|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۲۹۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
در سال گذشته ستاد عتبات عالیات قزوین در جمع‌آوری نذورات ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در تعهد داشت؛ در کمک‌های مردمی ۵ قطعه زمین به ستاد اهدا شد که در حال ارزش‌گذاری، فروش و تبدیل به احسن هستیم برای همین میزان دقیق کمک‌ها قابل‌ارائه نیست و به‌محض فروش میزان کمک‌ها اعلام خواهد شد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی رئیس هیئت‌امنا ستاد بازسازی عتبات عالیات بود، این شهید بزرگوار دغدغه توسعه و بهسازی حرمین شریف را در عراق و سوریه داشت از این رو طرح هر ایرانی کمک ۵۰۰۰ تومانی را مطرح کرده بود که فقیر و غنی می‌توانند برای ساخت صحن حضرت زینب(س) در شهر کربلا مشارکت داشته باشند.

حامد کبودوند، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین ظهر امروز دوازدهم خرداد در نشست خبری که در ستاد عتبات و عالیات استان قزوین برگزار شد، با اشاره به سامانه موکب داری، اظهار کرد: بخشنامه برنامه‌ریزی و ساماندهی مواکب حسینی در اربعین ۱۳۹۹ ابلاغ شده و برای اطلاع‌رسانی دقیق در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: افرادی که در گذشته موکب داشته و یا قصد راه‌اندازی موکب در اربعین ۹۹ را دارند باید به سایت سازمان توسعه روابط اقتصاد، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی به نشانی http://trii.ir/ مراجعه کرده و اطلاعات خود را در سامانه موکب‌داری ثبت کنند در غیراین‌صورت اجازه فعالیت در اربعین ۹۹ را نخواهند داشت.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خروج هر کالایی از مرز به کشور عراق ممنوع است، صرفاً کالاهایی که در سامانه ثبت شده باشند اجازه خروج کالا را خواهند داشت بنابراین خواهشمندیم موکب داران تا ۱۵ مرداد به این سامانه مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند.

وی افزود: موکب‌ها باید سه نفر را به‌عنوان هیئت‌امنا معرفی کنند؛ افرادی که موکب خود را در سامانه ثبت می‌کنند باید شماره‌حساب خود را در این سامانه نیز درج کنند درغیراینصورت حساب آنان مسدود خواهد شد.

ضرورت ثبت‌نام در سامانه «سجا» برای کاروان‌ها

کبودوند عنوان کرد: ستاد مرکزی اربعین با توجه به استقبال زائران در اربعین ۹۸ تصمیم دارد برای اربعین ۹۹ ساماندهی منسجمی را انجام دهد به همین منظور سامانه «سجا» را راه‌اندازی کرده است، افرادی که قصد سفر گروهی و کاروانی در اربعین ۹۹ را دارند باید در این سایت ثبت‌نام کنند چراکه ارائه خدمات اسکان، پذیرایی و بیمه، منوط به ثبت‌نام در سامانه «سجا» است.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی و برنامه‌ریزی خاصی برای اربعین ۹۹ صورت نگرفته و تا به امروز نیز ستاد ملی مبارزه با کرونا اطلاعیه‌ای در خصوص اعزام زوار در اربعین و غیرازآن صادر نکرده است. اگر کرونا رفع شود اعزام با روش برنامه‌ریزی‌شده صورت خواهد گرفت و در صورت عدم رفع کرونا، برنامه‌های ستاد مرکزی عتبات عالیات بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا اجرا خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین اشاره کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات متولی مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه و پذیرایی از زوار و حج و زیارت است و مسئولیت اعزام گروهی و انفرادی زوار را نیز برعهده دارد؛ همچنین برنامه‌های پشتیبانی و ارائه خدمات زیرساختی نیز توسط ستاد اربعین استانداری پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در استان ۸۶ موکب ثبت شده و ۴۵ موکب مشترک در اربعین فعالیت داشتند، گفت: تعهدات ستاد عتبات عالیات استان در اربعین ۹۸ پذیرایی، اسکان و خدمات‌دهی به ۲۰۰۰ زائر در نجف، ۲۰۰۰ زائر در کربلا و ۱۷ هزار زائر در شهر مسیب عراق بود.

کبودوند اعلام کرد: در شهر کربلا با ۱۷ موکب ۳۲۵ هزار و ۹۳۰ نفر-خواب اسکان داده شده و یک‌میلیون و ۲۳۷ هزار و ۵۰۰ وعده غذایی نیز توزیع شد، در شهر نجف نیز با سه موکب ۶۰ هزار و ۵۰۰ نفر- خواب زائر اسکان داده شده و ۳۲۸ هزار و ۹۰۰ وعده غذایی در بین زائران توزیع شد.

وی اضافه کرد: در شهر سامرا علی‌رغم اینکه هیچ تعهدی نداشتیم ولی ۵۵۰۰ نفر- خواب اسکان داده شده و ۶۶ هزار وعده غذایی در بین زائران توزیع شد؛ در شهر مسیب نیز که به شهر زوار قزوینی معروف است ۱۷ موکب مستقر شدند که ۴۳ هزار و ۲۳۰ نفر-خواب اسکان داده شدند و ۳۸۹ هزار و ۴۲۲ وعده غذایی در بین زوار توزیع شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین ادامه داد: در مسیر «نجف-کربلا» یا همان طریق الحسین هشت موکب مستقر شدند که ۵۴ هزار و ۴۷۵ نفر-خواب اسکان داده شده و ۷۳۷ هزار وعده غذایی نیز در بین زائران اباعبدالله توزیع شد.

وی اظهار کرد: توسط ۲ موکب پزشکی استان قزوین ۹۰۰ میلیون تومان خدمات پزشکی ارائه و ۵۶۰۰ نفر نیز ویزیت شدند، همچنین ۱۰۰ نفر از خدمات دندانپزشکی این موکب‌ها استفاده کردند.

کبودوند افزود: ۲ موکب استان و خودروی فرهنگی شهید سیاهکالی مرادی با بیش از ۳۰ برنامه در زمینه فرهنگی فعالیت داشتند که برنامه‌های فرهنگی در قالب اجرای گروه سرود و نمایشگاه ویژه خردسالان زائر برگزار شد.

وی تصریح کرد: برای اولین بار در اربعین ۹۸ غرفه بین‌الملل ستاد عتبات استان قزوین خدمات مختلفی به زبان‌های آلمانی، روسی، عربی، ترکی و انگلیسی به زائران ارائه کرد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین تأکید کرد: تمامی هزینه‌های پذیرایی و تغذیه زوار از کمک‌های خیرین و مردمی تأمین‌شده و ریالی از پول بیت‌المال و دستگاه‌های اجرایی در آن استفاده‌نشده است؛ بر اساس برآورد صورت گرفته حدود ۱۲ میلیارد تومان در اربعین ۹۸ هزینه شده که تماماً کمک‌های مردمی بوده است.

فعالیت موکب‌های اربعین در قرارگاه‌های مدافعان سلامت و مواسات

وی توضیح داد: در سال ۹۹ کلیه موکب‌های اربعین حسینی فعالیت خود را برای کمک به آسیب دیدگان کرونا راه‌اندازی و با هماهنگی قرارگاه مدافعان سلامت غذای موردنیاز کادر درمان و بیماران را در بیمارستان بوعلی و بیمارستان صحرایی را تهیه کردند، تهیه آبمیوه طبیعی و تازه، میان وعده‌های غذایی و برنامه‌های فرهنگی مانند پرچم گردانی و دعاخوانی در اعیاد رجب و شعبانیه از دیگر برنامه‌های موکب‌ها در بیمارستان‌های استان بود.

کبودوند گفت: با شروع فعالیت قرارگاه مواسات و همدلی، ۱۳۰ موکب در اختیار این قرارگاه قرار گرفت که در جمع‌آوری کمک‌های مردمی اقدامات لازم را انجام دادند.

وی اشاره کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی رئیس هیئت‌امنا ستاد بازسازی عتبات عالیات بود که دغدغه توسعه و بهسازی حرمین شریف را در عراق و سوریه داشت و با توجه به مشکلات اقتصادی طرحی برای ساخت صحن حضرت زینب (س) در کربلا ارائه کرد که تلاش می‌کنیم در سال ۹۹ با اطلاع‌رسانی به مردم به آن جامه عمل بپوشانیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین اضافه کرد: شهید سردار حاج قاسم سلیمانی طرح هر ایرانی کمک ۵۰۰۰ تومانی را مطرح کرده بود که در آن فقیر و غنی می‌توانند مشارکت داشته باشند؛ اگر این طرح در استان قزوین به‌طور کامل اطلاع‌رسانی شود با توجه به جمعیت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان در صورت اهدای کمک‌های مردمی بالغ‌بر ۶ میلیارد تومان کمک مردمی جمع‌آوری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برای اطلاع‌رسانی ۴۰۰۰ خادم تا ماه محرم اطلاع‌رسانی این امر را بر عهده خواهند گرفت؛ خاطرنشان کرد: برای پرداخت نذورات روش‌های مختلفی وجود دارد و با توجه به شیوع کرونا افراد می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری#۲۳۳* نذورات خود را برای ساخت صحن حضرت زینب (س) پرداخت کنند.

کبودوند اعلام کرد: در سال گذشته ستاد عتبات عالیات قزوین در جمع‌آوری نذورات ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در تعهد داشت؛ در کمک‌های مردمی ۵ قطعه زمین به ستاد اهدا شد که در حال ارزش‌گذاری، فروش و تبدیل به احسن هستیم برای همین میزان دقیق کمک‌ها قابل‌ارائه نیست و به‌محض فروش میزان کمک‌ها اعلام خواهد شد.

پرداخت نذورات از ۴۲ کشور

وی بیان کرد: نذورات از ۴۲ کشور جمع‌آوری شده است و توسط ۴ حسابرس به‌صورت جداگانه موردبررسی قرار می‌گیرند تا در حساب نذر انجام شده هزینه شوند، لازم به ذکر است که ریالی از نذورات در هزینه‌های جاری ستاد مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین یادآور شد: حرم طفلان مسلم از ۸۰۰۰ به ۲۱ هزار مترمربع افزایش پیدا کرده است و بیش از ۱۴ میلیارد تومان برای خدمات فنی- مهندسی و مصالح هزینه شده است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین