت و برنامه‌ریزی کمیته ملی المپیک در مورد شاخص‌های توزیع اعتبارات فدراسیون‌های ورزشی به ایسنا گفت: این شاخص‌ها جدا از اعتبارات پایه فدراسیون‌ها هستند. در واقع فدراسیون‌ها از قبل اعتبار پایه‌ای دارند که شاخص‌های جدید اعتبارات را افزایش می‌دهند.

او به اعتبار پایه فدراسیون‌ها اشاره و بیان کرد: پایه اعتبارات سال ۹۸ فدراسیون‌ها به عنوان پایه اعتبار فدراسیون‌ها در سال ۹۹ تعیین می‌شود و اعتبارات ۹۹ هم براساس شاخص‌هایی که به هیات اجرایی پیشنهاد کرده‌ایم، بسته می‌شود.

افتخاری به شاخص‌های توزیع اعتبارت اشاره کرد و گفت: چند ضریب از جمله مدال‌آوری، تراکم فعالیت، تعداد نفرات، ضریب کرسی‌ها و مدیریت و شرایط خاص را برای شاخص‌گذاری در نظر گرفته‌ایم که امتیاز آنها به ترتیب ۴۰۰، ۲۰۰، ۱۰۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ است. هر کدام از این شاخص‌ها، زیرشاخص‌هایی هم دارند؛ در ضریب مدال آوری اگر فدراسیونی مدال المپیک کسب کند ۴۰۰ امتیاز و برای مدال بازی‌های آسیایی ۲۵۰ امتیاز می‌گیرد.

او در پاسخ به این سوال که در کسب امتیاز بین مدال‌های طلا، نقره و برنز تفاوتی وجود ندارد؟ بیان کرد: در مدال بازی‌های آسیایی تفاوت وجود دارد به این ترتیب که مدال طلا ۲۵۰، نقره ۲۰۰ و برنز ۱۵۰ امتیاز دارد اما در المپیک کاری به رنگ مدال نداریم و هر مدالی که فدراسیون کسب کند، ۴۰۰ امتیاز خود را می‌گیرد. باید اضافه کنم که خرده ضریب‌هایی هم برای رشته‌هایی که شانس سهمیه و مدال ندارند، در نظر گرفته‌ایم و آنها را در سبد کیفیت قرار می‌دهیم، یعنی نگاهمان این است که شاید حضور این رشته‌ها در جریان مسابقات، زمینه دریافت مدال را در آینده به وجود بیاورد.

رئیس کمیسیون مدیریت و برنامه ریزی کمیته ملی المپیک در مورد خرده شاخص‌های تراکم فعالیت و تعداد نفرات گفت: در این بخش اعزام به مسابقاتی را در نظر داریم که در وهله اول زیر نظر کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) برگزار می‌شود و سپس مسابقات جهانی و آسیایی را مد نظر قرار می‌دهیم که محلی برای ارتقاء رنگینگ و کسب سهمیه آسیایی و المپیک باشند، بنابراین فدراسیون‌های پرتراکم ۲۰۰، تراکم متوسط ۱۵۰ و تراکم کم ۱۰۰ امتیاز می‌گیرند. در ضریب نفرات هم بر مبنای تیم اعزامی امتیاز می‌دهیم به این صورت که تیم کمتر از ۵ نفر ۴۰ امتیاز، بین ۵ تا ۹ نفر ۶۰ امتیاز، ۹ تا ۱۴ نفر ۸۰ امتیاز و ۱۵ نفر به بالا هم ۱۰۰ امتیاز می‌گیرند.

او به در نظر گرفتن امتیاز برای در اختیار داشتن کرسی‌های بین‌المللی و جهانی توسط فدراسیون‌های ورزشی اشاره کرد و گفت: اگر کرسی فدراسیون اصلی باشد یعنی در بدنه و هیات رئیسه فدراسیون جهانی و کنفدراسیون آسیایی باشد، ۱۰۰ امتیاز می‌گیرد اما کرسی جانبی ۱۵ امتیاز دارد که تا سقف چهار یا پنج کرسی محاسبه می‌شود. امتیازی هم برای تلاش جهت کسب کرسی در نظر گرفته‌ایم که تشخیص این موضوع با کمیسیون روابط بین‌الملل کمیته ملی المپیک است.

افتخاری در مورد ضریب مدیریت و شرایط خاص گفت: میزبانی مسابقات، خرید تجهیزات و وسایل، به کارگیری مربیان و عوامل فنی مورد نیاز فدراسیون، اجلاس‌های رسمی و کنگره‌ها یا میزبانی اجلاس‌ها در کشور و پژوهش‌های مرتبط در این بخش قرار می‌گیرند. منظور از پژوهش‌های مرتبط این است که فدراسیون در چارچوب فعالیت‌هایش کار پژوهشی انجام داده باشد. این موارد هم امتیازهایی دارند.

او در ادامه بیان کرد: ما هزار امتیاز را به عنوان مرجع توزیع اعتبارات قرار داده‌ایم و فدراسیون‌ها بر مبنای ضریبی که می‌گیرند از این منبع اعتبار در سال برداشت می‌کنند.

افتخاری در پاسخ به این سوال که معادل ریالی ۴۰۰ امتیاز چقدر است؟ گفت: این بر مبنای اعتباری  است که ما داریم؛ مثلا قصد داریم در یک سال ۵۰ میلیارد اعتبار توزیع کنیم که این مبلغ را به عنوان مرجع در نظر می‌گیریم، ضریب فدراسیون‌ها بسته می‌شود، مجموع امتیاز آنها در هزار ضرب می‌شود و امتیاز به دست آمده را به عنوان مبنای پولمان در نظر می‌گیریم و هر فدراسیون بر اساس امتیاز خود از آن برداشت می‌کند.

افتخاری به در نظر گرفتن ضریب خسارت و ضریب منفی در شاخص توزیع اعتبارات اشاره کرد و گفت: یک ضریب جبران خسارت داریم که شامل رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی است اما باید روی آن کار کنیم تا به صورت قطعی مشخص شود. ضریب منفی هم برای دوپینگ در نظر گرفته شده است یعنی فدراسیونی که ورزشکارش دوپینگی باشد یا تخلفی داشته باشد که کمیته انضباطی در مورد آن حکم صادر کند  ۲۰۰ امتیاز از هزار امتیازش کم می‌شود.

رئیس کمیسیون مدیریت و برنامه ریزی کمیته ملی المپیک در مورد سقف بودجه فدراسیون‌ها گفت: سقف و محدودیت برداشته و اعتبارات پایه لحاظ می‌شود، همچنین بقیه اعتبارات هم بر مبنای شاخص‌های جدید توزیع می‌شود. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین