کد خبر: ۲۹۶۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
ادغام دانشگاه در منطقه‌ای با ۱۰ هزار نفر جمعیت با واکنش نهادها و دستگاه‌ها و یا خود مردم روبه‌رو می‌شود و محدودیت‌هایی دارد و به دلایل متعدد نمی‌توان یک شبه تصمیم گرفت ولی آهسته و آرام پیش می‌رویم. پیشرفت‌ها خوب بوده است و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم با تاکید بر اینکه امکان لغو امتحانات حضوری دانشجویان وجود دارد، گفت: وزیر علوم تاکید دارند ترم تحصیلی دانشجویان جدیدالورود از مهر ماه شروع شود و بنای وزارت علوم شروع آموزش‌ها از مهر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا آهنچیان به تشریح مزایای آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: آموزش مجازی یکی از شیوه‌های یاددهی و یادگیری است در شرایطی مانند کرونا می‌تواند جایگزینی برای بسیاری از درس‌ها و محتواهای آموزشی باشد. در واقع این روش هم مانند آموزش حضوری نقاط ضعف و قوت خودش را دارد که باید این شیوه تدریس را به عنوان یک جایگزین برتر در هنگامی که آموزش حضوری امکان پذیر نیست بپذیریم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی با تاکید بر اینکه صد درصد هدف‌های آموزش حضوری در آموزش مجازی محقق نمی‌شود،تصریح کرد:  آموزش انواع مختلفی دارد اما یکی از انواع آموزش که در ۲۰ سال گذشته ارائه شده همین آموزش مجازی الکترونیک در فضای مجازی است وبر اساس تجاربی که داریم سه چهارم اهداف یک درس را می‌توان از طریق آموزش مجازی محقق کرد و کمترین هدف‌های محقق‌شده و ضعیف‌ترین حوزه‌های آموزش مجازی دروس و اهداف عملی است.

وی با اشاره به اینکه اگر آموزش مجازی را آموزش برخط در نظر بگیریم نزدیک به ۱۰۰ درصد اهداف در چنین درسی که جنبه عملی ندارد محقق می‌شود، گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون دانشجو از دانشگاه‌های دولتی، یک میلیون دانشگاه آزاد، حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار  دانشگاه غیرانتفاعی، ۵۰۰ هزار  دانشگاه پیام نور، ۲۰۰ هزار فنی و حرفه‌ای و بالغ بر ۳۰۰ هزار علمی کاربردی، ۲۰۰ هزار  نفر نیز از دانشگاه‌های وابسته دستگاه‌ها داریم که در مجموع حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو می‌شوند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: بالغ بر ۲۰۰۰ واحد و مرکز آموزش عالی داریم که البته در سال‌های گذشته یک افت هم پیدا کرده است. دانشگاه‌ها در شرایط متعارف با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در واقع  در نظام‌های جهانی دانشگاه‌ها سطح‌بندی دارند. همین مدل جهانی در ایران هم دیده می‌شود. همانطور که دانشگاه‌های بزرگ و در رتبه‌های بالا داریم ویژگی آموزش‌های حضوری آنها در شرایط آموزش مجازی هم دیده می‌شود و این فاصله با دانشگاه‌های دیگر دیده می‌شود.

آهنچیان در خصوص برنامه وزارت علوم برای دانشگاه‌هایی که کلاس‌های مجازی در سطح قابل قبولی برگزار نکرده‌اند نیز تاکید کرد: از زمان اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا یعنی اوایل اسفند وزارت علوم بلافاصله درگیر امر شد و تعطیلات نوروز و قبل و بعد آن کار تعطیل نبود. در کل، رویکرد، رویکرد واگذاری اختیار است. ما در تصمیم سازی به دانشگاه‌ها کمک کردیم و تصمیم گیرنده خودشان بودند. اکثر دانشگاه‌های ما دانشگاه‌های بالغ هستند. شاید برخی دانشگاه‌ها که از سطح بلوغ سازمانی مناسبی برخوردار نبودند باید از وزارت علوم یا دانشگاه‌های مادر منطقه استعلام می‌کردند و راه به هیچ وجه برای اطلاع یابی و کمک به تصمیم‌گیری دانشگاه‌ها بسته نبوده است.

به گفته وی، بیشتر دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی از بخشنامه‌ها و اسناد وزارت علوم استفاده کردند در مواردی که بخشنامه و آیین نامه‌ای با امضا و ابلاغ وزیر ارسال می‌شود همه موظف به رعایت آن هستند. ضمن اینکه مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم یک نظرسنجی گسترده در سطح ملی برگزار کرده است و اعلام شد بالای ۶۰ هزار نفر در ارزیابی شرکت کرده‌اند و نتایج آن هفته پیش رو اعلام خواهد شد وپیش بینی ما این است که بالای ۵۰ درصد دانشجویان و اساتید از آموزش‌های مجازی اعلام رضایت کنند.

آهنچیان در خصوص امکان نظارت به فعالیت مجموعه های آموزش عالی نیز گفت: مرجع نظارتی وجود دارد و مراکز نظارت این کار را انجام می‌دهند. هر استان هیات نظارت مستقل خود را دارد و دانشجویان می‌توانند پیشنهادات و انتقادات خود را به هیئت نظارت که معمولاً در دانشگاه مادر استان متمرکز است اعلام کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان نیز گفت: برخی دانشگاه‌ها اعلام کردند که امتحانات پایان ترم به صورت حضوری برگزار می‌شود توصیه ما حفظ سلامت دانشجویان و اساتید است.درواقع مجازی ایده آل ما نیست و اکنون در شرایط عادی نیستیم و ناگزیریم. ضمن اینکه دستاوردهای آموزش مجازی را باید محترم بشماریم. منتها وزارت علوم به علت بلوغ سازمانی، این امر را با حفظ پروتکل بهداشتی بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته است.

آهنچیان ادامه داد: اگر دانشگاهی می‌تواند با حفظ پروتکل بهداشتی امتحان حضوری برگزار کند مشکلی وجود ندارد. اما  این امکان نیز وجود دارد به دلیل شیوع کرونا امتحانات حضوری دانشجویان در دانشگاه ها لغو شود. وزارت علوم هم تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا است. در این مسیر اگر ستاد ملی از ما بخواهد که تجدیدنظر کنیم ما سریعاً می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به آخرین تصمیم گیری در خصوص شهریه این ترم دانشجویان نیز افزود: جلسات متمادی در مراکز هیات امنا در این باره برگزار شده است. شهریه را هیات امنای دانشگاه‌ها تصویب می‌کنند. به هرحال بحران نوپدید بود و کسی پیش بینی نمی‌کرد چنین اتفاقی بیفتد. جلسات هیات امنا برای تعیین شهریه سالانه برگزار می‌شود. اما در جلسات اخیر نتیجه بر این شد که دانشگاه‌ها حداکثر مدارا را با دانشجو در این زمینه داشته باشند.

به گفته وی، اما اینکه وزارت علوم راسا ورود و تعیین کند که چقدر تخفیف داده شود، مبنا قرار نگرفت. ضمن آنکه آموزش‌های مجازی آموزش‌های رایگانی نیستند. پهنای باند، تولید محتوا و … ارزان نیست. دانشگاه‌ها مخیر بودند نسبتی از شهریه را برای این ترم درن ظر بگیرند ضمن اینکه این احتمال هست که مرکز هیات امنا به منظور یکپارچگی کل دانشگاه‌ها میانگینی را برای تخفیف شهریه درنظر بگیرد. مرجع این تصمیم مرکز هیات‌های امنا هستند.

آهنچیان درباره ساماندهی مراکز آموزش عالی نیز تاکید کرد: وزارت علوم فارغ از بحث دولت‌ها در سال‌های گذشته به هیچ وجه دست روی دست نگذاشته بود. پیام نور تا یک و نیم میلیون دانشجو داشته و اکنون به یک سوم کاهش یافته است یا علمی کاربردی بیش از ۱۲۰۰ مرکز داشته است که اکنون به ۵۰۰ مرکز کاهش یافته است، شمار مراکز غیرانتفاعی هم به ۳۶۰ تا ۳۷۰ مورد کاهش یافته است.

به گفته وی، آمایش سرزمینی که چند سال است معطل مانده است در واقع "عطف"، طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب سال ۱۳۹۵ است و اکنون بیش از دو سال است که وزیر علوم شخصی را به عنوان نماینده خود در این طرح تعیین کرده که مشغول کار بر روی آن است.

آهنچیان تاکید کرد: ادغام دانشگاه در منطقه‌ای با ۱۰ هزار نفر جمعیت با واکنش نهادها و دستگاه‌ها و یا خود مردم روبه‌رو می‌شود و محدودیت‌هایی دارد و به دلایل متعدد نمی‌توان یک شبه تصمیم گرفت ولی آهسته و آرام پیش می‌رویم. پیشرفت‌ها خوب بوده است و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در پایان تاکید کرد: وزیر علوم تاکید دارد که ترم تحصیلی دانشجویان جدیدالورود از مهرماه شروع شود و بنای وزارت علوم شروع آموزش‌ها از مهر خواهد بود. شاید شرایط اضطراری کشور چیز دیگری حکم کند که آنها هم باید پذیرای موضوع باشند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین