|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
کد خبر: ۲۹۶۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
از وضعیت بیماری در مقصد مطمئن شوید، اطلاعات کامل را از رسانه های معتبر دریافت کنید و به توصیه‌های مرتبطِ مراجع ذی‌صلاح (وزارت بهداشت، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، استانداری‌ها و...) توجه کنید.
قبل از سفر وضعیت ویروس کرونا را در مقصد بررسی کنید. موزه‌ها و آثار تاریخی را فقط در زمان خلوتی و با ماسک ببینید. اگر اقامتگاه مطمئن پیدا نکردید در چادر مسافرتی بمانید و اگر در جریان سفر مشکوک به کرونا شدید مخفی‌کاری نکنید.

به گزارش ایسنا، دفتر مطالعات آموزش گردشگری نکاتی را با عنوان «آموزش‌های عمومی سفر در شرایط کرونا» گردآوری کرده که به مسافران یادآور می‌شود اقدامات الزامی را انجام دهند تا سفر امن‌تری را در شرایط حاضر تجربه کنند.

چند اقدامی که قبل از سفر باید انجام داد:

از وضعیت بیماری در مقصد مطمئن شوید، اطلاعات کامل را از رسانه های معتبر دریافت کنید و به توصیه‌های مرتبطِ مراجع ذی‌صلاح (وزارت بهداشت، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، استانداری‌ها و...) توجه کنید.

از وضعیت سلامتی خود اطمینان پیدا کنید تا مجبور نشوید در حین سفر به محیط‌های درمانی که احتمال حضور بیماران مبتلا به کرونا و انتقال ویروس در آنها زیاد است، مراجعه کنید.

اگر بیماری زمینه‌ای دارید با پزشک خود پیش از سفر مشورت کنید و در حین سفر ارتباط خود را حفظ کنید.

از سلامت اتومبیل خود مطمئن شوید تا در حین سفر کمتر به مکانیک مراجعه کنید.

قبل از آغاز سفر، محیط داخلی اتومبیل، دکمه‌ها، فرمان، دنده، گیره کمربند ایمنی، دستگیره ها و... را با اسپری ضدعفونی کننده سطوح و یا اسپری الکل، ضدعفونی کنید.

اسپری الکل، ژل ضدعفونی کننده دست، ماسک و دستکش (لاتکس و یا نایلونی) به تعداد لازم برای استفاده در طول سفر تهیه کنید، شاید در مسیر و یا مقصد، نتوانید این اقلام را پیدا کنید.

دستکش‌ها و ماسک‌های تهیه شده را در منزل و با دست تمیز در تعداد کم و در کیسه‌های زیپ کیپ یا کیسه فریزر یا کیسه تمیز دیگری بسته‌بندی کنید. ممکن است در طول سفر ندانسته، دست آلوده را به بسته بزنید. در صورتی که بسته بزرگ به همراه داشته باشید، احتمال انتقال آلودگی به تمامی دستکش‌ها و ماسک ها افزایش می‌یابد.

الکل را در یک بسته بزرگ برای استفاده کلی و در بسته‌های کوچک ترجیحا غیرشفاف برای هر یک از اعضای خانواده یا همسفران تهیه کنید تا همیشه همراه داشته باشند.

الکل را در دمای مناسب نگه دارید. از این نظر بسته غیرشفاف توصیه می‌شود که احتمال اشتعال آن در اثر جذب آفتاب و افزایش دما کاهش یابد.

شیوه مناسب نگهداری الکل در اتومبیل: پشت شیشه اتومبیل و یا جلوی آفتاب قرار نگیرد، در دمای مناسب (کمتر از ۳۰درجه) و ترجیحا در ظرف تیره یا غیرشفاف نگهداری شود.

برای استفاده از محلول آب و وایتکس برای ضدعفونی به پروتکل مصرف آن توجه شود، به هیچ وجه وایتکس را با آب گرم مخلوط نکنید، زیرا علاوه بر تولید گاز سمی، اثر ضدعفونی کنندگی آن از بین می‌رود. به هیچ وجه آب را روی وایتکس نریزید، بلکه ابتدا آب سرد را داخل بطری ریخته و سپس وایتکس را به آن اضافه کنید. این محلول با دیگر شوینده‌ها مخلوط نشود. ظرف این محلول را با یک علامت مشخص کنید تا با آب اشتباه گرفته نشود. در جای نسبتا خنک و دور از گرما و تابش نور خورشید نگهداری شود. محلول را داخل اتومبیل با شیشه‌های بالا تهیه و استفاده نکنید، زیرا گاز در فضای بسته تجمع کرده و آسیب ریوی وارد می‌کند. این محلول فقط تا ۲۴ ساعت خاصیت ضدعفونی دارد. مقدار محلول استفاده شده باید به حدی باشد که سطح مورد نظر یک دقیقه مرطوب بماند.

چند توصیه برای رستوران:

پیش از سفر برای کاهش تعداد دفعات رفتن به رستوران برنامه‌ریزی کنید، حتما مقدای غذای فاسدنشدنی همراه داشته باشید.

رستوران‌ها و مجتمع‌های بین راهی معتبر، دارای  مجوز و بهداشتی را در اینترنت جستجو و موارد مناسب را شناسایی کنید. اگر بدون برنامه‌ریزی غذایی سفر کنید، ممکن است در طول سفر مجبور شوید از خدمات مراکز غیرمجاز و یا غیربهداشتی استفاده کنید.

اگر تمایل دارید از خدمات رستوران، کافی شاپ و یا سایر عرضه‌کنندگان مواد غذایی استفاده کنید، از قبل محل مطمئن را شناسایی کنید، پیش از سفارش غذا، یک نفر وارد رستوران شده، وضعیت بهداشتی و محافظتی کارکنان، تجهیزات و فضای رستوران را بررسی کنید.

بهتر است غذاها به صورت وکیوم بسته‌بندی شده و یا در ظروف یکبارمصرف سلولزی (تجزیه پذیر) سرو شود. بهتر است ظروف سلولزی یا گیاهی در سفر همراه باشد.

پیشنهاد می‌شود غذا، نوشیدنی و خوارکی خود را داخل فضای ماشین و یا در فضای باز میل کنید نه در فضای سربسته. برای اطمینان، زیرانداز همراه خود داشته باشید. احتمال انتقال ویروس در محیط باز کمتر از فضای بسته است.

اگر از میز رستوران و کافی شاپ استفاده می‌کنید از پرسنل درخواست کنید در مقابل چشمان شما میز را ضدعفونی کنند. (مگر آن که مطمئن باشید، پیش از شما به درستی ضدعفونی شده است)

قبل از میل غذا و یا هر خوراکی دیگر و بعد از آن، حتما دست‌های خود را بشویید. شستشو با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه طبق پروتکل‌های بهداشتی توصیه اکید می‌شود. اگر به آب و صابون دسترسی نداشتید، حتما از ژل ضدعفونی کننده دست یا اسپری الکل استفاده شود.

برای اقامت مطمئن چه باید کرد:

پیش از سفر درباره مراکز اقامتی رسمی و دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در مقصد و شهرهایی که قصد اقامت دارید، در اینترنت جستجو کنید. این اماکن چون تخت نظارت هستند خدمات به نسبت مطمئن‌تری را ارائه می‌کنند.

نکات بهداشتی و ضدعفونی در هتل‌ها انجام می‌شود، با این حال برای اطمینان خاطر، ملحفه و روبالشی به تعداد نفرات برای استفاده در اماکن اقامتی به همراه داشته باشید.

اگر اقامتگاه رسمی و دارای مجوز در دسترس نبود و یا به هر دلیلی تمایلی به استفاده نداشتید، استفاده از چادر در محیطی مناسب و امن ارجحیت دارد. در غیر این صورت تمام لوازم بهداشتی، شخصی و سایر لوازم و ظروف مورد استفاده خود را به همراه داشته باشید (ملحفه، روبالشی، پتو، ظروف و...) و محیط خانه‌ را با استفاده از اسپری ضدعفونی کننده سطوح کاملا ضدعفونی کنید.

چند توصیه برای جایگاه سوخت و هنگام خرید:

تعدادی کیسه پلاستیکی کوچک برای استفاده به عنوان کیسه زباله در داخل اتومبیل تهیه کنید تا بتوانید زباله‌های تولیدشده در داخل اتومبیل را سریعا خارج و به سطل زباله بیندازید. از کیسه‌های دائمی زباله استفاده نشود، سعی کنید از کیسه‌های کهنه استفاده کنید تا کمتر تولید زباله شود.

سوختگیری را در فواصل زمانی زیاد و به صورت کامل (با حجم زیاد) انجام دهید تا کمتر به جایگاه سوخت مراجعه کنید. پمپ بنزین‌ها یکی از آلوده‌ترین اماکن شناخته شده‌اند.

اتومبیل را در هر بار استفاده ضدعفونی کنید، سوییچ اتومبیل، کارت بانکی، عینک، کیف پول، کیف زنانه و گوشی از آلوده‌ترین وسایل همراه شما هستند. ضدعفونی کردن آنها و سپس دست هایتان را پس از هر بار تماس با سطوح آلوده فراموش نکنید.

با آن‌که در سفر توصیه می‌شود با خرید از جوامع محلی سعی در توزیع درآمد شود، اما در شرایط حاضر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توصیه می‌کند مواد غذایی و یا تنقلات را در حجم مناسبی از مبدا تهیه کنید و در طول سفر خریدهای خود را به تعداد کم و در حجم بالا انجام دهید تا سطح مراجعه به فروشگاه‌ها در هنگام سفر به حداقل رسانده شود.

توصیه می‌شود تمام خریدها توسط یک نفر از همسفران و با یک کارت اعتباری مجزا انجام شود، تا احتمال آلودگی در نتیجه فراموش کردن ضدعفونی کارت و دست‌ها کاهش یابد.

اگر مراکز خرید شلوغ بود بیرون منتظر بمانید تا فروشگاه خلوت شود و سپس وارد شوید. در فروشگاه ها اجناس را با نگاه کردن بررسی کنید، نه با لمس کردن.

از خریدهای فله‌ای، خوراکی‌ها و تنقلات اکیدا خودداری کنید. مواد غذایی و  تنقلات را به صورت بسته‌بندی شده خریداری کرده و پس از ضدعفونی کردن بسته‌بندی با استفاده از پنبه یا دستمال کاغذی آغشته به الکل و سپس ضدعفونی کردن دست‌هایتان، از آنها استفاده کنید.

از خرید یخ باز برای استفاده خوراکی/ آشامیدنی و یا تماس مستقیم با مواد غذایی اکیدا خودداری کنید. برای تهیه یخ، بطری آب معدنی را در فریزر محل اقامت بگذارید.

حتی‌الامکان برای خریدها از وجه نقد استفاده نکنید، کارت بانکی یا روش های الکترونیکی دیگرگزینه های مناسبی برای پرداخت هستند. اسکناس یکی از آلوده‌ترین اقلام است و می‌تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد.

در صورت اجبار به استفاده از پول نقد، آن را بلافاصله در کیف پول، جیب، کیف و یا اتومبیل نگذارید. آنها را در کیسه‌ای جداگانه قرار دهید و به مدت چند روز به آن دست نزنید.

سعی کنید فیش‌های خرید را در سطل زباله اندازید. اما اگر ترجیح می‌دهید فیش‌ها را نگه دارید، مانند پول نقد به مدت چند روز در کیسه‌ای جداگانه قرار دهید و به آن دست نزنید.

در صورتی که به خرید میوه و سبزیجات در طول سفر علاقه دارید، یک بطری محلول ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات تهیه کرده و ظرف مناسبی برای شستن میوه‌ها به همراه داشته باشید.

اگر قصد خرید آب جوش در بین راه دارید حتما به نظافت فروشگاه توجه کنید، شیر سماور را با دستمال کاغذی یا دستکش نایلونی باز و بسته کنید. در فلاسک را روی میز و... نگذارید. سعی کنید فلاسکدر دست خودتان باشد، در صورتی که به اجبار باید به دست فروشنده بدهید، پس از گرفتن آن، حتما بدنه، دسته و در آن و سپس دست‌های خود را ضدعفونی کنید.

در طول سفر بهتر است به جای استفاده از شیرهای مشترک آب و یا آبسردکن‌های عمومی و لیوان‌های مشترک آنها، از آب معدنی و لیوان‌های مخصوص خود استفاده کنید. در صورتی که چاره‌ای جز استفاده از آبسردکن ندارید قبل از استفاده، شیر آن را با اسپری الکل(استاندارد) تمیز کنید و در خصوص آبسردکن های یخچالی، دکمه آن را با دستکش یا دستمال کاغذی فشار دهید.

استفاده از سرویس بهداشتی:

از قبل مجتمع‌های بین‌راهی تمیز، معتبر و دارای را شناسایی کنید.

 با ماسک مراجعه کنید.

ازتجمع در داخل محیط سرویس بهداشتی و یا قرار گرفتن در صف خودداری کنید.

ترجیحا قبل از استفاده از سرویس بهداشتی، به دلیل احتمال آلوده بودن دستگیره‌های اتومبیل، دستگیره‌های در، دست‌هایتان را ضدعفونی کنید.

درِ توالت را با دستمال کاغذی باز و بسته کنید.

در محیط توالت، پیش از استفاده از شیر و شلنگ آب (آنچه که باید دست بزنید)، به آنها و سپس به دست‌های خود، اسپری الکل بزنید.

زباله های خود را در سطل زباله بیندازید.

از لحظه ورود به سرویس بهداشتی تا خروج، به هیچ وجه دست های خود را به دهان، صورت، چشم و حتی گوش خود نزنید.

پس از استفاده از سرویس بهداشتی، حتما دست‌های خود را مطابق پروتکل های بهداشتی و با آب و صابون بشویید.

موزه‌ها و آثار توریستی را چگونه ببینیم:

اگر قصد بازدید از جاذبه، بنای تاریخی ویا موزه‌ای را دارید، در صورت شلوغ بودن،

بهتر است کمی صبرکنید تا خلوت شود.

اگر پس از ورود به داخل جاذبه، ناگهان تعداد جمعیت افزایش یافت، ترجیحا از محل خارج شوید یا به فضایی خلوت تر بروید.

در داخل جاذبه‌ها، موزه‌ها و تمام اماکن سربسته، حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

در سفرهای زیارتی فاصله فیزیکی را با دیگران رعایت کرده و ماسک و دستکش استفاده کنید.

افراد مسن بهتر است با احتیاط بیشتری به سفر بروند. توصیه می‌شود سالمندان بیشتر محیط‌های طبیعی، خلوت و فضای باز را انتخاب کنند.

فراموش نکنید در صورتی که به ناچار باید در صف بایستید فاصله یک و نیم متر یا حداقل به اندازه ۲ دست باز را از نفر قبلی و بعدی رعایت کنید. حتی‌الامکان در فضای سربسته وارد صف نشوید.

اگر در جایی دیدید که افراد با فاصله ایستاده‌اند، حقوق دیگران و سلامتی خود را در اولویت قرار دهید، صف را رعایت کرده و بین آنها قرار نگیرید.

در وسایل نقلیه عمومی:

در هر فضایی (وسیله نقلیه، جاذبه، فروشگاه و...) در صورت مشاهده علامت ضربدر و پیام منع نشستن یا ایستادن، رعایت کنید. این علامت برای رعایت فاصله فیزیکی مناسب نصب شده‌اند.

اگر با وسیله نقلیه عمومی (قطار، اتوبوس، هواپیما) سفر می‌کنید، در کل سفر، حتی اگر تحمل آن سخت است، از ماسک و دستکش استفاده کنید.

برای سفر، به ویژه با وسایل نقلیه عمومی (قطار، اتوبوس، هواپیما)، از کاور کیف یا چمدان استفاده کنید تا پس از بازگشت، امکان ضدعفونی کردن آن راحت باشد.

در پایانه اتوبوس، راه‌آهن و فرودگاه تا حد امکان زیر سقف نباشید، احتمال ابتلا در فضای آزاد کمتراز محیط سربسته است. اگر باید در فضای سربسته و زیر سقف منتظر سوار شدن به وسیله نقلیه باشید، حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید.

تنقلات، خوراکی ها و... که در وسایل نقلیه عمومی به شما داده می‌شود، معمولا استریل شده‌اند، اما برای اطمینان خاطر(با فرض آلوده بودن دست فردی که به دست شما می‌دهد)، شما هم با اسپری الکل یا پد الکی، بسته بندی آن را ضدعفونی کنید.

فراموش نکنید که جیب‌های صندلی‌های مقابل که معمولا مسافران وسایل دورریز خود، دستمال کاغذی و یا موبایل را در آنها قرار می‌دهند، کمربندهای ایمنی، میزهای تاشو و پشتی‌ها، آلوده‌ترین قسمت‌های وسایل نقلیه عمومی هستند.

فراموش نکنید رعایت بهداشت شخصی شما نباید عاملی برای پراکنده کردن زباله‌ها درمحیط زیست و فضاهای عمومی باشد. ماسک، دستکش، دستمال کاغذی، پوشک، پوست میوه، پلاستیک، پوست تخمه و... را در سطل‌های زباله اندازید.

اگر به طبیعت سفر کرده‌اید، کیسه زباله با خود به همراه داشته باشید، تمام زباله‌هایتان را جمع کرده و در داخل اولین سطح زباله در شهر یا روستا بیندازید.

کیسه پر از زباله را در کنار درخت قرار ندهید، زیرا حیوانات در جستجوی غذا آن را پاره کرده و نه تنها زباله‌ها پراکنده می شود، بلکه تغذیه حیوانات نیز مختل می‌شود.

ماسک و دستکش استفاده شده و آلوده را در کیسه‌ای جداگانه انداخته، گره زده و سپس در سطل زباله بیندازید.

هنگام سفر مراقب فرزندان خود باشید و میزان تماس‌هایشان با محیط و لوازم پیرامون را محدود و بر فعالیت‌های حرکتی آنها نظارت کنید. در صورت تماس با هر محیطی که احتمال آلودگی دارد، دستهای‌شان را با آب و صابون و یا ژل دست ضدعفونی کنید. کودکان معمولا بی‌پروا به وسایل و محیط‌های مختلف دست می‌زنند احتمال آلوده بودن وسیله یا محیط و انتقال به کودکان و از طریق آنها به اتومبیل و والدین وجود دارد. فراموش نکنید علاوه بر رعایت مسایل بهداشتی توسط والدین، آموزش موارد بهداشتی به کودکان ضروری است.

روبوسی نکنید، فاصله بگیرید

اگر پس از مدت‌ها، تصمیم گرفته‌اید به دیدار خانواده، اقوام و آشنایان بروید، حتی اگر هر دو طرف تاکنون در قرنطینه بوده‌اید یا نسبت به رعایت موارد بهداشتی توسط هر دو طرف اطمینان کامل دارید، فاصله فیزیکی خود را با یکدیگر رعایت کنید. پرهیز از روبوسی و دست دادن الزامی است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین برای حفظ سلامت روانی در سفر و پرهیز از هر نوع برخورد پیشنهاد کرده است: اگر وارد مکانی شدید که موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و قصد اعلام به مراجع بهداشتی را ندارید، بهترین اقدام، استفاده نکردن از خدمات آنها است. اگر با افرادی مواجه شدید که نسبت به رعایت موارد بهداشتی و حفاظتی بی اعتنایی می‌کنند، بهترین اقدام، فاصله گرفتن از آنها است، نه دعوا و مشاجره.

اگر در جریان سفر مشکوک به بیماری کرونا بودید:

ابتدا آرامش خود را حفظ کنید.

سپس به یکی از مراکز معین وزارت بهداشت در شهری که هستید، مراجعه کنید.

در طول سفر آب یخ میل نکنید. ممکن است منجر به گلودرد شود و گمان کنید بیمار شده‌اید.

در صورتی که بیماری شما قطعی بود، در همان شهر و در یک محل خاص

حداقل ۱۴روز (یا بیشتر بنا به توصیه پزشک) خود را قرنطینه کنید و در طول این مدت از توصیه‌های پزشکان مربوطه پیروی کنید.

در صورتی که در هتل اقامت داشته‌اید، مخفی کاری نکنید و به مسؤول هتل اطلاع دهید تا اقدامات بهداشتی و ضدعفونی در سطح بالا انجام دهند. شما نه تنها مسؤول خودتان هستید، بلکه در قبال خانواده خود و جامعه نیز مسؤولید.

در طول دوره بیماری و نقاهت از مراجعه به مکان‌های عمومی، دیدار دوستان و آشنایان، بازدید از موزه، رفتن به فروشگاه و... خودداری کنید.

پس از سفر چه باید کرد:

پس از بازگشت از سفر، پروتکل‌های ورود به منزل رعایت شود و تمام لوازم و وسایلی که وارد منزل می‌شود، باید مطابق پروتکل‌های بهداشتی ورود به منزل ضدعفونی شوند.

پس از بازگشت از سفر، تا ۱۴روز مراودات اجتماعی خود (به ویژه میهمانی‌ها) را محدود کنید تا در صورتی که ناقل بدون علامت هستید، افراد آسیب پذیر درگیر بیماری نشوند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین