|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۲۹۶۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶



معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه با اشاره به حادثه رخ داده برای تعدادی از مهاجران غیرقانونی افغان در یزد اظهار کرد: تا وقتی با تردد غیر مجاز این افراد رو به رو هستیم با تبعاتی مواجه خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، محسن بهاروند، با اشاره به سفر هیاتی از ایران به کابل برای بررسی اتفاقاتی که برای تعدادی از شهروندان افغان در رودخانه هریرود روی داد گفت: مرزبانان ما جزو نیروهای بسیار منضبط و قانونمند هستند، مرزبانان کشورمان در شرایط سخت مقابل تروریسم، مواد مخدر و تردد غیر مجاز در مقایسه با برخی از همسایگان که شرایط‌شان را درک می‌کنیم، از کشور دفاع کرده‌اند.

بهاروند، با بیان اینکه طرف افغانستانی به این استناد مصاحبه‌هایی را  انجام دادند و مدعی دخالت نیروهای مرزبانی ایران در حادثه رودخانه هریررود شده اند، گفت: بر اساس گزارش ها، مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، دخالتی در این زمینه نداشته است. در سال ۵۰۰ هزار نفر تردد غیر قانونی از سمت مرزهای شرقی به ایران دارند و مرزبانی ایران فقط آن‌ها را دستگیر و در نهایت آنان را اخراج می‌کند.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما با تاکید بر حفظ احترام و دوستی با کشور همسایه، یاد آور شد: ایران مصاحبه‌ها و گزارش‌های طرف مقابل را بررسی و در صورت وجود نکات حقوقی به مراجع قانونی و ذی صلاح ارجاع خواهد داد.

بهاروند، در ادامه با اشاره به همکاری ایران و افغانستان با هدف جلوگیری از ترددهای غیرمجاز، افزود: متاسفانه در روزهای اخیر نیز در استان یزد، مشکلاتی برای شهروندان افغان رخ داد؛ تا زمانی که با تردد غیرمجاز روبرو باشیم، تبعاتی نیز به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به کمیسیون مشترک ایران و افغانستان که از سال ۱۳۱۵ تشکیل شده است، گفت: نشست این کمیسیون، هر سال و بنا به ضرورت باید تشکیل شود و هم اکنون نوبت طرف افغان است که تشکیل جلسه دهد، اما به دلیل شرایط داخلی آن کشور این نشست برگزار نشده است. هم اکنون مکاتبات تشکیل جلسه این کمیسیون از طریق اداره حقوقی وزارت امور خارجه در دست اجراست و هم اکنون با طرف افغان پیگیر این موضوع هستیم.

بهاروند با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری هرچه زودتر این کمیسیون مشترک، تصریح کرد: اگر کابل آمادگی تشکیل این جلسه را نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد دوباره این جلسه را میزبانی کند که هر چه زودتر مسائل حل و فصل شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین