|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۲۹۶۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
شاخص دلار باز هم نسبت به روز قبل خود کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، پیامدهای ویروس کرونا بر روی اقتصاد آمریکا و روی عملکرد اسکناس سبز در روزهای اخیر کاملا تاثیر گذاشته است؛ علاوه بر آن که شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در این کشور با دو میلیون نفر افزایش به ۴۱ میلیون نفر رسیده است؛  وزارت بازرگانی آمریکا نیز در آمار رشد نهایی سه ماهه نخست امسال اعلام کرد نرخ رشد اقتصادی این کشور منفی پنج درصد اندازه گیری شده که این رقم ۷.۸ درصد کمتر از سه ماهه قبل و ۰.۲ درصد کمتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است. انتظار می‌رود روند کنونی کماکان ادامه یابد و روند بهبود رشد دست کم زودتر از سه ماهه سوم امسال آغاز نشود.  

هم چنین وقوع برخی ناآرامی‌ها در ایالت مینیاپولیس باعث شده است تا روند فروش دلار توسط معامله گران تشدید شود.  

وقایع معاملات ارز هم چنین تحت تاثیر اخبار مربوط به تشدید جنگ تجاری آمریکا با چین قرار دارد. پس از جدال لفظی بین واشنگتن و چین بر سر مقصر بودن طرف چینی در شیوع کرونا در جهان، اکنون برخی از قانون گذاران آمریکایی به دنبال تحریم چین به بهانه دخالت چین در امور داخلی هنگ کنگ هستند. از سوی دیگر وانگ یی، وزیر خارجه چین به آمریکا در خصوص به راه انداختن یک جنگ سرد دیگر هشدار داده است.  وزرای خارجه کانادا، انگلیس، آمریکا و استرالیا در بیانیه ای مشترک خواهان احترام گذاشتن چین به خودمختاری هنگ کنگ شده اند.  

مشاور اقتصادی دونالد ترامپ در واکنش به تصویب لایحه امنیتی هنگ کنگ در چین آن را یک اشتباه بزرگ خوانده و وعده داده است که دولت آمریکا، چین را وادار به پاسخگویی خواهد کرد.

تاکویا کاندا، کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه گیتیم ریسرچ گفت: اصلی‌ترین نگرانی معامله گران در حال حاضر مربوط به تنش‌ها آمریکا و چین است. وضعیت قبلا هم بد بود و حالا بدتر شده و این یک شرایط دشوار برای دارایی‌های پرریسک است.  

اختلاف بین آمریکا و چین باعث شده است تا معامله‌گران دست به عصاتر از گذشته نسبت به خرید و فروش ارز اقدام کنند، چرا که آن ها نگرانند روابط دو طرف به سطح پرتنش سال قبل بازگردد. چین همچنین پس از آن که استرالیا خواهان تحقیقات بین المللی در خصوص نقش پکن در شیوع کرونا در جهان شد، واردات گوشت خود از استرالیا را قطع و سفیر این کشور در کانبرا نیز از احتمال اعمال تحریم هایی ضد استرالیا خبر داد.

از سوی دیگر پس از مدت‌ها کش و قوس فراوان یک گام بزرگ بر سر نهایی شدن بسته محرک اقتصادی در سطح منطقه یورو و اتحادیه اروپا برداشته شد و رهبران فرانسه و آلمان به عنوان دو قطب اصلی اقتصادی منطقه یورو سر تخصیص یک بسته محرک ۵۰۰ میلیارد یورویی به توافق رسیدند. انتظار می رود در شرایطی که رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا منفی شده است، این بسته بتواند تا حدی به بازگشت سریع تر اقتصادهای اروپایی به مدار مثبت رشد کمک کند.  

پیش از این اختلافات درونی گسترده بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا باعث بی‌عملی بانک مرکزی اروپا شده بود، آن هم زمانی که دیگر همتایان این بانک به سرعت برای احیای رشد اقتصادی دست به کار شده‌اند. در ژاپن بانک مرکزی این کشور یک تریلیون دلار و در آمریکا فدرال رزرو حدود ۲.۵ تریلیون دلار اعتبار و نقدینگی مختلف برای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی در نظر گرفته اند.  

در آسیا نیز عملکرد ناامیدکننده اقتصاد ژاپن ادامه دارد؛  صادرات این کشور تا پایان ماه آوریل با کاهش ۲۲ درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده است که این رقم در طول یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. در طرف واردات نیز ژاپنی‌ها ۷.۹ درصد کمتر از ماه قبل واردات داشته اند. این در حالی است که نرخ بیکاری در ژاپن نیز تا پایان ماه مارس با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۲.۵ درصد رسیده است.

از سوی دیگر ویروس کرونا کماکان قربانی می گیرد هر چند که با کند شدن سرعت شیوع آن در بسیاری از مناطق روند بازگشایی کسب و کارها آغاز شده است.  

تاکنون بیش از شش میلیون و ۴۵۲ هزار و ۷۶۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۸۲ هزار و ۴۸۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۰۸ هزار و ۵۹  نفر، انگلیس با ۳۹  هزار و ۳۶۹ نفر، ایتالیا با ۳۳ هزار و ۵۳۰  نفر،  برزیل با ۳۱ هزار و ۳۰۹ نفر و فرانسه با ۲۸ هزار و ۹۴۰ نفر بوده است.  

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۳۷۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۴۰ دلار اعلام شد.  

ارزهای اروپایی

در انگلیس بانک مرکزی این کشور اعلام کرد روند بازپرداخت وام های دریافت شده توسط شرکت ها مجددا پس از سه ماه رو به رشد بوده است و این مساله باعث افزایش اطمینان معامله گران نسبت به موفقیت آمیز بودن طرح های حمایتی دولت انگلیس از کسب وکارها شده است. دولت این کشور میزان مخارج خود را به بالاترین سطح هفت دهه اخیر رسانده و برای نخستین بار از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ اقدام به استقراض از بانک مرکزی است.  

بزرگ ترین اقتصادهای اتحادیه اروپا یعنی فرانسه و آلمان نیز با یکدیگر توافق کرده اند تا بسته محرک یک تریلیون یورویی را در سطح اتحادیه اروپایی اجرایی کنند. با این حال برخی از کشورهای عضو از جمله استونی تاکنون با این کار مخالفت کرده اند.  

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۳۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۵۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۶۸ درصد بالا رفت و با عبور  از کانال ۱.۱۱  به ۱.۱۲ دلار رسید.  رونالد سیمپسون - تحلیلگر بازار ارز در موسسه اکشن اکونومیکس - گفت: بازگشایی تدریجی کسب و کارها می تواند خبر خوبی برای بازارهای مالی باشد. ما پیشرفت هایی در تهیه واکسن و حمایت های مالی از کسب و کارها را داشته ایم اما هنوز باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

ارزهای آسیایی

بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد با هدف حمایت از شرکت های این کشور که در نتیجه شیوع کرونا دچار خسارت شده‌اند، یک بسته وام به ارزش ۱.۷ تریلیون ین ( ۱۵.۸میلیارد دلار) در نظر گرفته است. اکنون برخی از منابع خبری از آماده شدن دولت برای اعلام یک بسته عظیم حمایتی یک تریلیون دلاری دیگر حکایت دارد. این کشور پیشتر نیز در مجموع حدود یک تریلیون دلار به مقابله با کرونا اختصاص داده بود.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۸۴ درصد افزایش به ۱۰۸.۶۷۹ رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۱۰۹ یوان چین اعلام شد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین