|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۲۹۶۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
قیمت‌های نفت از زمانی که اوپک و متحدانش شامل روسیه با کاهش تولید تاریخی موافقت کردند، از رکورد پایینی که بر اثر افت شدید تقاضا و جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه به آن سقوط کرده بودند، فاصله گرفته و صعود کرده‌اند.
اوپک و متحدانش با وجود ادامه کشمکش در سه روز گذشته بر سر موضوع مورد بحث در نشست پیش رو، به توافق برای تمدید کاهش تولید در سطح فعلی به منظور تقویت بازار نفت نزدیک شده‌اند.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه به بلومبرگ اظهار کردند که روسیه و چندین کشور دیگر اوپک پلاس با تمدید کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز به مدت یک ماه دیگر موافق هستند اما معلوم نیست این پیشنهاد برای عربستان سعودی که خواهان ادامه کاهش تولید فعلی به مدت طولانی‌تر است، کافی است یا خیر.

قیمت‌های نفت از زمانی که اوپک و متحدانش شامل روسیه با کاهش تولید تاریخی موافقت کردند، از رکورد پایینی که بر اثر افت شدید تقاضا و جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه به آن سقوط کرده بودند، فاصله گرفته و صعود کرده‌اند.

نگرانی از موج دوم ابتلا به کووید ۱۹ باعث شده است پیش‌بینی‌ها درباره بهبود تقاضا برای نفت محتاطانه باشند. از سوی دیگر اگرچه قیمتهای نفت به مرز ۴۰ دلار صعود کرده‌اند اما همچنان بسیار کمتر از قیمتی هستند که اکثر اعضای اوپک پلاس برای پوشش هزینه‌های دولتی به آن نیاز دارند.

تغییر مواضع

موضع روسیه تا هفته گذشته این بود که مایل نیست کاهش تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز پس از ژوئن ادامه پیدا کند و ترجیح می‌دهد به توافق اولیه پایبند بماند که بر اساس آن، کاهش تولید از ژوییه تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷.۷ میلیون بشکه در روز تسهیل می‌شود. اما یک مقام آگاه از مواضع روسیه روز سه شنبه اظهار کرد که بهتر است مصالحه‌ای در این زمینه صورت بگیرد. مسکو در نشست مارس اوپک پلاس با پیشنهاد عربستان سعودی برای کاهش بیشتر تولید در بحبوحه شیوع ویروس کرونا مخالفت کرده بود. این مذاکرات بی‌نتیجه خاتمه یافت و عربستان سعودی جنگ قیمتی را به راه انداخت که باعث فلج شدن تولیدکنندگان و کسری بودجه هنگفت آنها شد.

داشتن مواضع متفاوت پیش از مذاکرات رسمی اوپک پلاس، برای عربستان سعودی و روسیه غیرمعمول نیست و در بیشتر موارد این دو تولیدکننده به توافق می‌رسند.

هلیما کرافت، مدیر استراتژی کالا در شرکت آر بی سی در یادداشتی نوشت: ما بر این باور نیستیم که شکست مذاکرات مارس تکرار خواهد شد و تصور می‌کنیم که این دو کشور تلاش می‌کنند اختلافاتشان را با موافقت با تمدید یک تا سه ماهه کاهش فعلی تولید حل کنند.

نفت برنت در واکنش به زمزمه‌ها درباره احتمال ادامه کاهش تولید در سطح فعلی روز چهارشنبه برای نخستین بار از اوایل مارس به بالای مرز ۴۰ دلار در هر بشکه صعود کرد. عربستان سعودی و روسیه با چالش دیگری روبرو هستند. این تولیدکنندگان باید مدیریت روند احیا را بررسی کنند به خصوص که شرکتهای نفت شیل آمریکا ممکن است در واکنش به بهبود قیمتها، فعالیت برخی از چاه‌های نفتی را ازسربگیرند.

اعضای اوپک هنوز درباره زمان برگزاری نشست بعدی وزیران این گروه به توافق نرسیده‌اند. اوایل هفته جاری وزیر انرژی الجزایر که رییس دوره‌ای اوپک است، پیشنهاد کرد زمان نشست به جای نهم و دهم ژوئن به چهارم ژوئن تغییر کند اما هنوز توافقی برای زمان برگزاری این نشست مجازی وجود ندارد.

وعده‌های عمل نشده

موضوع دیگر در مذاکرات، مسئله پایبندی و بررسی عملکرد اعضا در اجرای سهمیه کاهش تولیدشان است. به گفته نمایندگان اوپک، عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است، اصرار دارد که کشورها آمار تولید ماه مه را که نخستین ماه اجرای توافق کاهش تولید نفت است، گزارش دهند.

روسیه که سابق بر این در پایبندی به تعهداتش، عملکرد قوی نداشت این بار خواستار آن است که هر گونه تمدید کاهش تولید فعلی به شرط پایبندی اعضا به آن باشد. طبق نظرسنجی بلومبرگ، عراق و نیجریه که در سه سال گذشته مکرر از عمل به تعداتشان بازمانده‌اند، ماه گذشته کمتر از نیمی از کاهش تولید مقرر را انجام دادند.

علی علاوی، وزیر دارایی و وزیر نفت موقت عراق در توییتر واکنش نشان داد و نوشت: این کشور به تعهداتش پایبند است. با وجود محدودیتهای مالی شدید عراق، ما به مسائل فنی که به ما اجازه می‌دهد تولید نفت را بیشتر کاهش دهیم، پرداخته‌ایم.

تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه هم پیام مشابهی در اینستاگرام منتشر و اعلام کرد این کشور آفریقایی ماه گذشته به نیمی از کاهش تولیدی که تعهد داده بود عمل کرد اما قول داد که تا پایان ژوئن به سهمیه‌اش عمل کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت متعهد شده‌اند که مجموعا ۱.۲ میلیون بشکه در روز دیگر در ژوئن به کاهش تولیدشان اضافه کنند تا روند احیای بازار نفت تسریع شود که به معنای محدودیت عرضه اوپک پلاس به میزان ۱۱ میلیون بشکه در روز در ماه میلادی جاری است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین