|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۲۹۷۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰

وزارت دفاع ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور در عملیات علیه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بیش از ۵۰۰ هدف را در شمال عراق بمباران کردند.

به گزارش ایرنا، جنگنده‌های ترکیه، دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در چندین مرحله به اهداف پ‌ک‌ک در مناطق مختلف شمال عراق حمله کردند.


آنکارا می‌گوید حملات به شمال عراق در واکنش به افزایش حملات پ‌ک‌ک به پایگاه‌های ارتش ترکیه انجام گرفته است.

براساس بیانیه وزارت دفاع ترکیه، هواپیماهای F-۱۶ و پهپادهای این کشور در ۳۶ ساعت به بیش از ۵۰۰ هدف پ‌ک‌ک حمله کرده و آنها را منهدم کردند.


در این بیانیه اعلام شده که عملیات «پنجه ببر» بسیار خوب پیش می‌رود و در ادامه با همان جدیت و اراده، این عملیات را با موفقیت به پایان خواهیم رساند.

بیانیه به نقل از «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه تاکید کرده که آنکارا مرتب به عناصر پ.ک.ک حمله می کند، هم در جنوب شرق کشور و هم در شمال عراق که این گروه در آنجا مستقر است.


در همین حال، وزارت امور خارجه عراق در اعتراض به حمله بامداد دوشنبه جنگنده - بمب‌افکن‌های ترکیه به عمق ۱۹۳ کیلومتری حریم هوایی عراق، روز سه شنبه سفیر ترکیه در بغداد را فراخواند.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که به دنبال بمباران ترکیه در برخی مناطق شمال عراق و وحشتی که در بین اهالی ایجاد کرد، «فاتح ییلدز» سفیر ترکیه در بغداد به وزارت امور خارجه عراق فرا خوانده شد.


این بیانیه اضافه کرده است که «عبدالکریم هاشم» قائم مقام وزارت امور خارجه عراق در این دیدار، یادداشت اعتراض آمیز عراق را تحویل سفیر ترکیه در بغداد داد.


یادداشت اعتراض آمیز در برگیرنده محکومیت اقدام ترکیه به خاطر نقض حریم و حاکمیت سرزمینی و هوایی عراق است و اقدام آنکارا برخلاف معاهده ها و قوانین بین المللی مربوطه، روابط دوستی، اصول حسن همجواری و احترام متقابل می باشد.


وزارت امور خارجه عراق در یادداشت خود از ترکیه خواسته است که عملیات نظامی یکجانبه را متوقف کرده و همچنین از آمادگی عراق برای همکاری مشترک برای تامین امنیت مرزها در چارچوب منافع دو طرف خبر داده است.


وزارت امور خارجه عراق در سال های اخیر بارها در اعتراض به سیاست های ترکیه در امور امنیتی و آبی و نقض حریم هوایی و سرزمینی عراق، سفیر ترکیه را در بغداد فراخوانده و این در حالی است که بخشی از نظامیان ترکیه از ۲۰۱۵ تا به امروز در شمال عراق مستقر هستند و با وجود درخواست های مکرر بغداد، آنکارا حاضر به بیرون کشیدن آنها از خاک عراق نشده است.

در اعتراض به حملات هوایی اخیر ترکیه، پیشتر، (دوشنبه) فرماندهی مشترک نظامی عراق نیز در بیانیه ای این اقدام آنکارا را محکوم کرده بود.


این فرماندهی در بیانیه خود تاکید کرده که اقدام ۱۸ فروند جنگنده - بمب افکن ترکیه در تجاوز به حریم هوایی در عمق ۱۹۳ کیلومتری خاک عراق محکوم است.


پارلمان عراق نیز در بیانیه ای حمله نظامی ترکیه به عراق را محکوم کرد و خواستار محکومیت شدید این اقدام از سوی دولت و نقص حاکمیت بغداد شد.
از سوی دیگر، اتحادیه عرب و چند کشور عربی دیگر از جمله امارات و مصر نیز حمله هوایی ترکیه به شمال عراق را محکوم کردند.


جنگنده - بمب افکن های ترکیه با ورود به حریم عراق از مسیر «سنجار»، «مخمور»، «الکویر» و «اربیل» تا منطقه «الشرقاط» (شمال استان صلاح الدین) در عمق ۱۹۳ کیلومتری عراق نفوذ و در داخل حریم هوایی عراق اردوگاه پناهندگان را در نزدیکی مخمور و سنجار هدف قرار دادند.
فرماندهی مشترک نظامی عراق اعلام کرد که جنگنده - بمب افکن های ترکیه تا پاسی از شب برای چندین بار حریم هوایی عراق را نقض کردند.


وزارت دفاع ترکیه بامداد دوشنبه از آغاز یک عملیات هوایی علیه مواضع شبه‌ نظامیان وابسته به حزب کارگران کرد ترکیه (پ. ک.ک ) در شمال کشور عراق و بمباران ۸۱ موضع آنان خبر داد.


به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، جنگنده‌- بمب افکن های اف ۱۶ ارتش ترکیه در عملیاتی با نام «پنجه عقاب» ۸۱ موضع نیروهای پ. ک.ک در مخمور و سنجار واقع در شمال عراق را بمباران کرده‌اند.


در همین حال تارنمای الاخباریه عراق گزارش داد: جنگنده‌- بمب افکن های ترکیه با نقض حریم هوایی عراق، ارتفاعات قندیل، دریی، اردوگاه مخمور و شنگال را بمباران کردند.


وزارت دفاع ترکیه نیز گفت که عملیات پنجه عقاب آغاز شده و جنگنده‌های ما لانه‌ تروریست‌ها را بر سر آن‌ها خراب می‌کنند.


سایت های خبری کردزبان در اقلیم کردستان عراق نیز نوشتند که جنگنده‌های ترکیه مراکز نظامی گروه پ. ک.ک را در مناطق «سنجار، مخمور، زاب، قندیل، خواکورک، برادوست، کوه‌های کاره و متین، مناطق زینی ورتی و بالکایتی» در استان ‌های اردبیل و نینوا در شمال عراق، بمباران کردند.


با وجود این، ترکیه روز سه شنبه در عملیات دیگری با نام «پنجه ببر» برای دومین روز متوالی به شمال عراق حمله کرد و مناطق کوهستانی که ادعا شده مخفیگاه عناصر پ. ک. ک. است را بمباران کرد.


حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک.ک) حدود چهار دهه است که به صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی آنکارا می‌جنگد.


این تشکیلات از سوی دولت ترکیه، اتحادیه اروپا و واشنگتن به عنوان گروه تروریستی شناخته شده است.
ارتش ترکیه مدتی است با انجام عملیاتی موسوم به «چنگال» در شمال عراق، به دنبال پاکسازی این مناطق از حضور عناصر پ. ک.ک است.


پ.ک.ک، که توسط ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است، در سال ۱۹۸۴ علیه دولت آنکارا می جنگد.


درگیری های مسلحانه ترکیه و حزب کارگران کردستان این کشور تا کنون بیش از ۴۰ هزار نفر کشته بر جا گذاشته است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین