|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۲۹۷۴۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱

هایکو ماس در روز جهانی پناهندگان گفت، در شرایط فعلی باید به حفظ جان پناهجویان و بهبود اوضاع آنها اهمیت بیشتری داده شود.

به گزارش ایسنا، سازمان ملل متحده در سال ۲۰۰۱ روز ۲۰ ژوئن را به عنوان "روز جهانی پناهدگان" نام‌گذاری کرد. سیاستمداران بلندپایه دموکرات و شخصیت‌های اجتماعی مدافع حقوق بشر در بسیاری از کشورها هر سال در این روز از اوضاع نابه‌سامان پناهندگان یاد می‌کنند و خواهان بهبود وضعیت آنان می‌شوند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان اظهار داشت، شمار پناهجویان در سراسر جهان تقریبا به حد جمعیت آلمان رسیده و "این یک رکورد بسیار غم‌انگیز است".

سیاستمدار سوسیال دموکرات تاکید کرد که پاندمی کرونا (کووید ۱۹) شرایط زندگی برای اکثر پناهجویان را سخت‌تر کرده و در این شرایط باید بیش از پیش به حفظ جان آنان و بهبود اوضاعشان اهمیت داده شود.

ماس در بیانیه‌ خود به مناسبت روز جهانی پناهندگان یادآور شد که اکثر آوارگان فرامرزی در کشورهای همسایه اروپا پناه یافته‌اند، "کشورهایی که خود با بحران و فقر کلنجار می‌روند".

وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرده است که باید برای آوارگان سراسر جهان امکانات کافی برای یک زندگی شرافتمدانه فراهم شود.

بر اساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل حدود ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کره خاکی آواره هستند که تقریبا یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

این نهاد حقوق بشری هشدار داده است، اوضاع کشورهای مبدا پناهجویان به حدی وخیم است که بازگشت بسیاری از آنها به زادگاهشان تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

شمار پناهجویانی که به اروپا رو می‌آورند به دلیل پاندمی کرونا کاهش چشم‌گیری یافته است. آمار افرادی که موفق شده‌اند در ماه آوریل به اتحادیه اروپا راه پیدا کنند نسبت به آوریل سال گذشته ۸۷ درصد کاهش یافته است.

علاوه بر هایکو ماس، شماری از نمایندگان دیگر احزاب آلمانی در روز جهانی پناهندگان به شرایط موجود انتقاد کردند. شماری از آنها بیش از هر چیز به اوضاع پناهجویان نابالغ پرداختند.

کارین گورینگ اکارد، رئیس فراکسیون حزب سبزها در پارلمان آلمان از دولت این کشور خواست، امکان پیوستن بستگان درجه یک پناهجویان جوان به آنان را فراهم کند.

او در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی "نویه اوزنابروکر تسایتونگ" گفت، سال‌هاست که با استفاده از موانع گوناگون اداری از ورود مادران و پدران پناهجویان به آلمان جلوگیری می‌شود.

سخنگوی فراکسیون "حزب لیبرال‌های آزاد" در پارلمان آلمان هم در باره اوضاع پناهجویان موضع‌گیری کرد. او از دولت فدرال خواست، سیاست پناهندگی خود را با دیگر اعضای اتحادیه هماهنگ کند.

هاینریش بدفورد اشتروم، دبیرکل شورای کلیسای پروتستان آلمان هم ضمن اشاره به شمار بالای آوارگان در سراسر جهان و وضعیت بغرنج آنان، از مردم خواست، به طور فردی و گروهی به یاری پناهجویان بشتابند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین